The Adventures of Shuggy | Gamer.nl

The Adventures of Shuggy | Gamer.nl

Soms komt er een titel voorbij die onder je radar vliegt, maar die je uiteindelijk niet gemist zou willen hebben. The Adventures of Shuggy is zo’n spel. Er is weinig marketing rondom deze titel geweest, waardoor hij zonder veel tamtam op Xbox Live Arcade is verschenen. Het is daarnaast visueel niet de meest aansprekende game die we de laatste tijd gezien hebben en ook de trailers maken geen blijvende indruk. Toch heeft het iets herkenbaars, iets wat je aan vroeger doet denken, aan de gouden periode van tweedimensionale platformspellen. We zijn de afgelopen jaren op dat gebied overigens ook flink verwend met toppers als Super Meat Boy, Braid en Limbo, maar toch weet Shuggy zich niet direct in dat rijtje te scharen. Dat komt voornamelijk door de visuele stijl, die meer doet denken aan een tekenfilm dan aan een spel en niet heel bijzonder is. Wanneer je verder kijkt dan het simpele uiterlijk, ontdek je echter een grote puzzelwereld met meer dan honderd levels en veel verschillende spelmechanieken.

Het verhaal draait om de paarse vampier Shuggy, die een kasteel heeft geërfd van zijn grootvader. Wanneer hij bij het kasteel arriveert, merkt hij dat er iets vreemds aan de hand is. Zonder angst gaat hij op onderzoek uit, dat hem langs vijf verschillende gebieden van het kasteel neemt. Elk gebied is opgedeeld in enkele tientallen levels waarin je alle edelstenen moet verzamelen om een sleutel te verdienen en het volgende level vrij te spelen. Wanneer je voldoende sleutels hebt verzameld, wordt de toegang naar de eindbaas van het gebied geopend, die je moet verslaan met een van de nieuwe spelmechanieken die je in de voorgaande levels hebt geleerd.

Variatie

Het zijn de vele spelmechanieken die deze game leuk maken. Ook hier doet het op weinig plekken echt iets origineels, maar de variatie is enorm. Zo moet je in sommige levels gebruikmaken van klonen van jezelf, die alleen binnen een vastgestelde tijd kunnen bewegen. Een ander onderdeel lijkt zo uit Worms te zijn overgenomen, want het welbekende (ninja)touw maakt zijn opwachting in een aantal levels. Verder moet je gebruikmaken van groei- en krimpdrankjes, zwaartekracht en moet je sommige levels roteren om op de plaats van bestemming te komen. Naast deze voorbeelden zijn er nog tal van andere mechanieken, waardoor bijna ieder level weer een fri e ervaring is.

De andere ingrediënten kunnen nog zo goed zijn, zonder een strakke besturing is het nog een miskleun. Gelukkig verplaatst Shuggy zich soepel door de omgeving en reageert hij goed op de commando’s die je geeft. Er is echter een klein technisch mankement, dat soms wel degelijk invloed heeft op de besturing. Een enkele keer wanneer je op volle snelheid een rij edelstenen oppakt, wordt het scherm een beetje wazig en treedt er een lichte vertraging op in het spel. Het zorgt ervoor dat je soms moeilijk kunt zien waar je je bevindt of waar de tegenstander is die je snel moet ontwijken. Het komt niet heel vaak voor, maar het is wel degelijk storend als het gebeurt.

Vingervlug

De moeilijkheidsgraad ligt mi chien niet bijzonder hoog, maar er zitten zeker een paar levels tu en waar je toch even bij stil moet staan en rustig over na moet denken. In de meeste gevallen ben je hooguit een paar minuten bezig om tot het einde te komen, maar door het grote aantal levels ben je toch al gauw zo’n vijf uur zoet met de avonturen van onze paarse vriend. Naast logisch nadenken moet je regelmatig over goede reflexen en vingervlugheid beschikken om de gevaren te ontwijken. Hierbij zal vooral de mug je in je dromen achtervolgen. Dit beestje heeft geen vaste route binnen een level, maar is een dynamische vijand die vaak op de meest ongewenste momenten langs komt vliegen. Het zorgt aan de ene kant voor de weinige frustratiemomenten in het spel, omdat je er vaak weinig aan kan doen dat je door hen doodgaat. Maar aan de andere kant houdt deze tegenstander je scherp, omdat je niet alleen rekening moet houden met bekende gevaren, maar ook nog eens met het onbekende. Je weet namelijk nooit wanneer deze irritante beesten besluiten om je dwars te zitten.

Buiten een uitgebreide singleplayer zijn er 36 levels om gezamenlijk in de offline coöperatieve modus te doorlopen. Het zijn stuk voor stuk unieke levels die samenwerking vereisen om tot een goed einde te brengen. Daarnaast kun je tegen elkaar spelen en ook online aan de slag, maar dat zijn niet de sterkste punten van het spel. Het is een veel bevredigender gevoel om samen tot de oplo ing van een level te komen. Uiteindelijk is het mi chien wel het veiligst om deze game in je eentje te spelen, zodat je niemand anders dan jezelf een klap voor de kop kan geven wanneer het net voor het einde mis ging.

The Adventures of Shuggy is getest op de Xbox 360 en is verkrijgbaar via Xbox Live Arcade voor 800 Microsoft-punten.