Een halfjaar na de current-gen release van ’s werelds duurste filmgame The Godfather komt EA met een Xbox 360-versie op de proppen. Het spel gebaseerd op de door velen geprezen Godfather triologie oogste over het algemeen redelijke kritieken, maar wist nergens in uit te blinken. Met de next-gen versie hoopt men dan alsnog de gewenste cijfers binnen te halen. Wij hadden zo daar onze twijfels over. Eén blik op The Godfather 360 en je weet genoeg: het oogt als vrijwel exact de dezelfde game als de current-gen versie die we afgelopen maart onder handen konden nemen. Met dit in gedachten verwijs ik je daarom ook door naar onze eerder geschreven review, die alles prima verwoordt. De veel gehoorde minpunten zijn dan ook in de 360-versie van toepassing. Met name het rijden, de karige AI en de hele look en feel voelen haast identiek aan. Ook de gehoopte sfeer die ‘next-gen’ volgens vele ontwikkelaars lijkt te brengen, zit er helaas niet in. Hoewel men de anti-aliasing wel wist te vinden en dus alle hoekjes en haaientandjes tot een minimum wist te brengen, werkt de belichting nog steeds voor geen meter.

Ongeacht waar je je begeeft zit namelijk alles er dof, somber en inspiratieloos uit. Waar een PS2-versie hier nog enigszins mee weg kon komen, faalt de Xbox 360 hier wat mij betreft. Juist door het gebruik van anti-aliasing valt het op hoe saai alles eigenlijk is. De blokkendozen huizen zijn wederom teruggekeerd, al moet ik zeggen dat het texturegebruik met 200% is toegenomen. Ook de personages hebben een opknapbeurt gehad en zien er nog nét een tikkie beter uit, maar nog steeds niets waar je over naar huis wil schrijven.

Het is trouwens wel leuk dat de game nu ‘persistent facial damage’ ondersteunt, wat zo’n beetje inhoudt dat een litteken of een blauw oog ook daadwerkelijk nog zichtbaar blijft op je virtuele alter-ego. Bovendien gaat je personage tegenwoordig niet meer als een vampier door het leven; men heeft eindelijk maar toch self-shadowing toegepast. En zo zijn er nog wel talloze dingen te noemen die voornamelijk gericht zijn op de cosmetische look van het spel, maar helaas de sfeer niet verhogen zoals we dat wel gehoopt hadden. De verbeteringen zitten hem meer in de inhoud van het spel, wat voornamelijk méér betekent.

Zo kun je je personage nog meer aanpassen. Er zijn meer kapsels beschikbaar, je kunt uitgebreider je ‘Mobface’ aanpassen en zijn er meer kledingstukken te bemachtigen (en later zelfs te downloaden op de Marketplace). Eindelijk is het mogelijk om met voorwerpen, zoals glazen, loden pijpen en dergelijke, te slaan en wist men de diversiteit en variteit van het aantal voertuigen en voetgangers op te krikken. Er zijn meer wapens tot je beschikking en je kunt nu op nog meer verschillende manieren winkeliers te grazen nemen. Dit hoef je trouwens niet meer alleen te doen, je kunt in de Xbox 360-versie crewleden inhuren die je volgen en je beschermen tijdens gevechten. Ook zullen ze meerijden in een drive-by en van zich afschieten. Hoewel de AI nog steeds geen potten doen breken, is dit wel een aangename toevoeging op het bestaande spel. Heb je genoeg centjes op zak, dan kun je tevens de politie omkopen, die vervolgens een oogje dichtknijpen tijdens je criminele daden en soms je meehelpen! Wel zo handig natuurlijk.

Maar wacht, er is nóg meer! EA wist namelijk een flink aantal nieuwe missies in het spel te verwerken. Naast een drietal nieuwe missies die betrekking hebben op het verhaal, zijn er nu ook meer hits en iets nieuws wat je nog niet eerder had gezien: Favors. Eens in de zoveel tijd zullen mensen je namelijk om een gunst vragen. Dit kan een lid van de Corleone familie zijn, maar ook iemand waar je zaken mee doet (winkeliers bijvoorbeeld). De persoon met een gunst vraagt je hen te helpen met een moreel dilemma, welke je meestal kunt oplossen zonder grof geweld. Help je de beste man of vrouw met dit probleem, dan kun je als dank vaak veel respect (terug)winnen en je bondgenoten helpen. Met een beetje geluk unlock je ook nog eens nieuwe content (waaronder een hoop achievements).

Toch knaagt er iets als je de hele waslijst aan ‘verbeteringen’ ziet. Aangezien het voornamelijk kwantiteit betreft, ga je je toch afvragen of men niet wat aan de kwaliteit van de game wilde doen. Tuurlijk, her en der zijn er ook gameplaytweaks die het spel gelukkig wat verbeteren, maar het meerendeel is simpelweg nieuwe inhoud te noemen. Inhoud die je nou niet bepaald als ‘next-gen’ kunt bestempelen. Ik bedoel, het is niet meer dan logisch dat een 360 meer objecten per vierkante meter kan laten zien toch?

Zoals je kunt raden ben ik dan ook niet zo onder de indruk van The Godfather 360. In plaats van zich te focussen op veel gehoorde klachten van de current-gen is men meer bezig geweest met het toevoegen van missies en andere kleine dingetjes. Die overigens niet slecht of vervelend zijn hoor, echt niet. Maar voor een nieuwe console als de Xbox 360 verwacht je gewoon zoveel meer en zoals wel vaker tegenwoordig krijg je het niet. Helaas.