Tetris DS | Gamer.nl

Tetris kan nog steeds worden gezien als de moeder van de hedendaagse puzzelgames. In bijna elke puzzelgame van de laatste tijd, of het nu Meteos, Lumines of Polarium is, zien we de invloeden van deze tijdloze kla ieker terug. Maar het oer-Tetris met de vierkante bouwstenen blijft op de een of andere manier toch de meest geniale variant. Reden voor Nintendo om het spel met de vallende, vierblokkige bouwstenen naar de Nintendo DS te brengen.

Tetris DS is niet zomaar een nieuwe versie van Tetris op een nieuw platform, maar bevat een aantal leuke varianten op het bekende Tetris-spel. Natuurlijk is ook de kla ieke Tetris gewoon van de partij. Een leuke toevoeging hierbij is dat je in het bovenste scherm beelden uit Super Mario Bros. ziet. Naarmate je een niveau hoger komt in Tetris, zal ook Mario het volgende level betreden. Een ander handigheidje dat aan het kla ieke Tetris is toegevoegd, is een schaduw van het vallende blokje zodat je precies kunt zien waar deze neer komt. Het aantal 'mi ers' zal hierdoor aanzienlijk dalen, al was het ergens ook wel een charme van Tetris dat je per abuis een onmogelijke stapel maakte die weer heel wat opruimwerk met zich mee bracht.

Het kla ieke Tetris met Mario in het bovenste scherm

Naast de kla ieke Tetris heeft Nintendo grofweg vijf nieuwe varianten uit de mouw weten te schudden, genaamd Puzzle, Push, Touch, Catch en Mi ion. Wat volgt is een korte beschrijving van elk van deze speltypen:

Push: Push is een variant speciaal bedoeld voor twee spelers. Het speelveld is tweezijdig, de twee spelers gooien dus blokjes 'naar elkaar toe'. In het midden vormt zich de stapel. Wanneer je lijnen weg weet te halen verschuift de stapel in de richting van je tegenstander. Beide spelers hebben te maken met een lijn en wie zijn stapel als eerste daar overheen komt, heeft verloren.Catch: In plaats van dat de blokjes op jouw stapel af komen, dien je in Catch je stapel naar de vallende blokjes toe te sturen. De stapel is daarbij te roteren, zodat je blokjes op alle mogelijke manieren erin kunt pa en. Wanneer je een vierkant veld van een bepaalde grootte gemaakt hebt, zal je stapel uit elkaar ploffen.Puzzle: De Puzzel-mode bestaat uit tweehonderd verschillende puzzels. Elke puzzel is een Tetris-veld die met het droppen van enkele blokjes geleegd kan worden. Aan jou de taak uit te zoeken in elke volgorde en richting de blokjes neer moeten dalen.Touch: Een Tetris-variant die, zoals de naam al doet vermoeden, gebruik maakt van de touchscreen mogelijkheden van de DS. Touch bestaat uit twee onderdelen, Puzzle en Tower. In de Puzzle-mode dien je Tetrisblokjes te verschuiven om bepaalde doelen te behalen, in de Tower-mode dien je een blokjes van een gigantische toren af te schuiven om zo volledige lijnen te maken.Mi ion: Eigenlijk gewoon Tetris, maar je verdient alleen punten door bepaalde doelen te behalen. Deze verschillen van 'haal drie lijnen in één keer weg' tot 'haal twee lijnen weg met behulp van deze bouwsteen'. Touch (links) en Puzzle (rechts)

Tu en de verschillende spelmodes zitten niet echt rotte appels. Ze zijn weliswaar niet allemaal even geniaal, maar ze bieden op zijn minst enkele uurtjes plezier. De puzzelvarianten stijgen vrij langzaam qua moeilijkheidsgraad, waardoor ze redelijk snel vervelend worden. Ook de Touch-mode weet niet echt te bekoren. Catch en Push voegen echter een leuke dimensie toe aan het Tetris-spel en Mi ion zorgt ervoor dat je meer moet doen dan louter lijntjes wegvagen. Naast de singleplayermodes biedt Tetris DS ook ondersteuning voor multiplayer, zowel in de vorm van multicard en downloadplay, als online via WiFi. Vooral dit laatste heeft de potentie om een groot succes te worden. Online zijn drie spelvarianten te spelen: Tetris voor twee spelers, Tetris voor vier spelers met bonu en en Push. Push is hetzelfde als in singleplayer, maar met menselijke tegenstanders. Bij Tetris voor twee spelers wordt het speelveld van je tegenstander van onderen opgevuld met grijze blokken wanneer je zelf meerdere lijnen tegelijk weg haalt. Tetris voor vier spelers biedt serieuze chaos. Er zijn bonu en die het speelveld van je tegenstanders door elkaar gooien, lijnen weghalen, de volgende blokjes onzichtbaar maken of die blokjes extra snel laten vallen. Door ze tactisch in te zetten kun je de winst naar je toe trekken.

Multiplayer (Links) en Push (Rechts)

Over het algemeen is er weinig te klagen over Tetris DS, al zijn er wel een paar puntjes van verbetering. Zo is er bijzonder weinig in te stellen aan het spel. De knopjes staan standaard zo ingesteld dat je met A of B je blokje draait en dat je met het pijltje omhoog de blokken laat vallen. Persoonlijk had ik liever met pijl omhoog gedraaid, maar die optie was niet aanwezig. Wat ook jammer is, is dat er geen echte highscorelijsten bijgehouden worden. Elke gamemode kent één hoogste score, waar niet eens een naam bij staat. Hierdoor is de competitiedrang met familieleden of huisgenoten, net iets minder.

Helaas heeft Tetris DS te kampen met dezelfde minpunten als andere online games voor de DS. Er is namelijk niet echt fatsoenlijke matchmaking ingebouwd. Je wordt altijd aan willekeurige spelers gekoppeld, die lang niet altijd van hetzelfde niveau zijn. Vooral mensen met Japanse tekens in hun naam zijn ongekend goed in Tetris en zorgen ervoor dat je al snel de hoop laat zakken om ze ooit nog te verslaan. Wat ook irritant is aan het matchmaken is dat het vrij lang duurt en dat je als een speler afhaakt, weer helemaal opnieuw moet beginnen.

Catch (Links) en Mi ion (Rechts)

Tetris DS is niet zomaar een lullige port van een meer dan 20 jaar oude game naar de DS, maar voegt nieuwe dingen aan het concept toe die ervoor zorgen dat Tetris weer helemaal van deze tijd is. De nieuwe spelmodes zijn stuk voor stuk geslaagd, de een weliswaar iets beter dan de andere, en het spel is audiovisueel erg leuk aangekleed. De singleplayer is flink verslavend, maar de multiplayer slaat werkelijk alles. Helaas is de matchmaking daar niet echt perfect. In singleplayer hadden de instelmogelijkheden wel wat uitgebreider gemogen en waren highscorelijsten welkom geweest. Buiten dat een nagenoeg vlekkeloos product dat haast elke DS-bezitter zal bekoren.