The Escapists 2 | Gamer.nl

The Escapists 2 | Gamer.nl

Team17 brengt het vervolg van de The Escapist uit, waarin spelers wederom worden uitgedaagd uit de gevangenis te ontsnappen. De basis blijft vergelijkbaar met het origineel, met een heleboel toevoegingen en visuele verbeteringen. Spelers kunnen hun ontsnapping op hun eigen manier plannen en zich vervolgens voorbereiden op de uitwerking van dat plan. Deze uitdaging levert echter ook regelmatig frustraties op.

The Escapists 2 is, net als het origineel, ontzettend uitdagend. Zelfs na het tutoriallevel heb je nog niet echt een goed idee wat je precies moet doen om een level te halen, vooral omdat je in het diepe wordt gegooid in een spel met zo ontzettend veel manieren om uit gevangeni en te ontsnappen. Dit betekent ook dat er een groot aantal voorwerpen zijn die je deze mogelijkheden bieden. Er zijn scheppen, duct tape, vijlen, kopjes, batterijen, moederborden en ga zo maar door.

E entieel is je omgevingen grondig te leren kennen en de verzamelde items op een creatieve manier gebruiken. Er zijn nieuwe levels, zoals een gevangenis in de stijl van het Wilde Westen, waar je paarden kunt lokken met namaak=wortels en nieuwe items kunt craften, waardoor je nog meer je eigen twist aan je ontsnapping kunt geven. Ook kun je in dit deel je eigen personage creëren en zijn er nieuwe multiplayermodi toegevoegd, die voor de nodige variatie zorgen.

The escapists

Veel te leren

Het begint met het kiezen van een gevangenis en een personage. Meteen aan het begin is het e entieel de gevangenis te leren kennen. Waar zijn de uitgangen en op welke manieren is de gevangenis beveiligd? Je beschikt over een map die alle verdiepingen van het gebouw overzichtelijk maakt. Zelfs de ventilatieroosters en wegen tu en deze luchtafleidingen zijn op de kaart uitgetekend. Het voelt goed om stiekem je plannetje te trekken achter de ruggen van de bewakers om en de beveiliging te slim af te zijn. Niet alleen is het belangrijk om de lay-out van de gevangenis te leren kennen, ook de routines van bewakers, camera’s en zoeklichten moeten in de gaten gehouden worden. Daarnaast is er

veel gereedschap om te gebruiken met elk hun eigen levensduur. Als je plan bijvoorbeeld is uit te breken door een weg naar buiten te graven, is het belangrijk om te weten hoe snel je schep kapotgaat. Voor onervaren spelers is er dus veel te leren en dat vergt een beetje geduld. De game beloont uiteindelijk met de mogelijkheid je opgedane kennis op een creatieve manier te benutten.

The Escapists

Frustraties

Om niet te veel op te vallen in de gevangenis moet je de illusie wekken dat je niets in je schild voert. Dat doe je door mee te doen aan het programma dat gevangenen dienen te volgen. Een pijl wijst continu aan waar je heen hoort te gaan. Als je ervoor kiest niet mee te doen aan de activiteiten, zoals het ontbijt of trainen in de sportzaal, dan gaat het Guard Heat-metertje omhoog. Ook het uithalen van fratsen, zoals mensen in elkaar slaan in bijzijn van bewakers of wapens en metalen gereedschappen in je cel achterlaten zonder ze te verstoppen, zorgt ervoor dat bewakers zich achterdochtig opstellen tegenover je. Als deze meter een bepaalde hoogte bereikt, wordt je in elkaar geslagen, worden al je wapens en nuttige gereedschappen afgepakt en brengen verplegers je naar de ziekenboeg.

Aangezien je meestal al je hard verdiende spullen bij je hebt wanneer je probeert te ontsnappen, brengt een gefaalde poging je zo goed als terug bij af. Nu kun je opnieuw beginnen opdrachten te voltooien voor je medegevangenen, zoals kopjes thee maken en blikjes frisdrank vernietigen. Zeker voor onervaren spelers, voor wie het meer tijd heeft gekost de spullen bij elkaar te rapen, is dit een van die momenten waarop de motivatie je in de schoenen zakt. Hoewel het plannen van je ontsnapping en het uitvoeren van dat plan je een kick geven, is het verzamelen van voorwerpen en vervullen van opdrachten behoorlijk monotoon, zeker als je gedwongen wordt het opnieuw te doen. Het feit dat je de routine van een gevangene moet aanhouden voelt in het begin alsof je in Prison Break zit, maar draagt na een aantal in-game dagen mee aan de monotone sfeer van het spel.

Multiplayer

Het grootste verschil met het origineel zijn de nieuwe multiplayermodi. Zo kun je nu samen met drie vrienden uit dezelfde gevangenis proberen te ontsnappen in een co-op modus. Je kunt samen een plan maken en spullen verzamelen voor de ontsnapping en stiekem zaken doen terwijl je vrienden de bewakers afleiden. Hoewel je meer mensen hebt om spullen mee te verzamelen en je dus gemakkelijker voorbereidingen treft, moeten spelers wel gecoördineerd te werk gaan om een efficiënt plan goed uit te werken.

Houd je van competitie, dan is nog een versusmodus, waarin spelers het tegen elkaar op kunnen nemen in een race tegen de klok. Degene die als eerste uit de gevangenis weet te ontsnappen, wint. In deze modus zijn gereedschappen en wapens gratis te krijgen, waardoor spelers geen quests hoeven uit voeren en de game dus een snellere pacing krijgt. Deze multiplayermodi geven de game een fri e dynamiek, die ook helpt de eentonigheid te verbreken. Zeker met vrienden die het origineel ook op prijs kunnen stellen is dit een aan te raden vervolg.

The Escapists 2 is verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Later zal de game ook op Nintendo Switch verschijnen. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gespeeld.