Door Vincent Bergervoet

In The Moment Of Silence, een nieuw adventurespel, speel je Peter Wright, van beroep bedenker van reclameadvertenties. Hij is zijn vrouw en kinderen verloren in een vliegtuigongeluk en daarna verhuist naar een appartement in de Brooklyn. Peter heeft zich net een paar dagen gesetteld in zijn nieuwe appartement als de politie bij zijn buren een inval doet. Zijn buurman wordt daarbij gearresteerd, zonder dat de politie daarvoor een reden wil geven. Omdat Peter zelf weet hoe erg het is om familie kwijt te raken, biedt hij aan de buurvrouw en haar zoontje aan om de buurman op te sporen en te zorgen dat hij terug komt. Door uit te pluizen waar zijn buurman de laatste tijd geweest is en met wie hij gesproken heeft, kom je al gauw verwikkeld in een wereld van corruptie en samenzweringen.

The Moment Of Silence speelt zich veertig jaar in de toekomst af en je komt daarom veel verbeterde en nieuwe apparaten tegen komen. In plaats van een mobiele telefoon, heb je nu een Messenger op zak waarop je de ander kunt zien als je tegen hem of haar praat. Tevens kun je met deze Messenger dingen betalen en dient het als identificatiemiddel. De auto is vervangen door een automatische taxi, die toegankelijk is voor iedereen in het bezit van een messenger. Het toekomstbeeld dat The Moment of Silence schept is origineel, maar tegelijk behoorlijk geloofwaardig.

Het navigeren door de spelwereld geschiedt volledig met de muis, net als het oppakken en gebruiken van objecten. Fans van Point 'n Click Adventures kunnen dus direct met het spel uit de voeten. The Moment of Silence werkt met statische achtergronden waarin driedimensionale karakters lopen, vergelijkbaar met de techniek die voor Syberia en Grim Fandango gebruikt is. Locaties in het spel bestaan uit verschillende gebieden die elk meerdere camerastandpunten kennen, afhankelijk van je positie. Dit brengt echter problemen met zich mee doordat je niet altijd ziet waar je heen kunt lopen en daardoor soms locaties over het hoofd ziet. Zo dien je soms eerst naar een ander camerapunt te lopen, voordat je naar een bepaalde aanliggende kamer kunt. Zo moet je soms eerst naar rechts lopen, om naar de links gelegen kamer te kunnen. Ook is de pathfinding niet helemaal in orde. Zo zal Peter af en toe, als je een object wilt gebruiken, eerst naar de andere kant van de kamer lopen en weer terug, voordat hij het object gebruikt.

De gesprekken met andere mensen verlopen via de klassieke keuzemenu's. De vragen die je al gesteld hebt blijven gewoon in het lijstje staan, maar zullen iets van kleur veranderen. Hierdoor kun je, wanneer je belangrijke informatie gemist hebt, er altijd weer opnieuw naar vragen. Af en toe moet je kiezen tussen meerdere verschillende antwoorden op een vraag die door een karakter aan je gesteld wordt. Wanneer je deze vraag beantwoord hebt, kun je echter daarna ook het andere antwoord geven, wat erg onlogisch is. De gesprekken zelf lopen ook niet echt soepel, tussen twee zinnen in zit steeds een korte pauze, waardoor het niet op een doorlopend gesprek lijkt maar op allemaal losse zinnetjes. De stemmen van de karakter zijn gelukkig wel dik in orde en passen vaak bij het persoon, op die van het buurjochie na.

De puzzels in het spel zijn goed in de omgeving geïntegreerd en je zult vaak met logisch denken tot een oplossing komen. Er zit helaas wel een puzzel in het spel die door een (vertaal)fout enkel met puur geluk of een walkthrough voltooid kan worden. Bij deze puzzel diende je een code in te voeren die uit het dagboek te halen was, maar in het dagboek stond de code verkeerd opgeschreven. Gelukkig heeft men hier inmiddels al wel een patch voor uitgebracht, maar dat moet je ook maar net weten. Ook zijn er een aantal rare consistentiefouten in de puzzels. Zo dien je bijvoorbeeld de stroom uit te schakelen in een gebouw waardoor een elektrische deur open gaat. De rest van de apparatuur in de omgeving blijft het echter wel gewoon doen.

Grafisch is The Moment of Silence enigszins gedateerd. De achtergronden zien er enigszins plastisch uit en ook de karakters missen wat detail. Ook zitten er wat grafische foutjes in. Zo steekt je hoofd soms door een muur heen en is je reflectie aan de andere kant van een pilaar zichtbaar. De achtergronden zijn gelukkig wel behoorlijk gedetailleerd en zullen je af en toe aan het zoeken zetten naar bruikbare objecten. Deze zijn overigens wel vrij makkelijk te vinden, omdat alleen bij bruikbare objecten de muiscursor verandert. Helaas zijn enkel dingen die nodig zijn voor de puzzels, te bekijken in de kamer, waardoor de ruimtes minder interessant worden.

The Moment Of Silence is een adventurespel met een sterk verhaal en logische puzzels, maar het bevat een aantal vervelende fouten. De camerapunten zorgen er voor dat je kamers en objecten over het hoofd ziet, wat er voor kan zorgen dat je vast komt te zitten in het spel. Ook zitten er fouten in enkele puzzels. Deze factoren zorgen ervoor dat The Moment of Silence soms behoorlijk frustrerend kan zijn. Door de schaarste in het genre kunnen we het spel bij adventurefans die houden van een sterk verhaal en een sciencefiction setting wel aanbevelen, maar vergeleken met de klassiekers in het genre, weet het spel niet echt te overtuigen.

Gameplay: 6,5 Graphics: 6,0 Geluid: 7,0 Totaal: 6,5