Wie The Evil Within in breder perspectief plaatst, ziet dat dit niet zomaar een horrorgame is. Eigenlijk is dit het verhaal van survival horror-goeroe Shinji Mikami, de Japanse ontwikkelaar die de wereld (naast games als Devil May Cry en Vanquish) de Resident Evil-serie bracht. Het originele Resident Evil zorgde er in 1996 voor dat survival horror een wedergeboorte en vervolgens een absolute heropleving doormaakte, waar games als het eveneens klassieke Silent Hill ongetwijfeld het bijproduct van zijn geworden.
Een decennium later verschijnt Mikami nog een keer ten tonele met het hoog innovatieve, onbetwiste meesterwerk Resident Evil 4. Daarna wordt het doodstil. Mikami richt zich op zijn andere passie (actiegames) en het survival horror-genre sterft een abrupte dood. Zonder creatief genie Mikami transfomeert Resident Evil in een ordinaire actiegame, terwijl die andere sterkhouder – Silent Hill – inmiddels alweer een paar jaar aan de beademing ligt.
Keiharde knaken
Nu kunnen we dat verhaal van Mikami en diens terugkeer naar ‘zijn genre’ heel romantisch gaan verkopen, maar de realiteit is dat we inmiddels in 2014 leven en er ook gewoon harde knaken neergeteld moeten worden voor een game die dat al dan niet waard is. The Evil Within probeert dat door een het verhaal te vertellen van detective Sebastian Castellanos (zijn naam is ongeveer 50% van de hoeveelheid persoonlijkheid die we van ons hoofdpersonage mogen verwachten). In de aanloop geen verrassingen: onze doorgewinterde detective krijgt een spoedbericht dat hij zich moet haasten naar een massamoord in een gesticht. Daar aangekomen duurt het ongeveer 3 minuten voordat de gamewereld de realiteit inruilt voor een ziekelijk gestoorde wereld, vol groteske monsters, constante dreiging en hoofdstukken die elkaar in rap en lange tijd onbegrijpelijk tempo opvolgen.
Aan Castellanos (en de speler) vervolgens de taak om zich door al het gestoorde en onduidelijke heen te worstelen, met een spaarzame hoeveelheid ammunitie, een klein arsenaal wapens, een bakje gezond verstand en heel veel geduld. The Evil Within is niet van plan om je snel uit te leggen waar je bent beland en hoe de spelregels van deze wereld werken. Deze game gooit je in zijn poel des verderf, het geeft je puzzelstukken in het donker en gooit pas op de helft van zijn uitgebreide avontuur een klein gloeilampje aan om de eerste voorzichtige lijnen van context te schetsen.
Met dat verhaal op zich is niet zo heel veel mis. Wel met de zielloze vertolking van de platte, bijna karikaturale figuren die het verhaal moeten vertellen. Gelukkig dat er in de gameplay meer diepgang te vinden is. De ene keer vraagt de game je voorzichtig door bosjes te sluipen en om hoekjes te gluren om die ene stealth kill te maken. Een andere keer zet het je aan het begin van een veel opener gebied, om vervolgens sadistisch achterover te leunen en te zien hoe jij twee dozijn smerig ogende monsters één voor één om weet te leggen. Op weer een andere plek komt je ergste nachtmerrie tot leven en zit er niets anders op dan wegrennen of je leven er vanaf hangt – wat, natuurlijk, ook zo is.
Zenuwinzinking
Het mechanisme van gevoelsmatige onmacht en continue verwarring dat The Evil Within gebruikt om zijn spelers niet meer los te laten, is er eentje die niet iedereen de game in dank af zal nemen. Het is aan jou om de finesses en visuele aanwijzingen te leren lezen, terwijl de verhaallijn ondertussen lange tijd meer van je vraagt dat dan het geeft en de uitdaging continu op dat fijne lijntje tussen extreem uitdagend en onvergeeflijk balanceert. Dat het nooit de verkeerde kant op valt, maar wel constant die illusie inprent bij zijn spelers is een van de vele aanwijzingen waaruit blijkt dat er een briljante man achter dit product zit. Alles in deze game is eropuit om de speler een gevoel van groeiende onmacht te geven, terwijl je na elk uurtje spelen beseft dat je met hangen en wurgen tóch weer het volgende hoofdstuk bereikt hebt.
Dat brengt een gevoel van macht met zich mee dat binnen luttele minuten weer van je afgenomen wordt, als de spelwereld de regels wéér verandert en je voor de volgende verse uitdaging staat. Acceptatie van (niet altijd logische) spelregels is daarbij niet onbelangrijk, maar niet iets waar doorgewinterde liefhebbers van het genre al te veel moeite mee zullen hebben. Of je moet serieus een punt willen maken over het feit dat Castellanos zich mentaal staande houdt terwijl hij de meest verschrikkelijke dingen tegen het lijf loopt. In dat geval raden we een game aan waarbij het hoofdpersonage één monster ziet en direct een mentale inzinking krijgt, waarna je vijftien uur lang een detective speelt die in een hoekje zit te huilen.
Het bijna sadistische spelen met de speler levert een ervaring op die vijftien uur lang consistent sterk blijft. Er is geen ademruimte, nooit een moment van volledige controle en als de gameplay je al niet zwetend achterlaat, dan doet de wereld om je heen dat wel. Het design van de audio en vijanden in het bijzonder maken keer op keer indruk. Van pikzwarte nachten in typisch vervallen horrordorpjes, tot donkere gangen in een smerig verlaten ziekenhuis; The Evil Within gebruikt zijn waanzinnige belichting, perfecte audio-design en allesoverheersende sfeer niet om weg te komen met clichématige omgevingen. Nee, het zet zijn troeven in om zich deze gebieden toe te eigenen. Alsof andere games er nooit écht recht op hebben gehad. En dan zwijgen we nog over het gevarieerde en iconische design van de vijanden die je tegen het lijf loopt. Alles bij elkaar is het sterk genoeg om de technisch soms mindere momenten voor lief te nemen. Een armpje door een muur heen, een spaarzame glitch, textures die tijdens een cutscene nét iets te laat verschijnen; het is noemenswaardig, maar doet zelden afbreuk aan die o zo belangrijke suspension of disbelief.
Drie zielen
In al deze groteske omgevingen zal er natuurlijk ook nog een game gespeeld moeten worden en na een ietwat roestige start, is het ook daar genieten met het hart in de keel. Mikami haalt het beste in zichzelf naar boven en is ook niet te beroerd om te verwijzen naar of lenen uit de betere games in het genre. Resident Evil 4 (dat sowieso veel doorsijpelt), Alone in the Dark, Silent Hill – voeg de zielen van deze series samen en je hebt de mengelmoes die The Evil Within heet.
Dat leidt niet bepaald tot de meest innovatieve game, maar wel tot een soort Greatest Hits-variant waar absoluut plaats voor is. Nergens wordt de keuze gemaakt tussen actierijke jump-scare-horror of continue suspense horror. De ene keer loop je met getrokken pistool zwetend door gangen waar je niemand tegenkomt, maar waar de kwellende audio er constant voor zorgt dat je stapvoets voortschrijdt. Een andere keer heb je volledig zicht over een groot open gebied en verzamel je kogels terwijl je openlijk schietend een overmacht aan vijanden te lijf gaat. Elk uur uit deze game lijk je een andere balans tussen die twee populaire stromingen tegen het lijf te lopen, wat het geheel verrassend gevarieerd houdt, ondanks dat de gameplay niet meer verandert.
Zo beschik je al vrij snel over het handjevol wapens waar je het gedurende de game mee zult moeten doen: een granaat, pistool, shotgun, een sniper en een kruisboog waarop verschillende type pijlen te plaatsen zijn. Daarmee schieten is verheven tot absoluut genot. Elk schot van je shotgun voel je in de buik van een vijand die je omver knalt, elk headshot met je pistool heeft de mogelijkheid om het halve gezicht van je alsnog doorwandelende aanvaller weg te blazen (wat een tweede headshot nog uitdagender maakt) en over de euforie van een ontploffend hoofd na een succesvolle sniperkogel durven we niet eens te beginnen. Daarnaast is er een redelijk uitgebreid upgradesysteem waarmee je groene gel (te vinden in de vele kratten, tonnen, vijanden en meer verborgen plaatsen) gebruikt om Sebastian te upgraden. Meer kogels, meer schade, langer rennen, meer leven; noem maar op. Het is een toevoeging die spelers niet alleen lichte invloed laat uitoefenen op hun zelf gekozen speelstijl, het zorgt er ook voor dat er iets te vinden is in de spelwereld dat de moeite waard is. Wat vervolgens het speeltempo alleen maar ten goede komt.
Terugkeer van de meester
Uiteindelijk doet Mikami met The Evil Within iets dat niemand nog voor mogelijk had durven houden. Het brengt vergeten tijden terug. Iedereen die tien of twintig jaar geleden kennismaakte met Resident Evil of Silent Hil zal het beamen: het gevoel van het spelen van die titels is ergens verloren gegaan. We waren misschien nog jong, waardoor het survival horror-aspect beter tot z’n recht kwam – werd geroepen. We waren nog niet gewend en verwend in dit genre, het was toen nog innovatief, dus daarom verdween dat gevoel – werd er gezegd. Maar er blijkt geen innovatie voor nodig en er is geen leeftijd verbonden aan ‘dit gevoel’. We hebben simpelweg geen meesterwerk meer gezien in dit genre – is wat we eigenlijk hadden moeten zeggen. Hoe toepasselijk dat het de meester zelf is die terugkeert om ons dat duidelijk te maken.
Reacties op: The Evil Within - Meesterwerk van een meester
DarkSlide.nl
Ludwig
MiezeL
Ludwig
Grafisch ziet het er goed uit, de horror zit er dik in maar helaas draait et niet lekker bij mij.
FrankMVenlo
In mijn ogen verheerlijken van persoonlijk leed van mensen.
En in horrorgenre is het helaas zo dat er continu een verzadiging optreed. Mensen raken steeds gewend aan een hoger niveau van geweld/gore/brutaliteit/expliciteit of hoe je het wil noemen. Benen afzagen met kettingzaag niet bloederig genoeg?( buiten beeld ) Geen probleem dan brengen we het bij deel 2 WEL in beeld. Genoeg voorbeelden.
Mooiste voorbeeld vind ik de SAW serie. Elke iteratie steeds explicieter en misselijk makender.
( en hoe weet ik dat dan? ( voor de smart asses hier ) genoeg vrienden van mij zijn ziek in hun kop en soms moest ik mij aanpassen aan de meerderheid van de stemmen bij een filmavondje )
Mensen die van dit soort films maar ook games genieten zijn in mijn ogen ziek in hun kop.
Ludwig
Mensen die door dit soort dingen beïnvloed worden waar door ze gekke gedachten krijgen die kunnen dit beter niet spelen want dan is er iets niet goed op psychisch gebied bij dat soort mensen.
Ik ben verder niet ziek in mijn kop want ik weet dat dit nep is en het mij niet kan beïnvloeden zodat ik er ook problemen door krijg.
Dit heeft verder ook niets met leedvermaak te maken, dat heb je pas bij dingen die echt gebeuren, hier zie ik iets wat niet bestaat dus leedvermaak komt niet om de hoek kijken,
Snap je het nog?
Bonecrusher1973
Bonecrusher1973
Er is een groot verschil tussen geweld mooi vinden om naar te kijken/luisteren en lezen, en echt gewelddadig zijn. Wellicht heb je weinig kennis van de wereld of een zeer bekrompen referentiekader met deze duffe mening maar mensen kijken en/of lezen al duizend jaar (naar) nep geweld, in boeken en gedichten, toneelstukjes, opera, film en ook videogames, het hoort bij de verhalen die we willen vertellen en waarmee we mensen willen boeien. Lees de bijbel maar eens, ik heb zelf niks met godsdienst, maar als je echte goede fantasy horror wil lezen moet je het echt proberen, staat bomvol met martelingen en kruisingen, dan is SAW opeens een uitje naar het park…
Zijn alle mensen die de bijbel lezen ook opeens walgelijk en ziek in de kop omdat ze persoonlijk leed verheerlijken??
Nee natuurlijk niet, ze lezen een verhaal waar veel geweld inzit en worden er zelfs door geïnspireerd.
Nu jij weer…
TheAngel
ricksu24
**Guitar_Hero**
Met jouw mening (FrankMVenlo) kun je nog maar vrij weinig games spelen ben ik bang, maar goed het is en blijft jouw mening natuurlijk en die mag je uiten.
Persoonlijk vind ik het ziek dat er beelden van IS op het web verschijnen, en dat daar naar gekeken wordt. Een game blijft bij mij een game, en een film een film. Na het spelen / bekijken kan ik dat heel goed afsluiten en het zien als niet echt. Dat je naar echte zaken op dit gebied gaat kijken vind ik zelf weer te ver gaan.
Jij ziet die scheidingslijn volgens mij niet zo goed, en ik kan me voorstellen dat je dan zo'n dergelijke mening kan vormen.
Zelf geniet ik van deze game, omdat ik het knap vind wat ze gemaakt hebben en, op welke manier, dus mijn excuses dat ik in jouw ogen ziek in mijn kop ben :)
**Guitar_Hero**
Wellicht een 8.5 afgerond naar boven, maar voor mij zelf verdient de game dit cijfer ook. Lekker oldskool, en prachtige sfeer!
szixxx
TheAngel
Daarom verbaasd mij het ook dat het toch nog een 9 hier weet te behalen.
Lur
Lur
**Guitar_Hero**
- Brakke camera
- Besturing traag
- Zwarte balken
- Grofkorrelig
Van al deze aspecten heb ik echt helemaal geen last. Bij Resident Evil / Silent Hill had iedereen het ook altijd over brakke controls, waar ik dit nooit als een probleem zag.
De zwarte balken zijn op een klein scherm misschien vervelend, maar hebben mij nog niet gestoord, en ik heb het gespeeld op zowel 24" als 104".
Misschien ben ik wel te ouderwets ;)
RPGer
Zijn jullie bij Gamer.nl jullie eigen recentie van Silent Sill: Shattered Memories vergeten?
http://www.gamer.nl/review/57171/silent-hill-shattered-memories
Absoluut meesterwerk en zwaar overlooked destijds. Voor mij iig een heel stuk ingrijpender en spannender dan wat ik in The Evil Within aan over the top "House of the Dead" zie.
ShadowX
Ben nog niet ver maar vermaak me er tot op heden prima mee, na het lezen van de review smaakt het in ieder geval hier naar meer, dus vanavond gaan we er zeker mee verder.
Dennispls
De graphics zijn wel erg noisy waardoor sommige ruimtes lastig te lezen zijn.
De gameplay is wel afwisselend door de chapters heen wat wel erg fijn is. Helaas zitten er naar mijn idee teveel monsterclosets in waar je geforceerd word hordes te bevechten met erg weinig kogels. Neem daarin mee dat de camera niet heel lekker werkt waardoor je vaker mis dan raak schiet.
De sfeer is echter wel goed en het rare verhaal houd je wel geïnteresseerd.