Ongeacht waar je je begeeft zit namelijk alles er dof, somber en inspiratieloos uit. Waar een PS2-versie hier nog enigszins mee weg kon komen, faalt de Xbox 360 hier wat mij betreft. Juist door het gebruik van anti-aliasing valt het op hoe saai alles eigenlijk is. De blokkendozen huizen zijn wederom teruggekeerd, al moet ik zeggen dat het texturegebruik met 200% is toegenomen. Ook de personages hebben een opknapbeurt gehad en zien er nog nét een tikkie beter uit, maar nog steeds niets waar je over naar huis wil schrijven.
Het is trouwens wel leuk dat de game nu ‘persistent facial damage’ ondersteunt, wat zo’n beetje inhoudt dat een litteken of een blauw oog ook daadwerkelijk nog zichtbaar blijft op je virtuele alter-ego. Bovendien gaat je personage tegenwoordig niet meer als een vampier door het leven; men heeft eindelijk maar toch self-shadowing toegepast. En zo zijn er nog wel talloze dingen te noemen die voornamelijk gericht zijn op de cosmetische look van het spel, maar helaas de sfeer niet verhogen zoals we dat wel gehoopt hadden. De verbeteringen zitten hem meer in de inhoud van het spel, wat voornamelijk méér betekent.
Zo kun je je personage nog meer aanpassen. Er zijn meer kapsels beschikbaar, je kunt uitgebreider je ‘Mobface’ aanpassen en zijn er meer kledingstukken te bemachtigen (en later zelfs te downloaden op de Marketplace). Eindelijk is het mogelijk om met voorwerpen, zoals glazen, loden pijpen en dergelijke, te slaan en wist men de diversiteit en variteit van het aantal voertuigen en voetgangers op te krikken. Er zijn meer wapens tot je beschikking en je kunt nu op nog meer verschillende manieren winkeliers te grazen nemen. Dit hoef je trouwens niet meer alleen te doen, je kunt in de Xbox 360-versie crewleden inhuren die je volgen en je beschermen tijdens gevechten. Ook zullen ze meerijden in een drive-by en van zich afschieten. Hoewel de AI nog steeds geen potten doen breken, is dit wel een aangename toevoeging op het bestaande spel. Heb je genoeg centjes op zak, dan kun je tevens de politie omkopen, die vervolgens een oogje dichtknijpen tijdens je criminele daden en soms je meehelpen! Wel zo handig natuurlijk.
Maar wacht, er is nóg meer! EA wist namelijk een flink aantal nieuwe missies in het spel te verwerken. Naast een drietal nieuwe missies die betrekking hebben op het verhaal, zijn er nu ook meer hits en iets nieuws wat je nog niet eerder had gezien: Favors. Eens in de zoveel tijd zullen mensen je namelijk om een gunst vragen. Dit kan een lid van de Corleone familie zijn, maar ook iemand waar je zaken mee doet (winkeliers bijvoorbeeld). De persoon met een gunst vraagt je hen te helpen met een moreel dilemma, welke je meestal kunt oplossen zonder grof geweld. Help je de beste man of vrouw met dit probleem, dan kun je als dank vaak veel respect (terug)winnen en je bondgenoten helpen. Met een beetje geluk unlock je ook nog eens nieuwe content (waaronder een hoop achievements).
Toch knaagt er iets als je de hele waslijst aan ‘verbeteringen’ ziet. Aangezien het voornamelijk kwantiteit betreft, ga je je toch afvragen of men niet wat aan de kwaliteit van de game wilde doen. Tuurlijk, her en der zijn er ook gameplaytweaks die het spel gelukkig wat verbeteren, maar het meerendeel is simpelweg nieuwe inhoud te noemen. Inhoud die je nou niet bepaald als ‘next-gen’ kunt bestempelen. Ik bedoel, het is niet meer dan logisch dat een 360 meer objecten per vierkante meter kan laten zien toch?
Zoals je kunt raden ben ik dan ook niet zo onder de indruk van The Godfather 360. In plaats van zich te focussen op veel gehoorde klachten van de current-gen is men meer bezig geweest met het toevoegen van missies en andere kleine dingetjes. Die overigens niet slecht of vervelend zijn hoor, echt niet. Maar voor een nieuwe console als de Xbox 360 verwacht je gewoon zoveel meer en zoals wel vaker tegenwoordig krijg je het niet. Helaas.
Reacties op: The Godfather (Xbox 360)
CrusherNL
Alweer
Toch vind ik je wel erg sarcastisch door het hele stuk en schrijf je eigenlijk geen nieuwe revieuw maar loop je alleen maar te bitchen. Is je goed recht maar volgens mij had je gewoon een kut weekend haha.
Het spel is mijns inziens niet zo slecht. En is de sfeer van de game goed te noemen. De graphs e.d. mogen dan minder zijn de feeling vond ik wel aardig.
Capische
inactief_Menzzo
=HellFire=
M'n weekend was verder goed, thank you very much.
inactief_Menzzo
Morgen moet ik verder met de Godfather 360, daar word je niet vrolijk van.
Komt uit zijn review van gisteren van Lego Star Wars II hij had er al niet echt zin in haha!
EvilMonkey900
=HellFire=
Rent A Ham
Het is 4 jaare erderuitgebracht op pc, (en 2 op xbox) maar 'Mafia: City of lost heaven' ziet er net zo (of beter) uit als deze game.
Nou ben ik nooit echt een grote graphicswhore, maar het lijkt me toch dat ze met die miljoenen die ze krijgen wel iets beters op je scherm kunnen tonen.
Electromonkey
LUPUS
LUPUS
Euronymous
=HellFire=
EvilMonkey900
Mesijs
Het is trouwens niet capische…
=HellFire=
Ronn
=HellFire=
Freez
Euronymous
EA heeft hier meer dan 50 miljoen dollars in gestopt, het was (is) de duurste game ooit. Dus dit had een classic moeten zijn en voor 50 miljoen dollar horen de mankementen er niet moeten zijn. De game zou volgens hun iedereen omver blazen. Dus EA heeft wel gefaalt, ook al vinden veel mensen dit een aardige game…