Geschreven door Joe van Burik op

• Voor de politieachtervolgingen hoef je The Crew: Calling All Units niet direct te halen, dat soort gameplay tref je veel beter aan in menig andere titel.
    Score: 50 Ondermaats
    • Level-cap opgehoogd tot 60
    • Slappe nieuwe achtervolgingsgameplay, dlc-politieauto’s moeten ontgrendeld worden, nog altijd geen sterk rijgedrag
The Crew: Calling All Units moet de inmiddels alweer twee jaar oude racegame The Crew extra levensduur geven. Op zich is dat gelukt, maar niet op de beste manier.

Ooit hadden we goede moed dat The Crew een waardige (spirituele) opvolger van Test Drive Unlimited zou worden. Daar slaagde de nieuwe open wereld-racegame slechts ten dele in, ondanks hetzelfde ontwikkelteam. Het grootste manco van The Crew zit ‘m in de manier waarop de voertuigen zich laten besturen – zonder fijn gevoel of goede feedback. Desondanks kent de game een behoorlijke schare fans en doen Ubisoft en ontwikkelaar Ivory Tower er van alles aan om die tevreden te houden. Hoewel hun meest recente poging de plank behoorlijk misslaat.

None

Politie

The Crew: Calling All Units voegt als dlc vooral activiteiten en inhoud toe die gerelateerd zijn aan politieachtervolgingen. In de eerste plaats een nieuwe spelmechaniek: in The Crew was het al mogelijk om op de hielen gezeten te worden door dienders, maar die feature is nu iets uitgebreid – en niet alleen door de mogelijkheid om zelf voor oom agent te spelen. Zo heb je aan beide kanten van de wet de beschikking over herkenbare wapens, zoals een EMP en een radarverstoorder, om de tegenpartij te grijpen of af te schudden.

Tot zover prima, maar de feature om je auto in een keer te resetten is wat dubieus: wie achterop is geraakt of zelfs gecrasht, kan met een druk op de knop zomaar weer op snelheid op weg worden gezet, enkele tientallen meters van de oppositie. We snappen het idee, maar de mechaniek maakt het hele spel te vergevingsgezind. Erger nog is de manier waarop de politie de criminelen moet grijpen: niet door ze ouderwets van de weg te rammen, maar simpelweg door enkele seconden lang dichtbij genoeg te blijven rijden. Suf!

Missies

De twaalf nieuwe missies waarin je in de huid kruipt van de Britse politieagente Zoe Wilson, die gelijk al veel meer persoonlijkheid heeft dan quasi-hipster Alex Taylor uit de originele game, zijn daardoor vooral zwak op het gebied van gameplay. Daarnaast kun je dankzij de nieuwe dlc als straatracer op elk moment kratten met nieuwe auto-onderdelen wegsmokkelen door ze uit handen van de politie te houden, wat op zich geinig is.

None
None
None

Veel minder te spreken zijn we over het feit dat het gros van de politieauto’s ook na aanschaf van de dlc nog in-game verdiend of gekocht moeten worden. Dat voelt natuurlijk niet als een eerlijke deal na de betaling van 25 euro, ook al krijg je daar het alleraardigste dlc-pakket Wild Run (waarin onder meer stuntuitdagingen en nieuwe voertuigen werden geïntroduceerd) ‘gratis’ bij. Zijn er dan wel positieve kanten aan het verhaal? Jazeker: liefhebbers van The Crew kunnen nu doorspelen tot level 60, terwijl de level cap eerder op 50 stond. Voor alle anderen vormt Calling All Units geen reden om de game opeens aan te raden: niet alleen omdat de politiecontent halfbakken aanvoelt, maar ook omdat het rijgedrag van de voertuigen nog altijd niet om over naar huis te schrijven is.

The Crew: Calling All Units is getest op PlayStation 4 en ook verkrijgbaar als uitbreiding voor de game op Xbox One en PC.

Nieuwe beelden Dragon Quest 8 Pretpark in Dubai krijgt Assassin’s Creed- en Rabbids-attracties
4