Heb je nu wel lang genoeg aliens afgeknald? Heb je nu wel lang genoeg door de modder geraasd? Tijd voor iets anders? Maak je dan klaar om ondergedompeld te worden in de wereld van The Elder Scrolls IV: Oblivion. Deze role-playing game is nu ook op de PlayStation 3 te krijgen en wie denkt dat we hier te maken hebben met een minderwaardige overzetting heeft het helemaal mis. Er is al veel gezegd en geschreven over het magnifieke Oblivion dat in maart vorig jaar uitkwam op de PC en de Xbox 360. Nu, meer dan een jaar later, kunnen ook eigenaren van Sony's nieuwste console genieten van de grootse fantasiewereld die deze game te bieden heeft. Een eerste opmerking vooraf: als je de game op de PC of op de Xbox 360 al gespeeld heeft, biedt deze versie niets nieuws. Maar als je een PlayStation 3 hebt en je bent nog niet bekend met de game, is het een dikke aanrader. Oblivion begint in een donkere, smerige cel. Het lijkt erop dat je hier eeuwig zal wegrotten, maar het lot is je gunstig gezind. De stokoude keizer ontsnapt uit zijn paleis en zijn vluchtroute loopt door jouw cel. Keizer Uriel Septim VII wil dat jij met hem meegaat om hem te bewaken. Echter, hij wordt op onfortuinlijke wijze in een hinderlaag gelokt en jij krijgt de loodzware taak om voor de troonopvolging te zorgen. Maar dit is niet het enige probleem waarmee de wereld van Tamriel kampt. Ook de poorten van Oblivion, een plek waar allerhande hellegespuis vandaan komt, worden geopend. Deze twee grote problemen zijn met elkaar verweven en het is aan jou om Tamriel weer een keizer te geven en de poorten van Oblivion te sluiten. Oblivion is een role-playing game pur sang. Je kunt je specialiseren in verschillende vaardigheden en je kunt in level stijgen. Je vergaart betere wapens, bepantsering en spreuken. Je voert queesten uit en je praat met een rits aan uiteenlopende personages in de wereld. Maar Oblivion is meer dan 'gewoon' een role-playing game. Het is één gigantische, imponerende wereld. De prachtige graphics gaan hand in hand met de sublieme gameplay. Er is zó enorm veel te verkennen en te ondernemen in Tamriel. Het gevoel dat de wereld leeft en dat jij als strijder daarin je plek hebt is indrukwekkend. Voor de meeste mensen zijn al deze superlatieven oude koek: de game deed hetzelfde op de Xbox 360 en de PC. Voor meer detail kun je daarom terecht in onze review van de Xbox 360-versie. Het is namelijk belangrijk om de verschillen aan te duiden tussen de Oblivion op de PlayStation 3 enerzijds en Oblivion op de Xbox 360 anderzijds. Op de PlayStation 3 zijn bijvoorbeeld de laadtijden aanzienlijk korter. Daar waar menig gamer zich stoorde aan de lange laadtijden op de console van Microsoft, is dit bij de PlayStation 3-versie haast een pluspunt: de wereld van Oblivion is lekker vlug geladen. Bovendien zijn er enkele grafische verbeteringen, die overigens met een patch voor de Xbox 360-versie ook te verkrijgen zijn. Overigens zijn de framedrops, die al in onze Xbox 360-review werden genoemd, niet verdwenen in deze versie. Soms merk je dat de framerate net iets te laag is. Het is niet storend, maar het is jammer dat deze onvolkomenheid niet ook weggewerkt is. Buiten de technische aspecten is er qua gameplay natuurlijk niets veranderd. Uiteraard is de levelscaling, waar met name de fans van het vorige deel in de Elder Scrolls-reeks moeite mee hebben, nog steeds aanwezig. Dit wil zeggen dat je vijanden sterker worden naarmate jij ook sterker wordt. Je zult dus nooit veel zwakker zijn dan een tegenstander, maar ook nooit veel sterker. Je kunt er van houden of niet. Maar ach, het spel wordt er sowieso niet door verpest. En om de PlayStation 3-fans nog eens extra blij te maken zit de aanvulling Knights of the Nine inbegrepen bij deze game, terwijl je daar los voor moest betalen in de andere versies. Een leuk extraatje met aardig wat uren gameplay. En wanneer je het prachtige origineel neemt, met bovendien enkele subtiele verbeteringen hier en daar, mag je spreken van een zeer dik geslaagde overzetting waar veel ontwikkelaars nog wat van kunnen leren.