Humor! Dat is wat je wilt zien in een game die over de Simpsons gaat. En in deze game-iteratie van het grappige gele gezin is er heel erg veel nadruk op de grappige kant van het geheel gelegd. Voor de fanatiekere gamers onder ons heeft deze humor nog eens een speciaal tintje, aangezien het hele spel vol zit met allerlei parodieën op en verwijzingen naar bepaalde games. Jammer genoeg is de gameplay een beetje een ondergeschoven kindje geworden door de grote drang naar grappigheid. The Simpsons speelt als een typische platformgame, waarbij je met de vier gezinsleden van de Simpsons-familie (plus af en toe Maggie) aan de slag gaat, welke allemaal hun eigen speciale mogelijkheden hebben. Deze mogelijkheden heb je nodig om de verschillende puzzels op te lossen en de vijanden te verslaan. Zo kan Homer zich in een grote bal veranderen, waarbij hij bepaalde schansen kan nemen en een speciale aanval kan uitvoeren. En Bart heeft bijvoorbeeld een katapult voor aanvallen op afstand en een grijphaak á la Samus Aran en Ratchet. De game vangt aan met een uit de hemel vallende handleiding voor de game van The Simpsons, welke Bart toevallig vindt. Daardoor ontdekt hij dat hij en de rest van het gezin allerlei speciale videogame-krachten kunnen gebruiken. Dat komt handig van pas, aangezien er toevallig een grootschalige invasie van eenogige aliens aan de gang is. De levels die daarop volgen, doen stuk voor stuk zeer sterk denken aan bestaande games of films. Grand Theft Auto, Shadow of the Colossus, Day of the Tentacle, Medal of Honor, The Lord of the Rings en Scarface zijn slechts enkele voorbeelden van de veelal leuke parodieën die de revue passeren. Het idee achter de game lijkt goed te zijn: neem de vier Simpsons, geef ze alle vier unieke mogelijkheden om te platformen en te vechten, en laat ze allerlei grappige videogameverwijzingen doorspelen. Maar een leuk idee is het beginpunt en dat moet dan wel omgezet worden in een goede uitvoering. Hierin faalt The Simpsons helaas grotendeels. Buiten het gegeven dat veel van de gameplay behoorlijk basis en op veel momenten oninteressant is, zijn er een paar voor de hand liggende punten erg slecht uitgewerkt.Neem nu de camerapositie. Veel te vaak blijft de camera hangen achter objecten en reset de camera op de gekste momenten. Soms moet je naar bepaalde punten springen, maar kun je de camera niet zo plaatsen dat je het punt ziet dat je moet hebben. Een samenhangend punt is dat je vaak slecht kunt inschatten hoe je je precies moet bewegen. In goed uitgewerkt spellen weet je exact op welke wijze je je naar een moeilijk begaanbaar punt moet begeven, maar bij The Simpsons komt het nog wel eens voor dat je een simpel sprongetje mist vanwege het volledige gebrek aan inschattingsvermogen. Bovendien voelt de besturing in veel opzichten brak aan. Als je bijvoorbeeld met Bart middels zijn cape vliegt, dan glijd je soms gewoon van platformen af omdat Bart niet wil blijven staan. Nog achterlijker is het gebruik van je katapult en de lock-on functie die daarmee gepaard gaat. Het komt letterlijk voor dat de game op een onbenullig krat twintig meter verder lockt, in plaats van op een vijand voor je neus. Een duidelijke ontwerpfout dus, iets dat wel vaker voorkomt in de game. Veel levels zijn bovendien repetitief en simpelweg niet erg leuk. Te vaak bekruipt je het gevoel: waarom speel ik dit eigenlijk? Er zijn beter uitgewerkte, spannendere en leukere platformers dan The Simpsons en je kunt bij wijze van spreken beter de Prince of Persia trilogie voor een paar tientjes halen, in plaats van het gloednieuwe The Simpsons voor de volle prijs aan te schaffen. De games zijn natuurlijk niet één op één te vergelijken, maar feit is dat The Simpsons ten hoogste een middelmatige platformer is, die verbleekt bij vele andere games in het genre en alleen echt aan te raden is voor Simpsons-extremisten.Second opinion door Jaap van Nes Do'h, een onvoldoende voor The Simpsons? Wat mij betreft niet, maar ik neem dan ook een geheel andere kijk op de game aan dan collega Matthijs. Waar Matthijs zich voornamelijk op de game-aspecten van The Simpsons richt in zijn kritiek (overigens allemaal terecht), denk ik dat er één groot feit over het hoofd gezien wordt: de humor! Want The Simpsons is fan-tas-tisch: oerdroog en misschien nog wel leuker dan de recente film. Het is dus naar mijn mening maar net hoe je het bekijkt. Zie je The Simpsons als een game met Simpsons-thema dan volg je Matthijs zijn mening. Maar zie je de game meer als een interactieve televisie-afleving met wellicht nóg sterkere humor, dan gooi je gewoon één of twee punten bij het cijfer op. Cijfer second opinion: