The Legend of Legacy

The Legend of Legacy

Maakt zijn naam niet waar

Geschreven door Guan van Zoggel op

• The Legend of Legacy zet een goed doordacht vechtsysteem op en doet daar vervolgens vrijwel niets mee. Onder de schattige aankleding gaat een moeilijke game schuil die veel inspanningsvermogen en een engelengeduld van je eist zonder hier een beloning tegenover te zetten.
    Score: 60 Oké
    • Uniek en doordacht vechtsysteem, leuke visuele stijl
    • Eist grote risico’s zonder beloning, verhaal is spoorloos, laat zich te veel sturen door willekeur

The legendarische erfenis waar The Legend of Legacy naar verwijst is tweevoudig. Enerzijds beschrijft het Avalon, het met ruïnes bezaaide eiland waarop deze Nintendo 3DS-game zich afspeelt. Anderzijds probeert The Legend of Legacy een spirituele opvolger te zijn van de SaGa-serie, een open-world rpg-serie die zijn oorsprong in Final Fantasy II vindt en gedurende de jaren ‘90 een fenomeen op zichzelf was. Helaas is The Legend of Legacy noch een mysterieus avontuur noch een waardig erfgenaam van SaGa.

Legend of Legacy

Lege kaarten

Aan het begin van de game kies je een van de zeven hoofdpersonages, waarvan elk een reden heeft om het afgelegen eiland van Avalon op te zoeken. Veel meer dan dit leer je gedurende de game ook niet over de personages, waardoor je in feite de keuze maakt uit zeven klasses. Eenmaal aangekomen in Initium, de hoofdstad van Avalon, kun je de overige zes personages bij je team betrekken. Je kiest er uiteindelijk twee om de doolhoven mee in te nemen. De anderen blijven achter in de Inn, waar ze geen ervaringspunten opdoen en vanaf dat moment een achterstand hebben op de personages die wel aan je zijde vechten. Dat gegeven maakt het experimenteren met samenstellingen in het team erg onaantrekkelijk.

De kaarten van doolhoven die je hebt ontvangen of gekocht vormen de locaties waar je naartoe kunt reizen vanuit Initium. Waarom kaarten gekocht dienen te worden is niet helemaal duidelijk, want het is juist jouw taak om het interieur van de doolhoven in kaart te brengen. Op het onderste scherm loopt een percentageteller die aangeeft hoeveel je van een bepaald gebied verkend hebt. Zo breng je een aantal aaneengesloten gebieden binnen het doolhof in kaart, waarna je deze informatie kunt verkopen voor een flinke som geld om nieuwe locaties bij te kopen.

Willekeur

Hoewel de visuele stijl vergelijkbaar is met Bravely Default, maakt het eerste gevecht in The Legend of Legacy onmiddellijk duidelijk dat het om een andersoortige game gaat. Je begint een beurt met een selecteren van een zelfgemaakte formatie waarin de personages zich opstellen. Formaties beheer je vanuit het menu en de positie van een personage beïnvloedt geeft bepaalde bonussen. Daarna kies je per personage een actie en ontvouwt het gevecht zich volgens de regels van turn-based.

Personages leren hun aanvallen per type wapen en deze aanvallen stijgen in level naarmate ze vaker gebruikt worden. Sterkere aanvallen kosten een of meerdere Skill Points (SP), die willekeurig worden aangevuld. Dit maakt het moeilijk om een strategie te kunnen plannen. De rol van willekeur uit zich ook in de manier waarop personages groeien. The Legend of Legacy gebruikt geen ervaringsmeters of levels per personage; de enige twee statistieken die personages kunnen verbeteren zijn HP en eerdergenoemde SP.

Legend of Legacy

Allianties met Spirits

Wat het daadwerkelijke vechtsysteem van The Legend of Legacy uniek maakt is de invloed van de omgeving op het gevecht. De zogenaamde Spirits die actief zijn op de plek waar het gevecht start beïnvloeden namelijk de aanvallen die gebruikt worden. Fysieke aanvallen doen meer schade bij zowel vriend als vijand wanneer de Fire Spirits actief zijn; als Water Spirits domineren, wordt de schade van fysieke aanvallen juist beperkt.

Je kunt omgevingen beïnvloeden door allianties te smeden met bepaalde Spirits. Als de vijand afhankelijk is van fysieke aanvallen, doe jij er goed aan om een allantie met de Water Spirits aan te gaan en jezelf te beperken tot magie. Vijanden hebben een soortgelijke strategie, waardoor dikwijls één van je drie personages is toegewijd aan het lokken van Spirits. Als de Spirits aan jouw zijde overheersen in de omgeving, krijgt je team na afloop van elke beurt daarvoor een passieve bonus, zoals een automatische heling.

Legend of Legacy

Mager

Ondanks het diepgaande vechtsysteem worstelt ontwikkelaar Furyu met de invulling van de rest van de game. The Legend of Legacy biedt namelijk niet veel meer dan een aaneenschakeling van gevechten; het is een eindeloos grind-festijn zonder een goed verhaal om het te verantwoorden of om naartoe te werken. Na enkele minuten introductie verdwijnt het verhaal namelijk zover naar de achtergrond dat je jezelf afvraagt waarom je überhaupt naar Avalon bent gekomen.

The Legend of Legacy is nu verkrijgbaar voor 3DS.

Bron: null

Fire Emblem Fates-video legt relaties uit Street Fighter 5 deze lente beschikbaar voor Linux en SteamOS