The Elder Scrolls 5: Skyrim (Switch) | Gamer.nl

Skyrim bereikte afgelopen weekend alweer zijn zesde verjaardag en viert zijn verjaardagsfeest op Nintendo Switch. Naast pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One en Xbox 360 is de geliefde Elder Scrolls-game nu voor het eerst overal mee naar toe te nemen.

Toen liefhebbers over de hele wereld de eerste trailer van Nintendo’s nieuwste console zagen viel meteen iets bijzonders op: wordt daar nou Skyrim gespeeld op de Switch? Het antwoord was een volmondig ‘ja’ en inmiddels zijn we aangekomen bij de release van deze epische game, de eerste Elder Scrolls op een Nintendo-apparaat.

Nog intiemer

Wie zou moeten uitleggen wat Skyrim een goede game maakt zal je wijzen op de uitgebreide verhaalwereld van The Elders Scrolls. Skyrim is binnen Tamriel een groot gebied, waarin jij als Dragonborn met bijzondere krachten op reis gaat met een mi ie de wereld te redden van het kwaad. Ondertu en word je gegarandeerd afgeleid door talloze sidequests en kom je in aanraking met politieke, persoonlijke en mythische kwesties. Sommige zijn serieus, andere vreemd of vooral grappig. Het allermooiste hieraan is dat je hierin je eigen weg mag uitstippelen en je je zo veel in de game en de wereld kunt verdiepen als je maar wilt. Skyrim is dus niet alleen divers en open, maar ook heel persoonlijk.

Skyrim

Skyrim voor Nintendo Switch bewijst dat het platform waarop een game gespeeld wordt de spelervaring behoorlijk kan beïnvloeden. Anders dan bij een scherm dat wellicht groter, maar verder van je verwijderd is ontstaat in de handheld-modus een soort bubbel waarin het al intieme avontuur nog dichterbij komt. Het is jij en de wereld van Skyrim, en niets of niemand anders past daartu en.

Een gelikte versie

Op een technisch vlak is de Switch-versie van Skyrim mooier dan je zou verwachten. Deze doet namelijk niet veel onder voor de PlayStation 4- of Xbox One-ervaring van de game. Switch Skyrim draait met een stabiele 30fps en 720p, zowel in dock- als handheld-modus. Ook tijdens gevechten met draken en grotere groepen draugr, skeletten en bandieten valt de framerate vrijwel nooit merkbaar hieronder.

Skyrim

De game loopt niet alleen soepel, maar heeft ook prettige controls, die naar voorkeur aan te pa en zijn. Quick-saven en laden gaat daarnaast net zo snel en soepel als op pc. Zo sla je te allen tijde het spel even op voordat je een onbekende grot betreedt en mi chien genadeloos aan stukken wordt gereten. Skyrim op Nintendo Switch biedt technisch alles wat je nodig hebt om optimaal plezier te halen uit jouw avontuur.

Niet uniek

Hoewel de Switch-versie voorziet in een fri e Skyrim-ervaring is de game inmiddels zes jaar oud, bejaard naar gamebegrippen. Die leeftijd laat zich zien, samen met oude mankementen waar in al die jaren niets aan is veranderd. Skyrim staat erom bekend vol te zitten met bugs en glitches en dat is op de Switch-versie niet anders. Denk hier aan de Jarl van Falkreath die naast zijn troon zit en dat je zo af en toe vast komt te zitten tu en een paar textures wanneer je grof terrein trotseert.

Skyrim bug

Zelfs buiten deze foutjes is de ouderdom duidelijk te zien aan de grafische kwaliteit van de personages, de wereld en de gebruikte textures. Waar dat laatste op de pc nog wel te redden is met een mod ontbreekt die mogelijkheid op de Switch. Je speelt wat je koopt, en dat is een fantastische doch verouderde rpg die veel mensen inmiddels al wel gespeeld hebben.

Om de Switch-versie van Skyrim iets unieks mee te geven kun je je Zelda-amiibo scannen. Doe dat en er verschijnt een schatkist op de spellocatie waar je je op dat moment bevindt. Daar moet je niet te veel van verwachten: meestal moet je het doen met een paar aardappelen, wat kruiden en een verlepte Battle Axe. Bij het scannen van maar liefst zes verschillende amiibo kwam in ons geval als enige Zelda-item een Master Sword tevoorschijn, die niet eens echt sterk is en daarmee dus alleen intere ant voor beginners.

Master sword Skyrim

Dit betekent dat, als je de game al hebt, je bij release zestig euro neertelt alleen maar om de game op handheld te kunnen spelen. Dat is een prijs die het alleen waard is voor de hardcore fans die overal Skyrim willen spelen óf voor mensen die de game nooit gespeeld hebben en direct van de subtiele pluspunten van de Switch-versie willen genieten. Ondertu en wachten de meeste Elder Scrolls-fans op een aankondiging van een zesde deel in de serie.

The Elder Scrolls 5: Skyrim is vanaf 17 november verkrijgbaar voor Nintendo Switch.