Tekken 6 | Gamer.nl

Het concept van Tekken is door de jaren heen niet veel veranderd. Dat is natuurlijk niet geheel zonder reden, want het vechtsysteem is altijd solide gebleven. Veranderingen werden door de fans doorgaans niet op prijs gesteld. Toch heeft Namco met Tekken 6 de moed gehad een paar aanzienlijke aanpa ingen door te voeren. De vraag is of deze de basis van Tekken niet ondermijnen.

Bekijk hier de videoreview van Tekken 6

De grootste aanpa ing is de toevoeging van nieuwe gameplayelementen. De eerste is rage, een enorme boost in aanvalskracht wanneer je levensmeter door je tegenstander bijna is leeggemept. Je zou het kunnen zien als een laatste opleving voor de dood, maar het kan ook geregeld het gevecht doen omslaan. Als je net een goede combinatie uit je mouw kunt trekken op het moment dat je de rage-status bereikt, is het best mogelijk dat je de vijand kunt verra en en zelfs kunt verslaan.

Een tweede verandering is de mogelijkheid om langere combinaties te maken bij het jugglen van tegenstanders. Een juggle is een serie van slagencombinaties die de tegenstander omhoog of achteruit werpt nadat de verdediging is doorbroken. Tijdens zo'n combinatie is het mogelijk de tegenstander tu entijds omhoog te laten stuiteren om zo de juggle te verlengen. Dit konden enkele personages al in eerdere delen van Tekken, maar nu heeft elk personage deze mogelijkheid. Deze nieuwe vechtelementen zorgen geregeld voor onverwachte wendingen in een gevecht. Echter, vooral de mogelijkheid om een combinatie nog langer te maken zorgt er ook voor dat een gevecht tegen een sterkere tegenstander eenzijdig kan worden. Het komt voor dat je een groot deel van een gevecht lijdzaam moet toezien hoe je levensbalk leegloopt.

Tweaks

Hoewel de meeste bewegingen van bekende personages gelijk zijn gebleven, zijn er wel kleine aanpa ingen gemaakt. Bepaalde aanvallen zijn bijvoorbeeld sterker of zwakker, maar ook de bewegingen zelf zijn onder handen genomen. Het is moeilijk een directe vergelijking te maken met voorgaande games, maar de bewegingen in Tekken 6 voelen soepeler aan dan ooit. De overgangen tu en bewegingen gaan praktisch zonder pauze en de impact van de aanvallen lijkt door de reactie van de tegenstander uiterst pijnlijk en accuraat.

Zes nieuwe personages brengen nieuwe vechtstijlen met zich mee die genoeg toevoegen aan de line-up. Alisa, een liefelijke cyborg met kettingzaag ontpopt zich door rare houdingen en bewegingen tot een intere ante keuze voor een gevecht. De dikke, maar snelle Amerikaan Bob is door dikke, excentrieke uiterlijk alleen al een vermelding waard. Lars, de afvallige soldaat van de Zaibatsu-organisatie, weet met zijn doorsnee uiterlijk en van andere personages gekopieerde bewegingen maar weinig toe te voegen.

De arcademodus van Tekken was traditiegetrouw de manier om het verhaal te vertellen van het personage waarmee je speelde. Je vocht een aantal wedstrijden met tot slot een eindbaas die door zijn absurd sterke en afwijkende aanvallen onverslaanbaar leek te zijn. Als de eindbaas eenmaal toch was verslagen, werd een filmpje vertoond over het lot van het personage in kwestie. De arcademodus is grotendeels gelijk gebleven. Je werkt je op naar steeds sterkere tegenstanders, waarna je de Egyptische god Azazel tegenkomt. Voor eindfilmpjes is echter geen plaats meer in arcademodus, want deze moeten worden vrijgespeeld in de scenariocampagne.

Scenariocampagne

Eerdere Tekken-games hadden vaak verschillende extra modi die behoorlijk verschilden van het hoofdonderdeel. In Tekken 6 heeft men zich voor het eerst gefocust op één specifieke modus, de scenariocampagne. Hiermee probeert Namco het vechtspel om te zetten in een brawler als Double Dragon, maar dan in 3D. Je loopt in deze modus door lineair opgezette levels waarin je hordes vijanden en een sporadische eindbaas moet verslaan.

In de scenariocampagne worden de nieuwe personages geïntroduceerd met wat extra achtergrondinformatie. Elk personage dat zijn opwachting maakt in arcademodus, kan worden gespeeld in de scenariocampagne. Bijbehorende eindfilmpjes speel je vrij door met elk personage te vechten in een arena die je onderweg tegenkomt. Zo'n arena is niets anders dan een verkorte versie van de arcademodus met maximaal vijf tegenstanders. Je zult de scenariocampagne geheel moeten doorspelen, wil je alle personages en dus ook alle einfilmpjes vrijspelen.

Hoewel Namco groot op deze scenariomodus heeft ingezet, stelt het net als eerdere extra modi niet bijzonder veel voor. Behalve een leuk eindfilmpje is er bijna geen reden om verder te komen. Zo is de besturing een aanfluiting. Het voelt houterig aan. Bewegen doe je hoofdzakelijk met de analoge stick, maar voor het vechten moet je overschakelen naar de vierpuntstoets. Met deze knop vechten in een omgeving waarin je vrij kunt bewegen is moeilijker dan het zou moeten zijn. Bewegingen worden vaak niet geregistreerd en het vechtsysteem lijkt helemaal niet berekend op aanvallen van meerdere vijanden tegelijk.

De grote hoeveelheid tu enfilmpjes vertellen bovendien een totaal onintere ant verhaal. Enige duidelijkheid wordt wel verschaft over de grote eindbaas Azazel, die in de arcademodus geen formele introductie krijgt. Enigszins de moeite waard zijn de acce oires en kledingstukken die kunnen worden verdiend. Veel van deze voorwerpen, zoals wapens, kunnen weer worden gebruikt in de scenariocampagne. Kledingstukken zijn ook te gebruiken in de andere spelmodi, met absurde resultaten.

Helaas steekt de scenariomodus ook grafisch schril af tegen de rest van de game. De levels zijn kaal en ongeïnspireerd terwijl de andere modi van Tekken 6 door een paar kleine grafische tweaks weten te imponeren. Zo is er motion blur toegevoegd die de bewegingen van de personages vloeiender moet maken. En hierin slaagt het wonderwel. Motion blur weet een effect van snelheid te creëren die de bewegingen van je vechter meer impact lijkt te geven. Als je liever zonder motion blur speelt, is dit ook mogelijk. De personages zien er verder voldoende gedetailleerd uit om niet uit te toon te vallen met de druk bewegende achtergronden.

Andere modi

Bekende spelmodi als versus, time attack, team battle, survival en ghost battle maken in Tekken 6 wederom hun opwachting en behoeven eigenlijk geen verdere uitleg. In de ghost battle kun je vechten tegen AI-tegenstanders die de speelstijl aannemen van echte spelers, waarvan je de ghost kunt downloaden. Standaard voorziet Namco al in een aantal voorbeeldspelers van uiteenlopend niveau.

En dan is er nog de online spelmodus. De basis hiervan is goed. Het spel weet je meestal goed te matchen met spelers van je eigen niveau en ook zijn er uitgebreide ranglijsten om je prestaties te vergelijken met andere spelers. De lag gooit echter roet in het eten. Bij vechtspellen is het onacceptabel dat er een voelbare vertraging is tu en het indrukken van een knop en het resultaat op het scherm. Hierdoor komt het geregeld voor dat je niet snel genoeg kunt reageren op aanvallen die de tegenstander iets eerder heeft ingezet. Daardoor is een gevecht vaak snel afgelopen en blijf je geïrriteerd achter. Namco werkt al aan een patch die de netwerkproblemen binnenkort moet oplo en. Tot die tijd doe je er beter aan je te beperken tot de lokale multiplayer.

Bekijk hier de videorecensie van Tekken 6