Tetris Party Deluxe | Gamer.nl

Tetris Party Deluxe | Gamer.nl

Eind oktober 2008 bracht Nintendo samen met Hudson Soft het WiiWare-spel Tetris Party naar hun digitaal downloadplatform. Tetris Party introduceerde een aantal nieuwe modi als toevoeging op het kla ieke Tetris, in zowel de single- als multiplayer. In Beginner’s Tetris kreeg je te maken met drie nieuwe en grotere blokken, om het spelverloop wat te versimpelen. Daarnaast bood het spel een variant hiervan, wanneer je het Balance Board aansloot.

In Tetris Party zag ook de coöperatieve Tetris-mode voor het eerst het levenslicht, evenals Field Climber, Shadow, Stage Racer en Dual Spaces. In de meest intere ante toevoeging, Field Climber, moest je een mager wit ventje van beneden naar boven zien te helpen door de Tetris-blokjes zo op elkaar te stapelen dat deze een trap vormen. Stage Racer kon daarentegen minder boeien. Deze liet spelers één Tetrimino besturen door een smal en constant veranderende ruimte. Door gebruik te maken van de vorm en de wendbaarheid van het ruimtelijke figuur, moest de speler het einde bereiken.

Dual Spaces was ook een uitstekende variant op Tetris. Net zoals in Field Climber moesten er geen rijen weggespeeld worden, maar moest een zo groot mogelijk afgesloten ruimte gecreëerd worden om tot winnaar van het spel gekroond te kunnen worden. Tetris party bood online en offline multiplayer voor respectievelijk zes en vier man, 130 doelstellingen die de progre ie van de speler bijhielden en leaderboards, wat het tot een zeer volledig pakket maakte.

Meer van hetzelfde

Tetris Party Deluxe belooft meer content voor dezelfde prijs, maar buiten eerder genoemde modi biedt de game weinig nieuws. Alleen de modus Bombli , waar spelers een zo groot mogelijke kettingreactie met bommen moeten laten afgaan, zagen we niet eerder. Alle variaties op het kla ieke Tetris zijn weliswaar uitdagend, maar waren voorheen dus ook al speelbaar.

Alle singleplayermodi, op Bombli na, zijn ook met meerdere personen speelbaar. In vergelijking met het origineel is er welgeteld één nieuw onderdeel bijgekomen, namelijk de mogelijkheid om Tetris te spelen in twee teams van twee personen. Dat samenspel is erg grappig; je moet niet alleen op twee andere tegenstanders letten, maar ook je medespeler. Overleggen terwijl je overleg afluistert is een verwarrende, maar vermakelijke manier van samen Tetris spelen. Verder biedt Tetris Party Deluxe een hoop variaties op bestaande modi. Je kunt het spel aanpa en zodat blokken sneller vallen, tijdslimieten instellen en de regel invoeren dat diegene die het eerst veertig lijnen laat verdwijnen, wint. Zo kom je al gauw op twintig modi, waar Nintendo mee pronkt, terwijl de verschillen tu en de modi marginaal zijn.

Kleurrijk en flets

Vreemd genoeg oogt Tetris Party Deluxe beter op de Nintendo DS dan op de Wii. Daar waar de DS-versie heel scherp en kleurrijk is, ziet de Wii-versie er onscherp en flets uit. Het lijkt alsof de game rechtstreeks van handheld naar console is overgezet. De Wii-versie ondersteunt wel Wii Speak en het Wii Wheel, al kun je twijfelen over het nut van laatstgenoemde. Met of zonder stuur; je behaalt het zelfde resultaat. Overigens is het stuur speciaal voor Stage Racer bedoeld, maar dit onderdeel verveelt al snel. Muzikaal kom je een mix tegen van oude en nieuwe deuntjes, die nergens vervelend worden om naar te luisteren.

Dankzij de draagbaarheid en audiovisuele presentatie verdient de DS-versie dus de voorkeur boven zijn Wii-broer. Tetris is immers altijd het spel bij uitstek geweest om vervelende trein- en vliegreizen te overbruggen. De integratie van het Balance Board en Wii Wheel bij de Wii-versie is in onze ogen overbodig en daarbij stelt de consolepoort grafisch ook nog eens teleur. En hetzelfde geldt voor de game als geheel. Als je het eerste deel grijs hebt gespeeld, biedt Tetris Party Deluxe namelijk weinig nieuwe content om een aankoop te rechtvaardigen.