Review
The Long Dark

The Long Dark

Niet voor koukleumen

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Conclusie

  • Een sterke nadruk op realisme en een doordachte presentatie maken van The Long Dark een uitblinker in het survivalgenre. De kou, honger en het gevaar van het Canadese achterland bijten zich in je vast en laten nooit los. Helaas laat de matig geschreven verhaalmodus ons koud.
    Score: 75 Goed
    • Prima presentatie, diepgaande survival-gameplay, geen zombies
    • Zwak verhaal
Het is een vastberaden game als deze weet te ontsnappen aan de ijzige woestenij van Steam’s Early Access. Dat geldt dubbel als het gaat om een game waarin survivalmechanieken de boventoon voeren. Talloze exemplaren blijven doelloos dwalen, maar The Long Dark behoort tot de handvol titels die de reis weet te overleven. Dit is te danken aan een heldere focus: geen luie cliché-zombies, maar jagen en verzamelen in de ijskoude Canadese wildernis.

Mama is boos

In The Long Dark ben je jouw leven niet zeker. De kou is je grootste vijand, op de voet gevolgd door honger en dorst. Zonder beschutting en warme kleding zakt je lichaamstemperatuur naar een gevaarlijk dieptepunt en ligt onderkoeling op de loer. Vuur maken is geen vanzelfsprekendheid en vraagt brandstof, aanmaakhout en iets om het vuur mee aan te steken. Voedsel is schaars en de middelen om te jagen zijn lastig te vinden of vragen dagen aan voorbereidingswerk. Als klap op de vuurpijl liggen ziektes en verwondingen op de loer. Van een verstuikte pols tot parasieten, Moeder Natuur lijkt er op gebrand het je niet makkelijk te maken.

The Long Dark

Voor de inwoners van het Great Bear-eiland was het bovenstaande nog best te overleven, maar sinds een noorderlicht-achtig fenomeen alle elektronica heeft verwoest, is de balans voor de mens volledig doorgeslagen in de verkeerde richting. Het even ontzagwekkende als onheilspellende licht heeft niet alleen een bizar effect op apparaten, ook de wolven en beren slaan ervan op hol. Een fakkel of seinpistool schrikt de beesten af, maar zolang je geen jachtgeweer vindt, is ontwijken de beste strategie.

The Long Dark slaagt er in om je heel kwetsbaar te laten voelen en dat maakt het overwinnen van de elementen des te zoeter. Toch is het onvermijdelijk dat je uiteindelijk het onderspit delft. Kleding slijt, messen worden bot en steenkool voor de smidse raakt op den duur op. Voordat je de zes handgemaakte en op elkaar aangesloten omgevingen volledig kaal hebt geplukt, hou je het misschien wel honderden dagen vol. Meer dan overleven kun je echter niet. Er komt geen redding, geen zomer. De boodschap van The Long Dark is duidelijk: in de strijd tussen mens en natuur, wint de natuur op het eind.

The Long Dark

Van Early Access naar episodes

Zoals gezegd is The Long Dark een van de weinige titels die het juk van Early Access van zich af heeft weten te schudden, maar er schuilt een addertje onder het gras. De sandbox-gameplay is prima, maar de verhaalmodus laat ernstig te wensen over. Het verhaal volgt de piloot Mackenzie, die samen met zijn ex-vrouw Astrid is neergestort op Great Bear, nadat zijn vliegtuigje door het noorderlicht de geest gaf. Ze raken gescheiden en Mackenzie doet nu zijn best om Astrid terug te vinden en haar een mysterieuze koffer terug te geven.

Het is een goede basis, maar de uitwerking wordt gehinderd door oppervlakkig schrijfwerk (“Ik zie dat je nog steeds je trouwring draagt. Ik ook.”), een vermoeiende aaneenschakeling van ‘fetch quests’ voor mopperende eilandbewoners en het keurslijf van de veredelde tutorial. Stemacteurs als Mark Meer en Jennifer Hale doen hun best met het materiaal dat hen gegeven is, maar zelfs de reünie van Maleshep en Femshep is niet opgewassen tegen het glaciale tempo.

The Long Dark

Aan de ambitie van ontwikkelaar Hinterland ligt het in elk geval niet, want het verhaal beslaat op het moment van schrijven slechts twee episodes van de geplande vijf van het eerste seizoen. De rest van het seizoen is inbegrepen bij de prijs. Wanneer we de rest van het verhaal mogen verwachten is helaas nog onbekend.

Thuiskomen

Het is veel effectiever om de survivalgameplay van de sandbox-modus zijn eigen verhaal te laten vertellen. The Long Dark kiest voor een doeltreffende visuele stijl die het midden houdt tussen de tekeningen van Telltale en de impressionistische landschappen van Paul Cézanne. Het belichtingssysteem en de weersimulatie werken regelmatig prachtig samen voor screenshot-waardige plaatjes.

The Long Dark

Minstens zo goed is het gedetailleerde geluid, dat belangrijke hints geeft. Aan het rinkelen van je rugzak hoor je hoe zwaar bepakt je bent, kraaien kondigen een kadaver aan en het naderende gehuil van wolven geven een duidelijk idee van welke kant je absoluut niet op wilt rennen. Er bestaan weinig geluiden die je beter thuis laten voelen dan het geknisper van een haardvuur, nadat je ternauwernood een sneeuwstorm hebt overleefd.

Survivalgames zijn dertien in een dozijn, maar The Long Dark onderscheidt zich met een geïnspireerde visuele stijl, uitstekend geluidsontwerp en een genadeloos realisme. De mooie weer- en lichteffecten maken het simpelweg ronddwalen net zo bevredigend als stug overleven. En voordat je de Canadese kou de baas bent, ben je gemakkelijk tientallen uren verder. In zijn huidige staat kun je het tergend trage verhaal echter gerust aan de wolven voeren.

The Long Dark is nu verkrijgbaar voor Windows, Mac, Linux, Xbox One en PlayStation 4. De review is op basis van de pc-versie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Layton's Mystery Journey verschijnt 6 oktober voor 3DS Update: Tencent investeert niet in PlayerUnknown's Battlegrounds-studio
5

Reacties op: The Long Dark

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • spreadthehate

    • 18 augustus 2017 02:12
    Dit spel moet je ook niet spelen met verhaal die moet je meteen skippen.

    Gewoon de interloper mode gaan spelen dan gaat die 7,5 meteen door naar een 9. The long dark is een van de beste survival games tot op heden. Enige punt is dat veel mensen geen geduld hebben voor interloper mode omdat dit zo heftig is. Je moet echt zwaar nadenken om te overleven. Verhaal modus is echt te easy en laat niet het echte spel van zijn beste kant zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 18 augustus 2017 11:29
    @spreadthehate

    Ik ben het er helemaal mee eens dat het verhaal niet de beste kant van de game laat zien, maar het is wel onderdeel van het spel en neem ik daarom mee in de beoordeling.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 18 augustus 2017 07:55
    Een 7,5 hou toch op…. geforceerd kritisch zijn noem ik dat. Singleplayer games/ervaringen als dit zijn een zeldzaamheid, zeker wanneer het zo perfect is uitgewerkt zoals Hinterland bekend staat. ik durf nu al zonder dit zelf gespeeld te hebben te zeggen dat dit zeker meer waard zal zijn dan een gewone 7,5.

    Ik kom er volgende week nog wel even op terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 18 augustus 2017 11:35
    @apetjoek

    Veel plezier, alvast. :)

    Ik ben benieuwd wat je dan van het verhaal vindt, want ik vond het wel belangrijk om dit deel van het spel mee te laten wegen in de beoordeling. Ik zou het geforceerd kritisch vinden als ik juist had geklaagd over de afwezigheid van zombies, het gebrek aan basebuilding en het ontbreken aan een echte end game. Dat is simpelweg niet de opzet van de game en dat vind ik ook gewoon prima.

    [Edit: I see what you did there! :D]

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 18 augustus 2017 12:06
    @apetjoek

    Een 7,5 is zeer zeker terecht als je alleen het verhaal gaat spelen en dit verpest heel het spel naar mijn mening. Ik heb alleen de interloper modus gedaan vanaf het begin, toen het spel echt uitkwam zat er pas een verhaal in. Na een dikke 140 uur interloper te hebben gedaan en voor de gein het verhaal te hebben gedaan is het echt te easy. 1 stomme fout in interloper en het is gedaan! 40 dagen overleven in een klap weg en je mag alles opnieuw doen. In het verhaal wordt je handje vastgehouden en het gevoel van survival is ineens weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord