The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon | Gamer.nl

Het nieuwste deel in de Legend of Spyro-serie sluit qua verhaal aan op de vorige game in de serie, The Eternal Night. The Eternal Night eindigde toen Spyro en zijn toenmalige vijand, Cynder, in een kristallen blok werden bevroren. In dit deel worden ze 'bevrijd' door een groep mysterieuze vreemdelingen.

Deze groep vreemdelingen breekt het kristallen blok waar Spyro en Cynder in gevangen zaten. Voordat Spyro en Cynder goed en wel hersteld zijn van de effecten van het kristallen blok, krijgen ze een ketting om hun hals. Deze ketting zorgt ervoor dat Spyro en Cynder nooit meer dan een beperkte afstand bij elkaar vandaan kunnen geraken. Het spel begint als Spyro en Cynder door die groep vreemdelingen wordt meegenomen en in een grot wordt aangevallen

Als de vijanden op je af komen rennen, bevriest het beeld even en krijg je wat tips over hoe het vechtsysteem werkt. Spyro heeft de beschikking over een lichte en een zware aanval en een aanval waarmee hij tegenstanders beetpakt en weggooit. Daarnaast kan Spyro ook nog magie gebruiken. Hij kan namelijk vuur, elektriciteit, aarde en ijs blazen. Het vechtsysteem is niet erg goed uitgewerkt. Er zijn veel verschillende combo's mogelijk door lichte en zware aanvallen met elkaar te combineren, maar echt nodig is dit niet. Door simpelweg snel achter elkaar knoppen in te drukken, is het vrijwel altijd mogelijk om gevechten winnend af te sluiten, zowel in de begin- als in de eindfase van de game.

Als je in je eentje speelt, dan kies je om of Spyro of Cynder te bestuderen. Uiteraard kun je met een druk op de knop van draak wi elen. Grote verschillen tu en de twee draken zijn er eigenlijk niet echt. Het grootste verschil is wel dat Cynder over andere magie beschikt dan Spyro. Waar Spyro veelal de beschikking heeft over natuurkrachten, kun je als Cynder vergif, schaduw, wind en angst gebruiken om je vijanden te verslaan.

Veel leuker wordt het als je een ander persoon vindt om Dawn of the Dragon mee te spelen. In dat geval bestuur je namelijk allebei één personage en moet je samenwerken om alle vijanden te verslaan en het level te halen. Dit kan echter vrij hectisch worden. Tijdens het vechten vliegen er allerlei dingen in het rond. Uiteraard zijn dit vijanden, maar ook edelstenen die de vijanden laten vallen en vinden er explosies en magische aanvallen van de draken plaats. Dit kan er voor zorgen dat je van tijd tot tijd je draak kwijt bent.

Deze edelstenen hebben allerlei verschillende functies. Zo kun je een bepaalde kleur edelsteen verzamelen waarmee je je magie kunt verbeteren. Je kunt onder andere het vuur dat je uitspuwt sterker maken, waardoor de gevechten weer iets makkelijker verlopen. De makers hebben hiermee geprobeerd om wat RPG-elementen in het spel te steken. Helaas is dit betrekkelijk oppervlakkig gebleven, omdat je nooit het gevoel hebt dat je een eigen personage aan het maken bent. Dit komt vooral doordat je beperkt wordt tot het kiezen van vooraf gedefinieerde eigenschappen.

De graphics in The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon zijn wi elvallig. Sommige tu enfilmpjes en levels zien er redelijk goed uit, terwijl enkele personages er ronduit slecht uitzien. Hetzelfde geldt voor het camerawerk, dat ook wi elvallig is. Het komt geregeld voor dat je bepaalde sprongen met moeite kunt maken omdat de camera niet goed gepositioneerd staat. Zelf kun je hier niet altijd iets aan doen.

Ook had er meer aandacht aan de besturing geschonken mogen worden. Zoals gezegd is het vechtsysteem niet erg goed uitgewerkt. Maar ook de platformelementen in het spel zijn door de gebrekkige besturing, moeilijker dan ze hadden kunnen zijn. Dit merk je ook aan een van de nieuwe features in de game: het vliegen. Dit spel is het eerste in de serie waarbij de draken echt kunnen vliegen en waarbij het niet slechts een gimmick is waarmee spelers van het ene platform naar het andere zweven. Wanneer je airborne bent, is het vliegen echt een toegevoegde waarde omdat je een mooi bovenaanzicht krijgt op het level. Maar regelmatig gebeurt het ook dat Spyro en Cynder zo slecht te besturen zijn dat je denkt met een baksteen te maken te hebben.