The Sims 2: Vrije Tijd | Gamer.nl

Na zes eerdere uitbreidingen op The Sims 2 krijgen we nu wat meer mogelijkheden om onze vrije tijd in het spel door te brengen. Alsof je nog niet genoeg bezig was met je carrière, eten, drinken, slapen, douchen, poepen en pla en, kun je nu al je resterende tijd in The Sims 2 besteden met het ontwikkelen van enthousiasme voor een hobby om zo meer opties met betrekking tot dit onderwerp vrij spelen. Hoewel de titel 'Vrije Tijd' wat inspiratieloos klinkt, merk je wel dat de ontwikkelaars geprobeerd hebben een unieke functie toe te voegen aan het spel. Helaas pakt dit alles behalve goed uit en lijkt het er met deze uitbreiding op dat The Sims 2 aan het einde van zijn Latijn is.

Na de vorige uitbreidingen op de koning der uitmelkgames, had iedereen wel verwacht dat er nog een uitbreiding aan zat te komen. In The Sims 2: Vrije TIjd staan de hobby's van de Sims centraal, wat je terug zult vinden in een nieuwe 'enthousiasme'-functie. Je kunt elke Sim geïntere eerd laten raken in een bepaalde hobby door hem of haar bijvoorbeeld te laten gamen, lezen of koken. Des te meer je Sim zich verdiept in de hobby, des te meer je te doen krijgt met betrekking tot die hobby. Naast de standaard voorwerpen die bij elke uitbreiding toegevoegd worden krijg je dus nu ook een nieuwe enthousiasmemeter met vrij te spelen activiteiten voor elke hobby.

Dit klinkt wellicht al intere anter dan het daadwerkelijk is in het spel. Mocht je een tijdje een game gespeeld hebben, dan zul je al snel een intere e ontwikkelen in spelletjes. Hoe meer bordspellen of videogames je speelt, hoe verder je balk zich zal vullen. Bij het vorderen binnen je hobby zul je nieuwe dingen te doen krijgen zoals een optie op je PC: 'Blog schrijven over games'. In werkelijkheid houden deze opties zo goed als niets in, behalve dat je de Sim zich ziet 'vermaken' met de nieuwe optie waar je op kunt klikken. Mocht je toch nog door gaan met het ontwikkelen van je hobby, dan zal hij of zij lid worden van een 'geheime' club, waar je ook heen kunt gaan. Dit is eigenlijk niets meer dan een huis met veel spullen erin die gerelateerd zijn aan je hobby, waar je jezelf kunt vermaken met computergestuurde Sims.

Op zich is de optie op zich leuk bedacht, maar ontzettend slecht uitgewerkt. De beloningen die je krijgt voor het ontwikkelen van je hobby's zijn er weinig tot geen. Daarnaast ben ik persoonlijk veel bezig met carrière maken en het onderhouden van mijn Sims, waardoor ik simpelweg geen tijd heb om mijn Sims zich te laten focu en op hun hobby's. Het lijkt erop dat de ontwikkelaars er niet bij stilgestaan hebben dat je, om een beetje carrière te maken, continu met je Sim bezig bent. Hoe graag ik ook zou willen zien hoe mijn Sims bowlen of naar vogels kijken, heb ik hier simpelweg geen tijd voor. Natuurlijk kun je altijd één van je Sims kostwinner maken en de ander zijn hobby laten ontwikkelen. Naar mijn mening weegt de plezier die je hiermee hebt echter niet op tegen het krijgen van een dagelijks salaris.

De uitbreiding op zich voegt een aantal items toe, de nieuwe enthousiasmemeter en wat nieuwe opties, maar daarbuiten ontzettend weinig. Daarmee kan ik niet anders dan concluderen dat dit één van de slechtste uitbreidingen is die tot nu toe verschenen is voor The Sims 2. Deze uitbreiding kondigt dan ook meer dan ooit aan dat het tijd is om The Sims te laten rusten en te stoppen met het uitbrengen van inspiratieloze uitbreidingen. Alleen degenen die absurd verslaafd zijn aan The Sims (2) zullen dit wellicht waar voor hun geld vinden. De rest raad ik aan ver uit de buurt te blijven van dit spel.