Tengami is een interactief popupboek, met prachtige beelden in een Japanse wereld die zich voor je ogen ontvouwt. Op een wijze vergelijkbaar met die van indie-hit Sword and Sworcery beweeg je door de wereld: tikjes op het scherm en speurtochten naar visuele aanwijzingen. Tengami voegt een bijzonder puzzel-element toe door rolbare delen van pagina’s (ofwel het speelscherm) als een soort cijferslot te gebruiken.

Rupsje Nooitgenoeg

Heb je ooit het populaire Rupsje Nooitgenoeg voor ogen gehad, dan weet je wat een popupboek is. Het verhaal wordt verteld aan de hand van dikke pagina’s, die gaten bevatten en daardoor een personage of ander object naar een volgende pagina sturen. In de titel hierboven werkt dat bijna magisch en kinderen zitten dan ook gebiologeerd op schoot tijdens het bladeren door zo’n boek. Tengami is niet anders, want de wereld oogt als authentiek beschilderd papier. Met de rustgevende muziek op de achtergrond ben je bovendien ook als volwassen speler in de ban van het spel. Voor sommigen zal de muziek zelfs bekend in de oren klinken, want componist David Wise is onder andere verantwoordelijk voor de muziek in de Donkey Kong Country-serie.

Bladeren en bloemen

Het verhaal in Tengami is minimalistisch, of eigenlijk bijna niet aanwezig. Terwijl je twee keer tikt op de pagina (om te lopen) gebeurt er vrijwel niets op de achtergrond en zijn het vooral details als een eenzame bloem aan een boom of een huilende wolf op de achtergrond die verhalend optreden. De reis van de mysterieuze hoofdpersoon staat centraal en ondanks de simpele puzzels is het tochtje van circa twee uur hypnotiserend genoeg om te blijven boeien.

Puzzels zijn eenvoudig, maar vereisen een beetje speurwerk met de ogen. Sta je bijvoorbeeld bij een afgrond, dan glimt de zijkant van het scherm zodat je weet dat je op een interactief deel staat. Op zo’n moment trek je met je vinger een ander oplichtend deel van het scherm een richting uit en merk je dat een deel van de pagina verandert. Soms kan je zo’n stukje pagina zowel naar boven als beneden rollen, wat dus drie mogelijke paden oplevert. Hoewel origineel, is het bladeren door de paden nooit echt moeilijk. Denk aan een cijferslot met drie opties en je krijgt een idee.

Naast de lage moeilijkheidsgraad is de traagheid van de hoofdpersoon heel af en toe storend. Je moet nogal wat lopen in Tengami en heb je in een speelscherm reeds een oplossing voor een puzzel gespot, dan voelen het dubbele tikken en de langzame protagonist een beetje geforceerd.

Hypnose

Maar Tengami vermaakt vooral, want de muziek is ontzettend hypnotiserend en de beelden springen van het scherm. Met het geluid van een waterval op de achtergrond vergaap je je aan de wereld en ben je zó afgeleid dat je de eenvoud van puzzels vergeet en vergeeft. Die afleiding gaat soms zo ver dat je dromerig bij puzzels arriveert en niets van het raadsel begrijpt. Dat laatste komt mede doordat je denkwerk verwacht waar dit eigenlijk niet vereist is. Alle opdrachten in Tengami draaien om kijken en opletten en geen enkele puzzel werkt op klassieke wijze. Achteraf gezien is dat verfrissend, maar bij een tweetal puzzels zet het de speler onnodig op het verkeerde been. We vermoeden dan ook dat de makers twijfelden over een aantal raadsels en ze omwille van eenvoud (een veel voorkomend probleem bij spellen voor de casual markt) versimpelden.

Ondanks de korte duur is Tengami een bijzondere ervaring en een prachtig interactief boek voor in de avonduurtjes. Muziek en atmosfeer zijn schitterend, puzzels zijn echter schaars en simpel. Tengami gaat volledig voor het neerzetten van een nieuwe iOS-beleving, wat werkt als je Sword en Sworcery nooit hebt gespeeld, maar wellicht een beetje summier uitpakt als je een dergelijke ervaring verwacht. Tengami is even duur als bovenstaande titel (€ 4,49) en voelt daardoor met twee uur speeltijd een beetje kort.

Tengami is nu beschikbaar voor iOS in de App Store, versies voor pc, Mac en Wii U volgen later dit jaar.