Review
The Last of Us Part 1

The Last of Us Part 1 is een gerestaureerd kunstwerk

Moderne klassieker is weer een stukje moderner

Geschreven door Lars Cornelis op

Conclusie

The Last of Us Part 1 is een nagenoeg exacte kopie van het origineel, maar dan volgens de huidige technische maatstaven. De een ziet dat als een luie remake met vrijwel geen aanpassingen, de ander zal blij zijn dat Naughty Dog trouw blijft aan het bronmateriaal. We kunnen eindeloos discussiëren of de remake nodig is, maar we hoeven in ieder geval niet te discussiëren over welke uitvoering van deze moderne klassieker béter is.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Verhaal blijft ongeëvenaard, beelden en audio zetten nieuwe standaard, naadloze transities brengen je nog dichter bij de emotie
  • Minpunten
  • Ontwerp van omgevingen en puzzels soms gedateerd
Hoe beoordeel je een game die al twee keer is gerecenseerd? Een game die terecht een moderne klassieker wordt genoemd, waar alles al eens over is gezegd en geschreven? Die vraag spookte de afgelopen weken veelvuldig door mijn hoofd tijdens het spelen van The Last of Us Part 1. Een remake die misschien onnodig lijkt, maar bestaansrecht verdient door juist hondstrouw aan het origineel te zijn.

Laat er geen misverstand over bestaan: The Last of Us Part 1 is op technisch vlak echt een remake. Een nieuwe engine, opnieuw geanimeerde personages, sterk verbeterde audio en oneindig meer detail in de gezichten, kleding en omgevingen maken duidelijk dat we hier met een rasechte PlayStation 5-game te maken hebben, en absoluut geen (opnieuw) opgepoetste PlayStation 3-titel. Bovenstaande is niet alleen technisch geneuzel dat je samen kunt vatten als ‘The Last of Us Part 1 is mooier’. 

The Last of Us Part 1

Nieuwe standaard

Het dynamische bereik van zowel de beelden als de audio versterken ieder moment. Als in Pittsburgh een jeep achter je aan zit met een .50-machinegeweer, hoor en zie je hoe de omgeving aan gort wordt geschoten. Boven en achter je hoor je hoe iedere individuele kogel inslaat, terwijl glas en beton met rauw geweld wordt versplinterd.

In een scheefgezakte ruïne die ooit een imposante wolkenkrabber was, overheerst juist de stilte. Regen tikt sfeervol op de ramen en in de verte hoor je onweer, totdat het ijzingwekkende geluid van Clickers de stilte plotseling verstoort. Meteen duik je in de overlevingsmodus en probeer je de zombieachtige wezens te ontwijken. De juiste ontsnappingsroute vinden is niet moeilijk, want dankzij de zachtere kleuren en natuurlijke belichting blijven ook de details in de donkerste omgevingen goed zichtbaar. The Last of Us zet na ruim negen jaar opnieuw de standaard neer voor hoe games eruitzien en klinken. 

The Last of Us Part 1

Emotioneel nog steeds ongeëvenaard

Tegelijkertijd wijkt The Last of Us Part 1 geen millimeter van het bronmateriaal af. Dat betekent concreet dat je exact hetzelfde verhaal doorloopt, met exact dezelfde locaties, dialogen, gebeurtenissen, confrontaties en muziek. Vergelijk het met het overschrijven van een tekst, maar wel op luxer papier, met een betere pen en in een netter handschrift.

Daarmee behoudt Naughty Dog het allerbelangrijkste van The Last of Us: de emotie. The Last of Us draait immers niet om de actie of om puzzels, maar om de emotionele reis van twee ongelooflijk menselijke tegenpolen. De oude, doorleefde Joel zag met eigen ogen hoe de complete maatschappij afbrokkelde na een dodelijke virusuitbraak. Te midden van alle ellende vindt hij een nieuwe reden om nog ergens iets om te geven: Ellie. Zij is jong, naïef en brutaal en weet niet beter dan dat de wereld is zoals die is. Samen moeten zij zien te overleven.

Wat volgt is een prachtig gameverhaal dat nog altijd onovertroffen is, wat menselijkheid betreft. Het is een zwaar verhaal vol emotionele dieptepunten, maar weet ook de spanning te verlichten met kleine, onschuldige momenten. De groei die de twee personages doormaken, getekend door alle gebeurtenissen onderweg, is een reis die je als speler altijd bijblijft.

The Last of Us Part 1

Negen jaar en ontelbaar veel herspeelsessies later weet The Last of Us Part 1 dan ook nog steeds te raken en te ontroeren. Zelfs al weet je wat er gaat komen, dan nog zijn er momenten die je een knoop in je maag bezorgen, terwijl je even later weer met een brok in je keel mag kijken naar een stukje onschuld. De ouder-kindrelatie hebben we inmiddels in meer games gezien, zoals in God of War, Death Stranding, A Plague's Tale en zelfs Halo Infinite, maar geen een doet het zo goed als The Last of Us. Dit is een game die gekoesterd mag worden. 

Remake inclusief imperfecties

Het is dan ook te begrijpen dat er nergens getoornd wordt aan de opzet. The Last of Us is bijzonder goed gebalanceerd en wil je niet uit evenwicht brengen met nieuwe of aangepaste scènes. Maar dat betekent niet dat het origineel perfect is. Destijds vielen de repetitieve 'puzzels' met planken, ladders en vlotten al negatief op. Ellie roept nota bene nog een keer “Oh, this thing again” als je haar voor de zoveelste keer over een stukje water moet helpen door een vlot te bewegen. 

The Last of Us Part 1

Ook de kunstmatig afgebakende levels en ‘vechtarena's’ doen wat archaïsch aan. Steegjes en trappenhuizen die je niet hoeft te verkennen zijn geheel toevallig allemaal gebarricadeerd met banken en ladeblokken. Daar waar je moet vechten met mensen of zombies, beschik je dan weer heel gunstig over voldoende dekking. Die ontwerpen zijn zo opzichtig, dat je op een gegeven moment ergens rustig loopt te keuvelen met een ander personage en al wéét dat je op diezelfde plek straks moet gaan vechten. Er staan immers overal onnatuurlijk gepositioneerde kratten en karren om je achter te verschuilen.

Dat vechten zelf is overigens ook nauwelijks veranderd. Het valt wel op dat vooral je computergestuurde bondgenoten zich realistischer gedragen en niet als een kip zonder kop door de vuurlinie rennen, maar daarmee is alles wel gezegd. Je kunt je niet in het gras verschuilen, en hoewel de lichamen van vijanden behoorlijk vermangeld kunnen worden door kogels en explosies, schreeuwen hun vrienden het niet uit van pure afschuw zoals in The Last of Us Part 2. Ontwikkelaar Naughty Dog bewees met Part 2 dat het aanzienlijk beter is geworden in het ontwerpen van geloofwaardige omgevingen en interessante gevechten, maar daar zien we in deze remake dus niets van terug.  

Ononderbroken ervaren

Toch heeft Naughty Dog zich niet alleen beperkt tot mooiere beelden en geluid. Met subtiele wijzigingen die perfect opgaan in het geheel zorgt de ontwikkelaar voor meer continuïteit. Neem de manier waarop je wapens modificeert. In de originele game kon je bij werkbanken wapens aanpassen, maar klikte je eigenlijk in een menu aan wat je wilde verbeteren en poef, je wapen was verbeterd. Nu zie je – net als in Part 2 – hoe er aan het wapen gesleuteld wordt en hoe het gereedschap vervolgens terug in de rugtas gaat. Dat lijkt iets kleins, maar het houdt je ‘in het spel’. Dat is belangrijk bij een spel dat zo erg leunt op de emotionele band die je met de personages schept. Die band wil je niet onderbreken met een laadscherm of menu. 

The Last of Us Part 1

Ook de tussenfilmpjes zijn daarom nu naadloos verbonden met de gameplay. Dat betekent niet alleen dat laadtijden volledig afwezig zijn, maar ook dat je Joel en Ellie ziet zoals ze er op dat moment uitzien in de game. In de originele game zag je een soort ‘vanilla’ versies van de personages, zonder wapens en uitrusting. Nu hangt er een honkbalknuppel op Joels rug, of hangt er een dikke revolver aan zijn heup; wat je op dat moment ook maar bij je draagt is te zien in het spel. Joel en Ellie zijn bovendien vies, natgeregend of gewond, afhankelijk van wat je net hebt doorstaan. Het maakt de personages nog geloofwaardiger en de emotie daardoor sterker.

Technisch legt Naughty Dog de lat zoals we van de studio gewend zijn erg hoog. Zoals gezegd zijn de audio en graphics van hoog niveau, en ook de afwerking is weer subliem. Hier hoef je geen bugs of vastlopers te verwachten. Grafisch krijg je een keuze tussen ‘Fidelity’ en ‘Performance’, waarbij Performance zich richt op 60fps. Fidelity is echter niet op 30fps gelockt, maar op 40fps. Dit is een trucje dat we bij meer Sony-games zien en waar tv's met 120hz veel profijt van hebben. Anders dan het getal doet vermoeden, zit 40fps namelijk precies tussen 30fps en 60fps in, terwijl de game wel op de allerhoogste resolutie blijft draaien. Je kunt zelfs met een ontgrendelde framerate spelen om altijd het maximale uit de PlayStation 5 te trekken. Nadeel hiervan is wel dat je op sommige tv's met variabele refresh rate instabiele zwartwaarden krijgt, terwijl er juist heel veel donkere scènes in The Last of Us zitten. Maar dat valt Naughty Dog natuurlijk niet aan te rekenen. 

The Last of Us Part 1
The Last of Us
The Last of Us Part 1

Restauratie voor de nieuwe generatie

Alles in ogenschouw genomen, geeft het stempel remake wellicht de verkeerde verwachtingen. Part 1 wijkt immers nergens van het bronmateriaal af, hoewel de verbeteringen wel verder gaan dan die van The Last of Us Remastered in 2014. Je zou kunnen opteren dat Naughty Dog deze remake had moeten aangrijpen om de gevechten en levelontwerpen ook te moderniseren, maar het is maar de vraag of we dan nog dezelfde ervaring hadden gehad. De geschiedenis leert ons dat aanpassingen van dierbaar bronmateriaal lang niet altijd goed uitpakken.

Ik zie The Last of Us Part 1 dan ook meer als de restauratie van een kunstwerk. Zo'n restauratie is van waarde bij ons medium omdat technologie nou eenmaal niet stilstaat. Dankzij deze restauratie kan The Last of Us na bijna een decennium nog steeds dezelfde impact hebben op een nieuwe generatie spelers. Spelers die destijds bijvoorbeeld te jong waren voor een volwassen spel als dit, maar ook spelers die 'm straks op pc gaan ontdekken, dankzij de vele toegankelijkheidsopties eindelijk ook deze game kunnen spelen, of eenieder die via de aankomende HBO-serie voor het eerst in aanraking met Joel en Ellie komt.

Beoordelen we deze remake dus vanuit het perspectief van een oude, doorleefde rot, dan is de toegevoegde waarde ten opzichte van het origineel of diens remaster uit 2014 nihil. Voor wie er zo naar kijkt zal de nostalgische herinnering sterk genoeg zijn om door de gedateerde graphics van het origineel heen te prikken, waardoor deze remake zijn voornaamste bestaansrecht verliest. Bekijken we de remake vanuit het perspectief van de jongere, meer onbevangen generatie, dan is dit hun kans om onbezoldigd te genieten van deze moderne klassieker.

The Last of Us Part 1 is vanaf 2 september verkrijgbaar voor PlayStation 5. Op een later tijdstip komt de game ook naar pc. 

Dit artikel delen:

Lees meer

VS legt Nvidia's verkoop van serverprocessoren in China en Rusland aan banden LG onthult zelf ook buigbaar Flex-oledscherm
109

Reacties op: The Last of Us Part 1 is een gerestaureerd kunstwerk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    MissMeNL

    • 31 augustus 2022 21:35
    @Riyakuya maar hoe kan je een remake een lager cijfer geven dan het origineel die hetzelfde heeft(gameplay) plus mooiere graphics? De prijs mag nooit een onderdeel van het cijfer zijn. Deze remake doet het op geen een ding slechter dan het origineel dus kan het geen lager cijfer zijn dan het origineel als je snapt wat ik bedoel.

    Er zijn remakes die door performance het slechter doen. Ik kijk naar jou life is strange. Maar dat is hier niet het geval.

    Neemt niet weg dat ik zelf ook wacht op een prijsdaling.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 31 augustus 2022 21:53
    @MissMeNL ik ga me er bij neerleggen. Het is een geweldige game en ik ben ook blij dat hij naar pc komt maar ik vind de hoge score moeilijk te verklaren wanneer de game functionaliteit mist ten opzichte van de vorige remake en amper meer is dan wat opgepoetste graphics voor een volle 70 euro. Blijkbaar zorgt mijn mening hier vaker voor driftbuien bij anderen dus ik zal ze verdere reacties op dit topic besparen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 31 augustus 2022 21:58
    @Riyakuya Tja ik vind 70 Euro puur voor een grafische update ook fors aan de prijs.

    Maar goed ik was ook een van de weinigen die deze game niet zo vond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 31 augustus 2022 22:03
    @Riyakuya mij reactie was gebaseerd op de cijfer die jij noemde. Het is niet logisch een remake een veel lager cijfer te geven dan het origineel als de remake bepaalde dingen hetzelfde doet en bepaalde dingen beter doet maar geen dingen slechter doet. Dat is gewoon raar. Dat je meer verwacht dat kan. Maar dat maakt de remake niet slechter dan het origineel. Dus die website die een 6 geeft is gewoon bs. Of ik moet iets gemist hebben dat deze remake echt slechter doet? Maar de prijs is zeker belachelijk. Maar nogmaals mag niet het cijfer beinvloeden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 31 augustus 2022 22:17
    @MissMeNL dan blijft mijn punt toch valide? Zo kan ieder bedrijf iedere game die ooit een succes was opnieuw uitbrengen met wat opgepoetste graphics en een hoog punt scoren. Zie je het al voor je? Doom 1 met gelikte graphics maar verder alles nog hetzelfde. Dat krijgt nu nooit meer een 9. Dat zou in jouw ogen dus niets uitmaken dan? TLOU is uiteraard niet zo oud als de originele Doom maar het was bewust een extreem voorbeeld. Beiden games zijn nog steeds goed maar dat praat niet een hoge score goed als het alleen opgepoetste graphics zijn. Dan kun je bij een review net zo goed zeggen dat men maar naar de originele review moet kijken voor een cijfer en daar wat moderne graphics bij moet indenken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 31 augustus 2022 23:13
    @Riyakuya dat is inderdaad er ook raar aan. Want een game zou eigenlijk niet in eens zomaar slecht kunnen worden omdat er tijd over heen gaat. Gedateerd ja slecht nee. Hier nog een extreem voorbeeld voor je. Pokemon Red en Blue. Zeer gedateerd maar slecht zeker niet. Snap je nu mijn punt?

    Neem pokemon BDSP bijvoorbeeld. Een remake die slechter is dan het origineel. Niet zozeer door de graphics ook al konden die moderner. Maar omdat er gameplay onderdelen weg zijn gelaten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 31 augustus 2022 23:56
    @MissMeNL en Riyakuya: Games worden altijd in hun tijdsgeest beoordeeld. Wat ooit revolutionair was, is dat na een paar jaar meestal niet meer. Maar geweldig schrijfwerk en acteerwerk verouderen minder erg dan bijvoorbeeld graphics en animaties. Als een game slecht ouder wordt, kan een remake of remaster weldegelijk slechter scoren dan het origineel. The Last of Us werd hier op Gamer.nl ook bejubeld met een 9,5 voor zowel het origineel als de remaster. Maar inmiddels is de game op bepaalde vlakken ingehaald, onder andere door Part 2 natuurlijk. Zodoende is 'ie anno 2022 minder baanbrekend. Maar op andere punten blijft het een meesterwerk. Sterker nog, juist door de betere graphics en animaties komen bepaalde aspecten nog beter uit de verf.

    Maar ik zeg eerlijk: dit is een van de moeilijkste beoordelingen geweest die ik ooit heb gedaan. Juist omdat er zoveel randzaken meespelen. Nostalgie, de prijs, de afwezigheid van de multiplayer, de concurrentie die niet stil heeft gestaan in 9 jaar tijd, en ga zo maar door. Toch heb ik geprobeerd dat allemaal zoveel mogelijk uit te schakelen en puur te kijken naar wat Part 1 nu aan de tafel brengt. Hoe leuk en interessant is de game nu als totaalpakket. Is dat de moeite waard?

    Overigens, Riyakuya, ik zou weldegelijk een soortgelijke remake willen zien van een game als Metal Gear Solid 3. Maar ook echt alleen maar van die enkele game die binnen zijn generatie met kop en schouders uitstak, anders is het niet de moeite.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 1 september 2022 01:57
    @LarsCornelis dat is dus heel raar. Eerst een 9.5 zelfs een remaster ook 9.5. vervolgens de remake een 8.5. Maar wacht de remake is nu gewoon de beste van de 3. En die een 8.5? Dat klopt niet. Tenzij de remake iets verpest heeft. Dan is het te begrijpen. Het feit dat dit een echte remake is en geen remaster mag het al een 9.5 zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 08:25
    @MissMeNL

    Re-releases scoren HEEL vaak lager dan de originele games. Voorbeeld: OoT & OoT3D. De laatste game heeft verschillende verbeteringen doorgevoerd, maar scoort toch lager. Zo gaat dat nu eenmaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 1 september 2022 09:48
    @MissMeNL Maar ook het cijfer is een momentopname. The Last of Us heeft nu minder impact dan 9 jaar geleden. Zo moeten we cijfers ook wel zien. Games zullen gemiddeld genomen altijd mooier, beter, uitgebreider worden, maar we blijven binnen een tienpuntsschaal meten. Je kunt je natuurlijk dan afvragen wat de waarde is van een cijfer bij een rerelease (in welke vorm dan ook). Ik vind het in ieder geval een interessante discussie. We hebben in het verleden natuurlijk een stortvloed aan HD-releases gehad, maar een remake van deze schaal nog niet zo vaak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 1 september 2022 08:25
    @LarsCornelis ik kan me voorstellen dat een review voor een remake als deze schrijven inderdaad niet makkelijk is. Na het lezen ervan en een goede nacht slaap ben ik ook nog eens online gaan speuren en tot de conclusie gekomen dat een beoordeling als deze niet geheel uniek is. Er zijn veel remakes geweest welke in feite niet meer waren dan opgepoetste graphics die toch nog hoog scoorde maar wel lager dan het origineel. Dat is in jouw review ook van toepassing en tevens ook goed onderbouwd. Het blijft uiteindelijk natuurlijk ook deels een persoonlijke mening daar we allemaal mensen zijn. Mijn grootste hekelpunt blijft ook dat ik het niet helemaal eens ben met remakes in het algemeen, al helemaal wanneer de game zelf nog niet zo oud is. Maar, het is een veelvoorkomend iets tegenwoordig en geeft het idee dat games vroeger gewoon beter waren. Hoe dan ook was de review zelf goed en hadden mijn comments alleen te maken met het uiteindelijke cijfer. Gezien eerdere remakes van andere games ook hoog scoorde op metacritic denk ik dat het toch iets is waar ik me bij neer moet leggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 31 augustus 2022 22:16
    @Riyakuya zie the last of us als een game die gaming heeft verranderd. Misschien niet in gameplay maar wel in story telling. Ik zie het origineel ook naast games zoals mario 64, zelda ocarina of time, halo 1 gears of war gta 3 allemaal games die een inpact hebben gehad. Sommige een goeie remake of remaster zoals gears of war en sommige een slechte zoals gta 3. Ik vind zelf 80 euro voor een game die ik in 10 jaar tijd al 5 x heb uitgespeeld en 3 x heb gehad niet de moeite waard. Ik wacht zelf of prijs omlaag of dat ie in ps plus komt. Maar ik ga deze zeker een keer spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 31 augustus 2022 22:00
    @MissMeNL

    Ik kan me nog een review op Inside.Gamer herinneren m.b.t. Doom voor de Switch. Daarbij werd het formaat van de game als minpunt genoemd en er werden ook punten afgetrokken omdat de game zo groot was. Ja, serieus. Het zou me dus niks verbazen als ze de prijs (in dit geval) ook meegeteld hadden als minpunt. Beiden staan voor mij los van een game review score, maar goed..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 31 augustus 2022 23:58
    @PietS. ik weet niet hoe erg dat bij de betreffende review meewoog (ook een ander medium natuurlijk), maar ik kan daar eerlijk gezegd eerder inkomen. De grootte van een game kan immers invloed hebben op de reeele speelbaarheid ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 08:12
    @LarsCornelis

    De game past digitaal gewoon op de Switch, ook al moet er dan misschien het 1 en ander gearchiveerd worden. Verder lost een SD-kaart dat -probleem- helemaal op. Dus het is een non-issue. Ik vind dat beide kwesties geen invloed mogen hebben op reviews scores, al mogen er natuurlijk wel kanttekeningen geplaatst worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 1 september 2022 09:50
    @PietS. ik weet niet hoe groot Doom was, maar ik weet wel dat ik me behoorlijk stoorde aan het alsmaar uitdijende Call of Duty Modern Warfare. Maar normaal gesproken zou ik het inderdaad niet echt meewegen, hooguit vermelden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 09:57
    @LarsCornelis

    Exact! Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer wie de review toen geschreven had en dat maakt ook niet uit. Die discussie is allang klaar, haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 1 september 2022 08:38
    @LarsCornelis Het is ook maar net wat je meetelt. Ik had ooit een Metal Gear Solid game (zal wel 3 geweest zijn) waar je in de menu schermen hetzelfde euvel hebt als nu met de Switch dus dat bevestigen en annuleren omgedraaid zijn.

    Op de Switch prima (al kan je dat aanpassen- al geeft dat met sommige games issues) maar dit was bij mijn weten de enige PS3 game met dat euvel en ik persoonlijk vond dat een minpunt.

    Het is maar net wat je als revieuwer meeneemt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 1 september 2022 09:51
    @bigds9fan haha, dat is een Japans dingetje ja. Daar is O bevestigen en X annuleren. Man wat heb ik lang lopen klooien in dat menu, ik dacht dat MGS3 gewoon stuk was!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 1 september 2022 10:43
    @LarsCornelis Heel irri ja.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.