The Godfather: Mob Wars | Gamer.nl

Een half jaar na de release van The Godfather op de ‘oude’ consoles, brengt EA het spel nog eens naar de Xbox 360 en Playstation Portable. De oude versie liet te wensen over en helaas biedt ook de next-gen versie niet genoeg vernieuwingen om een hoger cijfer mee te krijgen. Dan blijft er nog de PSP-versie over, die een aparte review verdient door een aantal veranderingen die grote gevolgen voor het spel hebben.

The Godfather is zoals bekend gebaseerd op de films uit 1972, 1974 en 1990, en het speelt zich ook af tijdens het verhaal van de films. In plaats van een personage uit de films te plukken, en het vertrouwde verhaal te vervormen, heeft EA er gelukkig voor gekozen een nieuw personage te introduceren. In de andere versies van het spel kun je zelf kiezen hoe het hoofdpersonage eruit komt te zien, maar met de PSP-versie moet je het met een vooropgesteld personage doen. De sfeer, muziek en andere personages komen wel direct uit de films en daar is goed werk van gemaakt. Voor meer informatie over het algehele gevoel van het spel verwijs ik je naar de review van de consoleversie.

EA heeft heel wat lopen knippen in de game om het spel geschikt te maken als handheldtitel. Zo is het spel compleet gestript van alle free-roaming elementen, met daarbij ook de mogelijkheid om auto’s te besturen. Nu was het rijden toch afschuwelijk uitgewerkt, dus is dat niet het meest verschrikkelijke. Punt is wel dat je nu alleen maar stuk voor stuk korte mi ies doet, terwijl het free-roaming toch een welkome afwi eling geeft. Om die leegte op te vullen heeft EA de Mob Wars ontwikkeld.

Mob Wars is een turn-based strategisch spelletje, waarin het je doel is om over heel New York te heersen met je familie. Dit doe je door verschillende gebieden over te nemen. Verschillende gebieden zorgen voor verschillende illegale praktijken die goed kunnen zijn voor je familie. Elke beurt kun je kaarten spelen. Deze kaarten bieden een bonus en moeten strategisch gebruikt worden om het spel te winnen. Daarnaast kun je elke beurt een mobster verplaatsen naar een neutraal gebied en een mobster een vijandelijk gebied laten aanvallen. Bij een aanval krijg je een mi ie voorgeschoteld zoals in de rest van het spel.

Je hebt altijd de keuze om een lo e mi ie of een beurt in de Mob Wars te spelen. Je zult beide volledig uit moeten spelen om de Don van New York te worden. Je kunt de dingen die je verdient in één van de twee modes ook weer gebruiken in de andere mode. Verdien je bijvoorbeeld geld in de Mob Wars, dan kun je daarmee weer wapens kopen voor de mi ies. De Mob Wars is best aardig uitgedacht door de combinatie van een turn-based kaartspel en echte mi ies. Toch is het een erg sloom en lang gebeuren met weinig spanning.

De besturing van third-person games op de PSP is altijd een beetje behelpen en dat is voor The Godfather niet anders. Je personage bestuur je volledig met de anologe stick, dus voor de camera moet EA weer een ander trucje verzinnen. Door de rechtertrigger ingedrukt te houden kun je de camera draaien. Schieten gaat via een lock-on systeem, waarna je door de rechtertrigger te gebruiken nog vrij kunt richten om bijvoorbeeld een schouder of knie te raken.