The Detail episode 1: Where the Dead Lie | Gamer.nl

The Detail episode 1: Where the Dead Lie | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Van The Detail is de eerste episode al enige tijd uit, maar na het spelen van Where the Dead Lie is de honger naar de tweede episode ‘From The Ashes’ onmiskenbaar groot. Helaas is het eerste hoofdstuk, Where the Dead Lie, alleen een korte intro. Dit voorzetje maakt echter zoveel indruk dat Gamer.nl een review niet kon laten wachten.

Als The Detail een film was, dan had Denzel Washington of Liam Neeson de hoofdrol gespeeld. In The Detail stap je in de schoenen van Reginald Moore, een ervaren detective, verzuurd door alle ellende in zijn stad. Alle keren dat de mensheid hem teleurstelde tonen zich in de dikke rimpels in zijn voorhoofd. 

Prikken en klikken

Tijd om lang bij het lijden stil te staan heeft Reggie niet. Een nieuwe zaak dient zich snel aan in deze comic-achtige point-and-click adventuregame. Er ligt een lijk nabij een viaduct in een achterbuurt van de stad. Het lijkt op het werk van een bende, maar de mogelijkheid dat het een soloartiest was mag uiteraard niet worden uitgesloten. In The Detail help je de hoofdpersonen met keuzes maken om zo dichterbij de waarheid te komen. Tunnelvisie is dodelijk.

Zo klik je je een weg door het verhaal op onder meer de plaats delict, het politiebureau en criminelen thuis (en stinkende dode ratten én meisjes die buiten westen op de bank liggen in hun ondergoed). Je klikt op items rondom het lijk voor meer informatie over eventueel bewijs.

Als er een nieuw personage zijn of haar intrede doet in het verhaal, belandt hij of zij op je prikbord bij collega’s, verdachten en burgers. Altijd handig om dat bord er even op na te slaan in deze whodunnit, want in de relatief korte speeltijd van dit eerste hoofdstuk pa eren veel personages de revue.

De personages volgen elkaar in rap tempo op, maar de game zelf is juist houterig en langzaam. De personages wandelen ergens heen, maken een praatje, je klikt hier en daar en dat is het. Gelukkig zijn er af en toe actiescènes. Die momenten zijn e entiële keuzemomenten die invloed hebben op het verhaal (steek ik iemand eigenhandig de ogen uit of probeer ik toch dat pistool te grijpen dat naast me ligt?).

Dat je niet steeds hetzelfde personage aanstuurt verhoogt de spanning . Zo moet je het ene moment met een klein politievrouwtje tegen een enorme kerel opboksen, terwijl je het volgende een ervaren rechercheur bent die een mogelijke vrouwenmisbruiker vriendelijk ondervraagt - of zonder al te veel woorden direct naar z’n kraag grijpt. Een intere ant spanningsveld, waardoor de eerste episode erom vraagt nog een paar keer gespeeld te worden. Gelukkig kun je meerdere ‘saveslots’ kiezen, zodat je met je eerste playthrough verder kan als binnenkort de tweede episode verschijnt.

Slimme schrijfsels

De rauwe wereld van The Detail komt niet alleen goed tot leven door de actiestukjes waarin diverse keuzes vlug achter elkaar worden opgevolgd. Deze game heeft veel te danken aan het slimme schrijfwerk van Gamereactor-reporter Mika Sorvari. Volgens de website van ontwikkelstudio Rival Games helpt zijn hobby, televisieserie The Wire, enorm bij de ontwikkeling van het verhaal. We hebben in dit korte stukje overduidelijk nog niet alles gezien van Sorvari, maar genoeg om onder de indruk te zijn van zijn slimme, realistische pen.

Rival Games refereert ook graag naar Telltales The Walking Dead als de studio over zijn eerste game spreekt. Nu is het voor zo’n jonge groep Finse gamemakers hoog gegrepen om je spel direct naast een van de beste titels uit het genre te leggen, maar mede door de episodische manier van uitgeven en de emotie van de stripachtige personages, heeft deze game inderdaad veel weg van Telltales zombieserie.

De gesprekken tu en de personages (helemaal in stijl met tekstballonnen) trekken de gamer het verhaal in, terwijl de soundtrack met dramatische piano-tonen en melancholisch gitaarspel de ruige, grote stad met al zijn criminaliteit extra tot leven doet komen. De muziek voert je direct mee in dat eenzame detective-gevoel waarin elk moment iets huiveringwekkends kan gebeuren.

Een gewaagd onderwerp als seksueel misbruik pa eert in deze game stijlvol de revue, al krijg je wel het iets minder stijlvolle dilemma voorgeschoteld om een misbruikt tienermeisje te helpen (of niet). The Detail grijpt je niet alleen door de onderwerpen en het verhaal, maar ook door de fbalans tu en rustigere research-momenten en de soms onmogelijke keuzes.

The Detail lijkt op de naargeestige comic The Dark Knight Returns. Niet alleen vertoont het hoofdpersonage veel overeenkomsten met de hoofdrolspelers uit dat Batman-verhaal: The Detail speelt meer ook meer als een interactieve graphic novel dan als een game. Die pa ieve gameplay pakt niet per se negatief uit. The Detail draait geheel om de beleving van het verhaal. Dat vertolkt het meer dan kundig.

The Detail episode 1: Where the Dead Lie is nu verkrijgbaar op Windows, Mac OS X en Linux. Uiteindelijk zal het spel 5 episodes beslaan. Voor deze review is The Detail episode 1: Where the Dead Lie getest op Mac OS X.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou