Terminator 3: Redemption | Gamer.nl

De eerste game gebaseerd op de Terminator 3 film was een regelrechte ramp. De game staat symbool voor de baggergames die goed verkopen, louter omdat het zich baseert op een bij het grote publiek bekende en geliefde franchise. Door de goede verkoop zag Atari wel heil in nog een game gebaseerd op Terminator 3, de dure licentie zat immers toch al in de achterzak. Naast wederom heel veel geld binnen halen, heeft men echter nog een ander doel voor ogen: de naam van de Terminator games uit het slop halen. Maar of men daarin geslaagd is met Terminator 3: The Redemption?

Met Terminator 3: The Redemption volgt men opnieuw grotendeels het verhaal uit de Terminator 3 film. Bekende scènes als de begraafplaats en het achtervolgen van de hijskraan zijn dus opnieuw van de partij. De tu enfilmpjes zijn deels afkomstig uit de film zelf, maar van tijd tot tijd wijkt men enigszins af van het verhaal, waarna men overschakelt naar gerenderde CGI filmpjes. De overgang tu en filmfragmenten en CGI is naadloos, alsof het één doorlopende scène is, enkel de grafische stijl is ietwat aangepast. Redemption speelt zich voor een groot deel af in de toekomstige wereld, waarin de robots de overmacht hebben gekregen over de mensen. Dit deel wordt vooral door CGI filmpjes verteld, daar waar de 'hedendaagse' levels veel echte filmfragmenten bevatten.

Na de filmpjes is het tijd voor het echte werk. Redemption is een actierijke game waarin je geen minuut rust gegund wordt. Het spel wi elt veelvuldig van speelstijl om de variatie erin te houden en je weer nieuwe uitdagingen te bieden. Alleen in het eerste level al, komen een viertal speltypen aan bod. Je begint te voet en leert zowel met wapens als met je vuisten tegenstanders uit de weg ruimen. Vervolgens neem je plaats achter een stationair geweer, iets later bevindt je je achterop een bewapende pickup truck, die je eveneens zelf mag besturen, om tot slot vanuit een, helaas onbestuurbare, helikopter gebouwen onder vuur te nemen. Wanneer je dan bedenkt dat het hele level slechts tien minuten duurt, dan heb je een idee van wat je op het gebied van variatie te wachten staat.

Je mag in Redemption plaatsnemen in een groot aantal voertuigen. Naast de reeds aangehaalde pickup truck, staat je onder andere een motor, een politiewagen en een futuristische tank te wachten. Tijdens de racegedeeltes kun je meestal met een druk op de knop overspringen naar een andere wagen, bijvoorbeeld die van je belagers. Vooral wanneer je eigen voertuig op ontploffen staat, is dat vaak een handige oplo ing.

Het spel kent een veertiental levels, waarvan de meeste ruim binnen de tien minuten uit te spelen zijn. Wie echter denkt dat je het spel er in een tweetal uurtjes op hebt zitten, heeft het mis. Redemption is namelijk een behoorlijk pittige titel die veel vergt van je concentratie en reflexen. Er komt ook aardig wat trial & error bij kijken, en een flinke scheut goed geluk. Gelijk het eerste level is al een dikke kluif, maar later zal blijken dat de moeilijkheid vooral komt doordat je bepaalde spelelementen nog over het hoofd ziet of niet goed weet te benutten. Zo kun je vijandelijke projectielen uit de lucht schieten, heeft je auto een secundaire raketaanval, kun je verkeersborden en wapens van gestorven tegenstanders oppakken, waardoor de gevechten wat minder moeizaam verlopen, en zijn er vele shortcuts in de racegedeeltes, die minder tegenstand en soms zelfs een health power-up bevatten.