The Messenger

The Messenger – Go, Ninja, Go!

The Messenger brengt een moderne old school boodschap

Geschreven door Thijs Barnhard op

• The Messenger weet moderne gameplay te combineren met een originele mix van grafische stijlen. Het spel is vooral in de eerste helft van het verhaal overtuigend door met de nodige humor en knipogen de ene na de andere originele uitdaging voor te schotelen. Met de introductie van de wat meer open structuur in de tweede helft verliest de game wat van zijn enthousiasme, maar de uitstekende platformactie houdt ook in dit gedeelte gelukkig nog stand.
    Score: 80 Uitstekend
    • Originele tijdreisgimmick, droog gevoel voor humor, oogt oud maar speelt modern
    • Aan de makkelijke kant, zakt halverwege ietwat in elkaar
Met de zoveelste 8-bitplatformer kun je als indie-ontwikkelaar eigenlijk niet meer wegkomen en The Messenger lijkt op het eerste gezicht op de zoveelste game die in straatje van faux-retrogames past. Ook dit spel is duidelijk gebaseerd op een lang vergeten reeks (Ninja Gaiden en Shinobi) en ook The Messenger gebruikt een klassieke grafische stijl om de juiste sfeer op te roepen. Toch mag deze game niet zo makkelijk afgeschreven worden. Daarvoor is The Messenger namelijk veel te gevat en creatief.

Het duurt alleen even voordat The Messenger zich zijn beste kant laat zien. De eerste paar uur is de reis van de gelijknamige ninja vooral een degelijke platformer. De ninja in de hoofdrol beschikt over een zwaard voor snelle uithalen en een set werpsterren. Naarmate het verhaal vordert worden daar nog een grijphaak, de mogelijkheid om tegen muren op te klimmen en een speciaal pak om kleine stukjes mee te zweven aan toegevoegd.

The Messenger

Generatiesprong

Na een uur of drie van uitdagende lineaire levels lijkt er een logisch einde aan het verhaal van The Messenger te komen, maar schijn bedriegt. Eenmaal aangekomen op zijn eindbestemming is de boodschap duidelijk: om het leger van demonen voorgoed te verslaan moet er een flinke sprong door de tijd gemaakt worden. Die reis heeft als gevolg dat The Messenger een transformatie ondergaat: van het 8-bit van de NES naar een grafische stijl die nog het meeste weg heeft van een 16-bit game op een Sega Mega Drive.

De gameplay blijft onveranderd, maar de muziek en de levels ondergaan een flinke upgrade. De weg van de boodschapper uit de titel neemt daarmee een nieuwe afslag. Na een paar rechtlijnige levels in deze nieuwe stijl ontpopt het spel zichzelf als een bescheiden Metroidvania. Alle opzichzelfstaande levels blijken namelijk met elkaar verbonden te zijn. Daarbovenop bevatten ze ook nog eens portalen die het mogelijk maken om tussen de twee tijden te wisselen. Een doorgang die in 8-bit gesloten is, wordt op die manier in 16-bit een nieuwe route.

The Messenger

Onhandige Metroidvania

Dat dezelfde levels op deze manier hergebruikt kunnen worden, is slim bedacht en door de andere grafische stijl valt het niet eens zo op dat je er al een keer doorheen bent gelopen. Deze opzet zorgt er echter ook voor dat je veel tijd kwijt bent aan ronddwalen. Het doel is in dit punt van het spel om acht magische muzieknoten te vinden, maar enkel met wat vage hints de juiste plek vinden is makkelijker gezegd dan gedaan.

Het is gelukkig mogelijk om voor wat kostbare kristallen de specifieke locatie van de muzieknoot op de kaart aangewezen te krijgen. Helaas verhelpt dat het probleem ook niet helemaal. Logische wegen op de kaart zijn niet altijd toegankelijk en niet ieder gebied heeft een handig portaal, waardoor je eerst een compleet ander level voor de zoveelste keer moet doorlopen.

The Messenger

Modern, behalve in grafische stijl

Het is jammer dat The Messenger in de tweede helft niet zo sterk is, want het spel weet in zoveel andere opzichten wel te overtuigen. De game speelt heerlijk weg en weet level na level originele uitdaging voor te schotelen. Gecombineerd gebruik van alle verschillende vaardigheden zorgt bijvoorbeeld voor complexe platformsecties waarin je ninja al grijphakend, zwevend en klimmend tussen allerlei obstakels door springt. Zo uitdagend als Super Meat Boy of Celeste wil het nooit worden, maar een beetje ervaring op het gebied van ouderwetse platformers is wel noodzakelijk.

The Messenger heeft bovendien precies het juiste gevoel voor humor om de ietwat vreemde spelwereld vol magische werelden en vreemde wezens te verklaren. Een zelfbewuste winkelier voorziet je niet alleen van upgrades en hints, maar geeft ook het nodige commentaar op de wat vreemde kronkels waar het verhaal zich in wringt. Minstens zo geestig zijn de opmerkingen van het rode duiveltje die je vergezeld wanneer je het loodje legt. Dit figuurtje verdwijnt pas weer nadat je genoeg kristallen hebt verzameld als afbetaling voor je tweede, derde of veertigste kans om hetzelfde lastige gedeelte opnieuw te proberen.

Met een hele dikke soundtrack en de uitstekende tijdreisgimmick blijft The Messenger ondanks de wat zwakkere tweede helft toch nog prima te pruimen. Hoewel je sommige levels op een gegeven moment wel kunt dromen, blijft het spel ook nieuwe gebieden en bijbehorende eindbazen introduceren. Daarmee is The Messenger een zeer geslaagde mash-up van oud en nieuw die gelukkig ook nog hartstikke modern speelt.

The Messenger is voor deze review gespeeld op de Switch. Het spel is ook verkrijgbaar op pc en kost 19,99 euro.

Gerucht: Insomniac onthult volgende week mogelijk nieuwe game Hardware review: de MSI GE63 8RE heeft prima specs in een schreeuwerig jasje
1