Het zal weer eens niet zo zijn: de wereld is in gevaar. En alleen jij kunt deze redden. Nog afgezien van het feit dat de eenzame held zo'n beetje het grootste cliché in de gamewereld is, is die leugen in een MMO gewoon niet vol te houden als er tegelijkertijd tientallen anderen in hetzelfde weiland staan en dezelfde demonen te lijf gaan. Toch houdt Tera ondanks alles vast aan dit idee.

Je krijgt quests van allerlei personages, die jou erop uitsturen om klusjes op te knappen: dood zoveel van die, verzamel zoveel van dat en klik nog een paar keer meer. In eerste instantie stoorde dit enorm. We hadden het gevoel dat de makers ons niet serieus namen. Want hoe vaak hebben we dit al niet eerder (en beter) gezien?

Excuus

Toch bleek na een uurtje spelen dat deze quests en het verhaal er helemaal niet toe doen. En dat bedoelen we op een goede manier. De quests zijn enkel een reden om ons de wereld in te sturen en zo veel mogelijk verschillende monsters te laten verslaan middels het geweldige vechtsysteem. Tera blinkt namelijk uit in de manier waarop jij de strijd aangaat met talloze demonen en monsters. De gevechten zijn voor een groot deel afhankelijk van de vaardigheid en het reactievermogen van de speler.

Iedere klasse heeft een aanvallende en verdedigende vaardigheid die je elk moment kunt gebruiken zonder 'cooldown'. Dat betekent dat als een monster een aanval doet, en je op tijd verdedigt, je geen (of veel minder) schade oploopt. De standaard aanval is, behalve een manier om op elk moment toe te slaan, ook de openingszet van menig combo, die je afrondt met een of meerdere speciale aanvallen. De laatste hebben dan weer wel een tijdklokje dat voorkomt dat je ze achter elkaar kunt gebruiken. Om het gevecht nog realistischer te maken is er in Tera 'botsing detectie'. Monsters kunnen dus niet door spelers heen lopen. Dat verandert de tactiek bij grote baasmonsters fundamenteel. De 'tank' (degene die meer schade kan oplopen) fungeert namelijk als levende muur tussen de vijand en de meer kwetsbare teamgenoten.

Grote Billenmonsters?

Deze manier van vechten doet erg denken aan de Monster Hunter-games. Vooral bij baasgevechten is het een kwestie van op tijd uit de weg duiken, slim combo's gebruiken en het monster zo tactisch mogelijk uitschakelen. Bij de BAM’s (Big Ass Monsters) gaat dit eens te meer op. Deze monsters zijn stuk voor stuk sterker en gevaarlijker dan de standaard tegenstanders, en vragen veel meer van je om ze te verslaan. BAM's zijn, behalve een leuke uitdaging, ook een manier om snel meer ervaringspunten te scoren. De beloning voor het verslaan ervan is namelijk zeer rijkelijk.

De meesten spelen een MMO echter niet alleen voor de gevechten. Een goede MMO biedt een wereld om te verkennen. Qua uiterlijk stelt Tera hierin zeker niet teleur. De vormgeving is zeer aantrekkelijk, met uitgestrekte gebieden en een magnifiek gevoel voor schaal. De eerste keer dat we van het beginnerseiland met een Pegasus naar de hoofdstad vlogen, viel onze mond open. Dit was een epische scène die zo uit de Lord of the Rings-films zou kunnen komen. Ook de vormgeving van monsters en de uitrusting van personages zien er puik uit, met veel oog voor detail. Zelfs op de lagere levels zie je eruit als een held, en je kleding wordt alleen maar mooier.

Sociaal

Toch heeft Tera ook een aantal vreemde eigenschappen die volgens ons niet meer in deze moderne gamer-tijden thuishoort. De zogenaamde stamina is daar een goed voorbeeld van. Als je uithoudingsvermogen op 120% is, heb je het maximale aantal hitpoints en zijn je klappen het hardst. Hoe langer je vecht, hoe lager je stamina wordt, waardoor je gaandeweg zwakker wordt. Stamina kunt je terugwinnen door een kampvuur te maken of te vinden en daar een minuut bij in de buurt te blijven. Het doet denken aan de oude Everquest-tijd, waar spelers in camps moesten wachten tot ze weer op avontuur konden. In die tijd gebruikten spelers deze tijd om te kletsen en vriendschappen te sluiten. Inmiddels hebben spelers daar blijkbaar geen zin meer in en staat iedereen stommetje te spelen tot ze eindelijk weer de wereld in kunnen. Stamina is dus een vreemde snelheidsdrempel die ontworpen is om mensen sociaal te laten zijn, maar een averechts effect heeft.

Deze MMO is voor de rest grotendeels volgens 'het boekje' opgebouwd. Het uiteindelijk doel van Tera is om het maximale level te bereiken, waar je de standaard bezigheden als raids te wachten staan. Daarnaast is er een politiek systeem, waar gildeleiders die het maximale level bereikt hebben, kunnen proberen om tot 'vanarch' (een soort gouverneur) verkozen te worden. Vanarchs kunnen in hun ambtstermijn van drie weken de spelwereld beïnvloeden en belasting innen. We moeten toegeven dat we dit systeem nog niet in actie hebben kunnen zien, maar het idee is in elk geval veelbelovend. In een toekomstige MMO Update zullen we dit politieke spel zeker nog eens belichten.

PvP

Een ander onderdeel dat we niet konden testen was PvP-battlegrounds. En dit simpelweg omdat het nog niet in het spel zit. Het is nu wel al mogelijk om op een PvP-server tegen andere spelers te vechten, maar een echte competitie in vaste arena's komt volgens de ontwikkelaars pas 'deze zomer'. Hoewel het PvE (dus het questen) dankzij de vele creatieve monsters wel interessant is, zouden wij dolgraag onze vaardigheden tegen echte mensen uitproberen, zonder gedwongen te worden om op een PvP-server de vernedering van het ganken (door bendes van hoger level gedood worden) te moeten ondergaan. Wat dat betreft mist Tera op dit moment die 'alles in een game'-luxe die we gewend zijn van de concurrenten.

Om de honger naar PvP te stillen op PvE-servers heeft de ontwikkelaar onlangs wel een nieuwe vorm van strijden toegevoegd, namelijk Guild versus Guild. Dit maakt het voor gildes mogelijk om zich als groep beschikbaar te stellen voor PvP-gevechten op een PvE server. Het netto resultaat is dat je alle voordelen hebt van PvE en als je wilt, kun je je van het ganken onttrekken en toch genieten van grote speler versus speler-knokpartijen. Deze nieuwe mogelijkheid werd echter vlak voor het verschijnen van deze recensie via een patch toegevoegd, waardoor we deze feature niet uitgebreid hebben kunnen testen.

Leuk

We beoordelen Tera dus vooral op wat we tot dusver wel goed konden testen. En Tera is zonder twijfel leuk om te spelen. Het brengt een aantal nieuwe ideeën met zich mee, en geeft je genoeg mogelijkheden om met al dit nieuws te experimenteren. Tegelijkertijd voelt het wel alsof Tera te laat op de markt verschijnt. We zijn de standaard quests echt spuugzat en snakken naar meer dynamiek in de spelwereld, zoals bijvoorbeeld in het sublieme Rift en het nog te verschijnen Guild Wars 2. Gelukkig is er geen wet die zegt dat we een MMO jarenlang moeten blijven spelen. Een paar maanden is ook leuk en Tera verdient het om in elk geval een flinke poos uit te proberen.