Tenchu: Time of the Assassins | Gamer.nl

De Tenchu franchise is er een diemaar niet weg is te slaan van de Sony consoles. Het maakt niet uithoe verouderd de gameplay is sinds de eerste game uitkwam op de PS1,de makers blijven vasthouden aan het door andere games voorbijgestreefde concept. De kans is klein dat Tenchu: Time of theA a ins hier iets aan zal veranderen. En ja, na een paar uurtjesTenchu spelen op de PSP is de conclusie weer overduidelijk.

Tenchu: Time of theA a ins is een klote game. Normaal worden in een review depluspunten opgenoemd, terwijl er ook een aantal minpunten ter sprakekomen. Ik zou, om mezelf werk te besparen, de pluspunten kunnenopnoemen, want dan was ik nu ongeveer wel klaar geweest. Het opnoemenvan de negatieve aspecten van de game neemt wat meer tijd in beslag.Tenchu: Time of the A a ins verdient echter een negatieve beurt,dus laten we van start gaan.

In Tenchu: Time of the A a ins speelje één van vijf ninja's die de corruptie bestrijden inhet middeleeuwse Japan. Hieronder bevinden zich oude bekenden zoalsRikimaru en Ayame. Elk van deze personages heeft unieke bewegingendie ervoor zorgen dat de gameplay per persoon verschilt. Gameplaywordt het genoemd. In mijn ogen een verkeerde term. Anti-gameplay iseen veel betere bewoording voor wat zich afspeelt in deze game. Netals in het eerste deel op de PS1, moet je hoofdzakelijk ongezien delevels voltooien. Het maken van stealthy bewegingen en -moorden staathierbij centraal. Een aanval- en verdedigingsknop zorgen voor debenodigde gevechtsbewegingen. Als een vijand ongezien wordt benaderd,kan een stealth kill worden uitgevoerd. Een coole animatie toont danhoe een vijand op een zo gruwelijk mogelijke manier wordt afgemaakt.Het is jammer dat je deze animatie niet vaak zult zien, want stealthyblijven is bijna een onmogelijkheid in deze game. Best ironisch vooreen stealth-game, is het niet?

Ik hoop dat je van zwart houdt

De camera is de grootste boosdoener bijhet verprutsen van de gameplay. Deze beweegt zich op een compleetonlogische wijze om de speler heen. Vooral tijdens gevechten richt decamera vaak de verkeerde kant op en wordt het onmogelijk om weg tekomen en een nieuwe aanval op te zetten. Er is een zogenaamde lock-onfunctie ingebouwd, maar deze zorgt voor minder bewegingsvrijheid. Ookhet onzichtbaar blijven voor de vijand wordt onmogelijk gemaakt doorde camera. In stealth-modus, waarbij je heel langzaam beweegt, is hetniet mogelijk om de camera te draaien. Hiervoor moet eerst de naar degewone loopmodus worden overgeschakeld, worden gedraaid naar de goederichting en weer naar stealth-modus worden omgeschakeld. De cameraricht alleen dan zich weer op hetgeen dat zich afspeelt voor hetpersonage. Het gevolg hiervan is dat de vijand jou vaak eerder ziet,dan jij hun.

De zeer geringe kijkafstand helpt ookniet mee in het lokaliseren van de vijand. In een ring van ongeveertien meter om de speler heen zijn de features van de levels te zien.Verder kijken is niet mogelijk, want buiten de omliggende grens isalles zwart. Erg handig als de vijand een grotere kijkafstand heeften in staat is jou eerder te spotten dan jij hem. Not! Door decameraproblemen is de hele game bij voorbaat al kreupel gemaakt. Degevechten met de vijanden hadden de potentie om leuk en spannend tezijn, want de bewegingen zien er best aardig uit. Een level-editor iszelfs aanwezig, maar wat heb je eraan als de camera er voor zorgt dathet spelen van deze levels zuigt?

Tu enfilmpje ziet er nog behoorlijk uit

De tu enfilmpjes zien er overigensbest goed uit. Vooral het eerste pre-rendered filmpje doet de hoopleven dat de game goed zal zijn. Ook de real-time tu enfilmpjes zijngrafisch in orde. De levels die daarna speelbaar zijn, staan echterin schril contrast hiermee. Zoals al eerder gezegd, is de kijkafstanderg klein, maar het aanzicht van de levels is eentonig en biedt geenafwi eling. Het geluid is slecht uitgevoerd in deze game. Destemacteurs klinken erg cheesy, maar ook de in-game geluidenklinken als een 24 kilobit/sec MP3. Het geheel klinkt dof, alsof hetdirect is overgezet uit de PS1-versie van Tenchu.

Ik zou door kunnen gaan met hetopnoemen van nadelen zoals de lineaire levels, de houterige animatiesen wat dan ook, maar de conclusie is ook zonder deze dingen makkelijkte trekken. Tenchu: Time of the A a ins is een slechte aankoop.SEGA, die de franchise momenteel beheert, zou er goed aan doen Tenchute doen laten sterven en hun middelen ergens anders aan te besteden.