The Aquatic Adventure of the Last Human | Gamer.nl

Een kleine Kickstarter-campagne heeft het Göteborgse duo Christopher Andreasson en Joseph Martinovsky, samen beter bekend als YCJY Games, 61.777 kronen opgeleverd (een dikke €4000). De steun van de kleine 500 backers was voldoende om The Aquatic Adventure of the Last Human te vervolmaken.

Door het steeds verslechterende klimaat, worden ruimte-onderzeeërs (ja, echt) naar een nabijgelegen wormgat gestuurd, op zoek naar een nieuwe bewoonbare planeet. Zonder succes. Als het laatste ruimteverkennertje terugkeert op aarde, blijken er tienduizenden jaren te zijn verstreken. Een dikke ijslaag bedekt niets anders dan één, grote oceaan. De mensheid is verloren, alle sporen van de vervallen beschaving liggen nu op de bodem van de oceaan en de flora en fauna bevolken de aardbol wederom in betrekkelijke harmonie.

Metroidvania

The Aquatic Adventure of the Last Human is een typische metroidvania-game. Deze games kenmerken zich doordat ze zich afspelen in één grote, aaneengeschakelde, maar in meerdere kaarten verdeelde tweedimensionale wereld, waarbij je bepaalde gedeeltes van de kaart pas ontsluit als je zekere objecten of vaardigheden hebt vergaard.

Zo ook bij deze game. De verschillende gebieden van deze onderzeewereld zijn direct herkenbaar aan het kleurgebruik en aan de achtergrondmuziek. De wereld is erg Romantisch vormgegeven. Je eigen onderzeeër is klein, nietig en, als de camera uitzoomt om een volledige spelonk in beeld te krijgen, bijna onnavolgbaar minuscuul. Doordat de mens is uitgestorven op aarde, heeft de natuur de vrije teugels gekregen en kunnen planten en dieren groeien en bloeien zoals nooit tevoren. De terugkeer van deze ene, laatste mens is daarom een contrast in zichzelf: de onbeduidende mens duikt af in deze vreemde wereld, maar neemt het niet alleen op tegen zeemonsters, maar ook tegen zijn eigen zwakte en onbeduidendheid, als hij vast probeert te houden aan het laatste greintje hoop voor zijn soort.

Hier zijn zeemonsters!

Het is uiteraard niet alleen rustig kabbelen door de sfeervolle, oceanische omgevingen. The Aquatic Adventure of the Last Human is een gepolariseerd spel: waar je de ene keer nog rustig dobbert tu en de vrolijke kleuren en de mooie details van de wereld om je heen (verzonken, futuristische steden zijn erg unheimlich), wordt de andere keer bruut verstoord door een zeemonster. De worm, de octopus, de zeepaarden, de hengelvis – alle vele malen groter dan je bootje en erg agre ief. Dat is vechten voor je leven geblazen.

Afgezien van het vellen van onderwatergedrochten of het richten van je harpoenpijlen op andere vi en die niet van plan waren je lastig te vallen, is er in de The Aquatic Adventure of the Last Human niet veel anders te doen dan verkennen, op zoek naar logboekfragmenten die je iets over het einde van de mensheid vertellen. Of naar nieuwe upgrades: denk aan allerhande wapens zoals de torpedo, de kettingzaag , drones en natuurlijk de harpoen – dat is je belangrijkste wapen (maar let op: de pijlen gaan onderwater vaak niet zover als je wil, je moet de keuze maken tu en lang mikken en de pijl loslaten om hem verder te schieten, of dichterbij je vijand te gaan en een saldo korteafstandsprojectielen te vuren).

Wapens kun je makkelijk installeren en demonteren op je schip en met een sneltoets selecteren als je tegenover je vijand komt te staan. Elke baas vereist wel een andere aanpak en daarom andere wapens en het schaadt ook niet als je de schildupgrade hebt of de boosters, waarmee je snel kunt ontwijken. Vechten is genadeloos en zelfs de kleinste vergi ing kan je direct je leven kosten (en dan begin je van voren af aan, waardoor je veel te lang met zo’n baas bezig bent).

De existentiële raadsels van het diepe

Deze beesten zouden an sich genoeg reden zijn om bepaalde gedeeltes van de kaart gewoon niet te bezoeken, ware het niet dat hen verslaan noodzakelijk is om verder te komen in het spel. En het wordt je niet makkelijk gemaakt. Geen enkel zeemonster is makkelijk verslagen. De eerste, de worm, staat je al op te wachten als je amper vijf minuten in het spel zit. Er zitten, gezien de tamelijk korte speelduur, relatief veel eindbazen in de game. Doordat ze, zeker in het begin als je bootje nog geen enkele upgrades heeft, zo lastig te verslaan zijn, gaat The Aquatic Adventure of the Last Human je makkelijk op de zenuwen werken.

Je scheepje is te langzaam en nog nooit ben je zo onhandig geweest dan als je leven er in The Aquatic Adventure vanaf hangt. Elke eindbaas heeft zijn eigen kwaliteiten en schroomt er niet voor zijn baby’s op je af te sturen (wormgebroed uit de getande bek van de moederworm, de vaderzeepaarden die hun bloeddorstige kinderen in jouw richting baren). Zodra je wat meer upgrades hebt gevonden, je je vijanden kunt ontwijken, jezelf met een schild kunt beschermen of een heel arsenaal aan wapens ter beschikking hebt, zijn de gevechten nog steeds een uitdaging, maar lang niet zo ergerlijk als het allereerste gevecht met de worm. Over het algemeen is het wel belangrijk veel geduld te hebben met de eindbazen en nu en dan eens een kop kalmerende thee te drinken.

Het verslaan van een zeemonster levert je een achievement en een aantekening in je logboek op. Daarin wordt verteld hoe het beest is ontstaan, wat zijn kenmerken zijn en welke rol het speelt in het ecosysteem. Dat roept vragen op. Wie is nu de echte bedreiging? Waarom laat ik, de laatste mens, deze dieren niet gewoon met rust? Wat baat ik erbij? Vóór jouw komst was er een harmonieus ecosysteem, dat nu gruwelijk verstoord wordt door deze laatste jager in zijn uitheemse onderzeeër – de Aarde was de mensen alweer vergeten.

Minimalistisch

The Aquatic Adventure of the Last Human laat veel over aan je eigen verbeelding. De graphics zijn nostalgisch gepixeleerd en weergeven een melancholische wereld waarin jij als mens niets meer te betekenen hebt. De soundtrack speelt daarop in. Simpele, elektronische lijnen die even rustig heen en weer deinen als het water waarin je je begeeft.

De makers wilden de nadruk leggen op storytelling. Het verhaal wordt echter grotendeels aan jou overgelaten, omdat je aan de hand van flarden van informatie en door de puntjes te verbinden, het einde van de mensheid moet zien te begrijpen. Die aanpak werkt niet altijd even goed. Het is niet geheel duidelijk wat het doel is van je onderwaterreis en dat maakt de vraag waarom je überhaupt de zeedieren aanvalt des te prangender.

Al met al levert The Aquatic Adventure of the Last Human een fraaie metroidvania op. The Aquatic Adventure of the Last Human werkt goed op de zenuwen, maar is erg mooi en in zekere zin zelfs rustgevend op andere momenten. De minimalistische stijl en soundtrack van de game werken goed samen met het beginsel dat jij de laatste mens bent, maar roepen niet het gevoel van eenzaamheid op wat deze game een stuk indringender had kunnen maken. De vragen die aan het einde worden opgeroepen, laten je wel stilstaan bij wat je in de afgelopen vijf à zeven uur hebt gedaan. Helaas biedt de game buiten de gevechten met de eindbazen niet veel meer dan een aardige enscenering om te verkennen en een intrigerende, aaneen te puzzelen toekomstvisie. Leuk als dat kan zijn, is dat karig, zeker voor zo’n korte game. Als je het spel nog niet in frustratie hebt afgesloten, is het vanwege het einde wel de moeite waard het uit te spelen.

The Aquatic Adventure of the Last Human is te spelen op pc en is verkrijgbaar via Steam voor €9,99.