Met ‘De Sims 2: Gaan het Maken’ verschijnt, anderhalf jaar na de release, alweer de derde uitbreiding voor The Sims 2. In de eerste uitbreiding stond het studentenleven centraal en in de tweede het nachtleven. Dit keer heeft EA ervoor gekozen om de zakelijke kant van je Sims te verkennen. Je kunt in ‘Gaan het Maken’ (Open for Business in het Engels) namelijk je eigen bedrijf beginnen, werknemers in dienst nemen en geld verdienen.

In tegenstelling tot de vorige twee uitbreidingen is ‘De Sims 2: Gaan het Maken’ veel beter te combineren met het normale huishouden van je Sims. Aanvankelijk zal het financieel namelijk alleen mogelijk zijn om een winkeltje bij huis te beginnen. Je kunt haast alles verkopen wat je maar wil, van speelgoed tot schilderijen en van bloemen tot elektronica. Het enige wat je nodig hebt om een winkel aan huis te kunnen beginnen is een telefoon, een bordje waarmee je je winkel kunt openen en sluiten en een kassa, om de klanten bij af te rekenen.

Via de telefoon kun je officieel kenbaar maken dat je een winkeltje hebt. Vanaf dat moment wordt een speciaal kader aan de interface toegevoegd, waar je de zaakjes gerelateerd aan je bedrijfje kunt regelen. Zo kun je aangeven welke objecten in je huis te koop zijn en voor welke meerprijs ze de deur uit gaan. Ook kun je er zien hoe je er financieel voorstaat en kijken naar de staat van dienst van je werknemers, indien je deze hebt. Werknemers kunnen diverse taken in je winkel voor je opknappen. Zo kunnen ze de kassa overnemen, zorgen dat de voorraad op peil blijft of klanten overtuigen om tot aankoop over te gaan.

Heb je geen werknemers, wat in het begin vanwege financiële redenen zo goed als noodzakelijk is, dan zul je alle bovengenoemde taken zelf uit moeten voeren. In tussentijd zal je Sim overigens nog steeds moeten eten, toiletteren, slapen en douchen, dus je kunt lang niet al je tijd nuttig aan je winkeltje besteden. Wanneer je helemaal fris en fruitig je winkeltje opent ’s morgens, zal het je net lukken om de dag door te trekken met je Sim. Je moet hem wel in de gaten houden, want voor je het weet rent hij naar de koelkast om er even een lekkere lunch uit te ritselen.

Naarmate je zaakjes gesmeerder lopen krijg je extra mogelijkheden tot je beschikking die de pijn wat zullen verzachten. Zo kun je kortingen bedingen bij je leveranciers of zorgen dat je klanten automatisch iets meer tevreden zijn in je winkel. Gaat het helemaal goed met je bedrijf, dan kun je besluiten om je winkeltje aan huis te verruilen voor een echte winkel in de grote stad. Via de telefoon kun je de makelaar bellen om ergens een volledig uitgerust winkelpand aan te schaffen. Je zult dan naar een aparte locatie moeten gaan om het reilen en zeilen in je winkel te controleren, wat de link met je eigenlijke huishouden wel weer wat minder maakt.

Het grootste probleem van ‘De Sims 2: Gaan het Maken’ is dat de leercurve aanvankelijk nogal steil is. Omdat De Sims 2 niet ontworpen is met het hele winkelaspect in gedachten, zitten sommige functies een beetje ingewikkeld in het spel verwerkt. Zo is het openen van je winkel met het bordje bij de deur en het aanspreken van je personeel om ze een nieuwe taak te geven, eigenlijk iets te omslachtig. Wat ook lastig is, is dat sommige winkelgerelateerde objecten erg moeilijk terug te vinden zijn in het koopmenu. Zo vind je de kassa bij ‘diversen’ in de categorie ‘elektronische apparaten’. Het maakt het er aanvankelijk allemaal niet makkelijker op. Vooral voor de jongere gamers, en dat zijn er veel bij De Sims 2, zal de drempel bij ‘Gaan het Maken’ misschien net iets te hoog liggen.

‘De Sims 2: Gaan het Maken’ wordt extra leuk wanneer je ook beschikt over de Nachtleven uitbreiding. Hierdoor kun je namelijk naast winkeltjes ook je eigen horecagelegenheid runnen, wat voor de nodige variatie zorgt. Maar ook zonder Nachtleven heeft ‘De Sims 2: Gaan het Maken’ genoeg te bieden om een waardige aanvulling te zijn.

Al met al is ‘The Sims 2: Gaan het Maken’ een goede aanvulling die veel nieuwe dingen aan The Sims 2 toevoegt. De mogelijkheid je eigen bedrijf te runnen pakt erg goed uit, al wordt het spel er niet eenvoudiger op. Vooral de wat jongere simmers zullen worden afgeschrikt door de vele mogelijkheden waar je vrijwel direct mee te maken krijgt. Gelukkig zijn er voor hen genoeg nieuwe objecten om je mee te vermaken, zoals een werkbank om je eigen spullen te maken en een heuse huishoudrobot! The Sims 2: Gaan het Maken is geen perfecte aanvulling, maar wel beter dan Nachtleven en al helemaal dan het karige Studentenleven.