Link's Awakening

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een droom van een remake

Terugkeer naar Koholint

Geschreven door Thijs Barnhard op

The Legend of Zelda: Link’s Awakening op de Switch is precies de remake die het origineel verdiende. Met een heleboel subtiele, maar cruciale verbeteringen aan de speelervaring is dit een mooiere en fijner spelende game die tegelijkertijd niets van zijn eigenzinnige charme heeft verloren. Op een nieuwe modus die maar half leuk is en wat kleine technische schoonheidsfoutjes na, is dit zonder twijfel de beste versie van deze legendarische Zelda-game.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Veel kleine verbetering, aandoenlijk schattig, unieke sfeer goed behouden
  • Minpunten
  • Hapert regelmatig, Chamber Dungeons vallen tegen
Wie in 1993 door de groengrijze Game Boy-graphics heen kon kijken, wist al veel langer dat Link’s Awakening zich kan meten met de allerbeste games uit de franchise. Achter die monochrome pixels zat een ongekend raar en droevig avontuur verborgen. Een avontuur dat op de Switch met een nieuwe grafische stijl na meer dan 25 jaar eindelijk weer tot zijn recht komt.

De glimmende, plasticachtige look van Koholint is misschien even wennen, maar past uiteindelijk prima bij dit verhaal. Link’s Awakening is namelijk altijd een beetje een vreemde vogel - of Windvis - geweest in het rijtje van tweedimensionale Zelda’s. Het verhaal heeft niets met de Triforce, Ganon of Hyrule te maken. Daarnaast wandelen er om een of andere redenen allerlei personages uit Mario-games op het eiland rond en dat is eigenlijk nog maar het begin van de onverklaarbare vreemdheid van Koholint.

zelda links awakening

Net zo melancholisch als toen

Het is overduidelijk dat er iets raars aan de hand is, maar aangezien veel spelers Link’s Awakening waarschijnlijk voor het allereerst op de Switch gaan spelen, kunnen de details het beste achterwege gelaten worden. Wat wel noemenswaardig blijft is dat deze remake de unieke sfeer van het origineel weet te behouden. Zelfs met de kleurrijke nieuwe stijl blijft de melancholie van het originele plot behouden. Link’s Awakening heeft nog steeds geen stemacteurs of overdonderde tussenfilmpjes nodig om je uiteindelijk met een droevig gevoel achter te laten. In dit opzicht is deze vierde officiële Zelda dus vertrouwd ouderwets.

Hetzelfde kan gezegd worden van de opzet van de spelwereld. Link’s Awakening is geheel in de stijl van zijn voorganger A Link to the Past behoorlijk rechtlijnig. Verwacht dus geen Breath of the Wild-achtige taferelen waarin je zelf mag bepalen welke kerkers je als eerste verkent. Zelfs de overkoepelende wereld opent zich heel voorzichtig, beetje bij beetje. Dat is weer even wennen, maar werkt uiteindelijk vooral in Link’s Awakenings voordeel.

Niet alleen ziet het spel er fantastisch uit, er zijn ook tal van kleine, maar noemenswaardige verbeteringen doorgevoerd die het geheel gestroomlijnder maken
links awakening

De beste kerkers

Zo draaien de kerkers stuk voor stuk om dat ene nuttige item dat ergens diep in de gangenstelstels verborgen ligt. Vind je dit voorwerp, dan openen zich tal van nieuwe wegen door dit specifieke labyrint, maar ook in de bovenwereld. Deze Zelda heeft in zijn beste momenten verrassend veel weg van een metroidvania. Het is daarom een beetje jammer dat het spel je soms wel heel nadrukkelijk de juiste richting opstuurt.

Dat doet verder niets af aan en de creatieve en afwisselende manieren waarop Link het eiland doorkruist. Het is bij het spelen van deze remake soms moeilijk te geloven dat zoveel slimme en gekke ideeën ooit op een Game Boy-cartridge hebben gepast. In een van de kerkers moeten er pilaren vernietigd worden om de bovenste verdieping op de onderste te laten storten. Dat transformeert alle kamers volledig. In een andere kerker verzamel je zoveel sleutels dat je bijna niet meer weet wat je er mee aan moet. De oppervlakte van het eiland zit minstens zo vol goede vondsten en vreemde personages. Deze wereld is misschien niet zo groot als in andere Zelda’s, maar puilt uit van de geheimen en sluiproutes.

zelda links awakening

Bijna helemaal beter

Waar Koholint in het origineel nog opgedeeld was in aparte schermen, is de spelwereld deze keer zo goed als naadloos verbonden. Dat maakt navigeren een stuk makkelijker, maar het heeft als nadeel dat de framerate het net niet helemaal trekt. Vooral bij het betreden van de overkoepelende wereld vanuit een grot of huis stottert het spel eventjes, om vervolgens weer soepel te draaien. Het is verre van een ramp en het zit het speelplezier nooit echt in de weg, maar tegelijkertijd zijn technische problemen bij een remake van een Game Boy-spel toch opmerkelijk.

Die kleine technische problemen zijn het enige punt waarop deze uitvoering van Link’s Awakening onder doet voor de vorige versie. Niet alleen ziet het spel er fantastisch uit, er zijn ook tal van kleine, maar noemenswaardige verbeteringen doorgevoerd die het geheel gestroomlijnder maken. Links zwaard en schild hebben hun eigen knoppen op de controller, sommige items hoeven helemaal niet geselecteerd te worden om te gebruiken en het is zelfs mogelijk om cruciale gesprekken terug te lezen vanuit het startscherm. Het autosavesysteem zorgt er bovendien voor dat je nooit meer onbedoeld voortgang kwijtraakt.

Zelda

Matige Zelda Maker

Naast al die prettige kleine aanpassingen is de grootste toevoeging aan Link’s Awakening op de Switch het hutje van Dampé. In dit knusse huisje schotelt de grafbewaarder Link allerlei onafgemaakte kerkers voor. Het is aan de speler om deze puzzels op te lossen door aansluitende kamers te plaatsen. Die kamers verdien je weer door de originele kerkers door te spelen.

Het idee achter deze Chamber Dungeons is leuk en ze in elkaar zetten is een afwisselende uitdaging, omdat Dampé steeds meer eisen begint te stellen. Het is alleen jammer dat deze zelfgemaakte creaties bestaan uit kamers uit bestaande kerkers. Hierdoor is het daadwerkelijk doorlopen van deze zelfgemaakte uitdagingen lang niet zo leuk als het maken. Deze optionele kerkers gaan daarom veel te snel vervelen.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is vanaf 20 september verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Systeemeisen pc onthuld voor bèta Call of Duty: Modern Warfare Party Hub-feature nu beschikbaar voor Fortnite
15

Reacties op: The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een droom van een remake

• Sabor

• 19 september 2019 15:08
    Klinkt goed! Hij komt morgen binnen.
    Heb het origineel (dx versie) in de kast liggen maar nog nooit gespeeld!
    Wel jammer om te horen dat de Zelda Maker tegenvalt. Hoopte op een wat uitgebreidere modus icm. online.

• Soushkin

• 20 september 2019 07:25
    @Sabor had je geen tijd? 🤣

• Sabor

• 20 september 2019 09:35
    @Soushkin Inderdaad! :p al 20 jaar blijkbaar niet. :O

• Djerique

• 21 september 2019 08:53
    @Sabor verkoop je die ook? ik zou die graag nog wel op mijn GameBoy Color willen spelen.

• Sabor

• 21 september 2019 09:13
    @Djerique
    Ik heb die helaas niet te koop. Hoort bij de collectie van goede oude games die ik verzamel.

• Cocabeer

• 19 september 2019 15:09
    Morgen gaat het los. Komt helemaal goed met deze game.

• Baroness

• 19 september 2019 15:40
    Ik had ook zeker nier verwacht dat die Zelda maker goed zou worden.
    Maar dat is voor mij helemaal niet zo belangrijk dit word weer een hele mooie trip down memory lane..

• clandestine666

• 19 september 2019 18:03
    Mja, die top-down Zelda's zijn nooit helemaal mijn ding geweest, ik ben pas gebeten door de Zelda-bug toen OoT uitkwam. Ik kan dan ook echt niet wachten op BotW 2, maar ben blij dat het een goede remake is geworden.

De driedimensionale Zelda's spreken me gewoon meer aan.

• DaFixer83

• 19 september 2019 19:54
    Het is een hele leuke game, ik heb vroeger de GB/GBC versie gespeeld en ik kan zeggen dat ik blij verrast ben met deze remake. Het script is iets anders en ze hebben "stickers" toevoegt als geheugen steuntje. Alleen het laden in en uit gaan huisje is soms wel irritant.

• Excalibur82

• 19 september 2019 21:31
    Was echt een geniaal spel op de Gameboy. Kan me nog herinneren dat ik een item zocht en dat ik het hele eiland heb omgeschept in mijn zoektocht ernaar! :)

• EdwinVP

• 20 september 2019 09:03
    @Excalibur82 En gevonden haha…dat leed kan je nu bespaart worden gelukkig, ff internet op en je weet waar je moet zoeken, dat was vroeger wel anders hehe. Bellen naar de Nintendo lijn als je vast zit. ( Nou dat mocht ook pas als er maar een paar wachtende waren etc van m'n ouders, kostte weer geld of course. Nu zooooo anders )

• Excalibur82

• 20 september 2019 10:52
    @EdwinVP haha inderdaad! Good times!

• ClickyButton

• 20 september 2019 17:48
    Afgelopen dagen de eerste drie kerkers doorlopen, de willekeurige vijanden zijn leuker doormiddel van het toepassen van je schild en zwaard op de juiste momenten maar de eerste 3 bosses hebben beduidend minder hp dan in de gameboy versie. Wel leuk dat er nu extra heart pieces verstopt zijn en dat er ook bottles zijn toegevoegd aan de game. Framerate zakt regelmatig een paar seconden dat is wel echt hilarisch als je ziet wat de switch op 60fps eruit pompt bij andere first party games.

• XxDarxHunterxX

• 21 september 2019 22:49
    Was al vastgelopen na het proberen te jumper bij ukuku prairie lake. Probeer dat niet te springen en wacht tot je kan zwemmen, want ik heb terug moeten gaan van een save van 3u geleden. Big brain time!

• WvA

• 23 september 2019 09:28
    Ik heb erg genoten van het origineel, dus de nostalgie is zeker aanwezig, maar ik vind die framedrops echt onacceptabel. Je kan niet in je marketingpraatjes roepen dat je het screenscrolling eruit hebt gehaald voor een doorlopende wereld, om vervolgens die screenscrolling te vervangen met framedrops. Ze gebeuren vaak, ze zijn irritant, en het kan gewoon niet in een game van Nintendo zelf die in 2019 uitkomt. If anything heb ik zin om het origineel er weer eens bij te pakken. Ik moet ook nog wennen aan de net-wat-andere-muziek. Nostalgie is een raar ding.