Tekken 6 (PSP) | Gamer.nl

De beste dingen komen in kleine verpakkingen. Dat laat Tekken 6 voor de PlayStation Portable zien. Hiermee bewijst Namco Bandai dat een handheld niet alleen maar slechte overzettingen van consolespellen hoeft voort te brengen. Zolang er maar rekening gehouden wordt met de wensen van de draagbare gamers.

Tekken 6 voor de PlayStation Portable is weliswaar een afgeslankte versie van de consolegame, maar het is Namco Bandai gelukt om de UMD bomvol content te stoppen. Zo heb je de keuze uit veertig vechters. Hieronder zijn een aantal nieuwe gezichten die ook hun opwachting maakten op de console. De basis van deze vechters is grotendeels hetzelfde, maar uiteraard beschikt elke vechter wel over zijn of haar eigen vechtstijl en speciale bewegingen.

Geen scenariocampagne

Het eerste dat opvalt wanneer je Tekken 6 opstart, is het ontbreken van de scenariocampagne die in de consoleversie nog wel aanwezig was. Een zucht van verlichting. De scenariocampagne is namelijk niet de meeste sterke toevoeging geweest aan de Tekken-serie, om het maar zacht uit te drukken. Het achtergrondverhaal voor elk personage voltrekt zich nu in de reguliere verhaalmodus. Deze modus is met maar vier gevechten wellicht wat aan de korte kant, maar met veertig vechters is het uiteindelijk toch een goede keuze geweest.

Ten opzichte van Tekken 5: Dark Resurrection zijn er een tweetal wijzigingen doorgevoerd in de gameplay. Zo kun je combo's nu nog langer maken wanneer je de tegenstander tegen een muur of tegen de grond trapt of slaat. Hierbij kan nog langer gejongleerd worden; een techniek waarbij je de andere vechter in de lucht houdt door middel van een welgetimede combinatie van stoten en trappen. De verschillende combinaties zijn vrij lastig onder de knie te krijgen, maar na enige dagen oefening kan ook de meest onervaren vechter een mooie jongleerbeweging uit zijn mouw schudden.

Naast de verlengde combo's is er net als bij de consoleversie 'Rage' toegevoegd. Wanneer je nog maar een laag percentage van je gezondheidsbalk over hebt, gaat deze rood knipperen. Hiermee krijgt de betreffende vechter een oppepper die zijn aanvalskracht verhoogt. Het hoeft niet per se een verschil te maken in het gevecht, maar het kan de wedstrijd een onverwachtse ommezwaai laten maken. Dit maakt de gevechten uitermate spannend tot het eind. Een mislukte aanval kan gepareerd worden met een dodelijke combo van de persoon die op sterven na dood leek.

Verhaalmodus

Een minder geslaagde toevoeging die men van de consoleversie heeft overgenomen is de eindbaas van de verhaalmodus. De eerste drie gevechten van de verhaalmodus zijn over het algemeen vrij simpel te winnen, maar eenmaal bij de eindbaas aangekomen, loop je tegen een gigantisch krachtverschil op. Het is alsof je na het beklimmen van de Vaalserberg direct de Mount Everest ziet opdoemen. In grootte is dit ook mi chien wel het geval. De eindbaas Azazel neemt bijna de helft van het scherm in beslag. Met zijn lange afstandsaanvallen houdt hij je ver van zich af waardoor het moeilijk is hem te bevechten. Het is vreemd dat de makers gekozen hebben voor een sterke tegenstander die gebruik maakt van langeafstandsaanvallen, terwijl het spel zich voornamelijk richt op gevechten waarbij je vlakbij je tegenstander bent. Vooral de vechters die langzamer slaan en trappen hebben het zwaar te verduren tegen de eindbaas.

Tu en de gevechten door kent de verhaalmodus jammer genoeg ook geenontwikkeling in het verhaal. Het verhaal kent alleen een korte intro inde vorm van een stripverhaal. Voor aanvang van het eerste gevecht wordtdaarin uitgelegd waarom de gekozen vechter meedoet aan het King of IronFist Tournament 6. Nadat je de eindbaas verslagen hebt, krijg je eenanimatiefilmpje te zien waarin wordt getoond hoe het verhaal zichverder ontvouwt na het toernooi.

Eeuwige roem

Methet winnen van het toernooi verdien je naast eeuwige roem ook geld omuit te geven aan voorwerpen om je vechter mee op te leuken. Er zijnvele dingen beschikbaar om te kopen, maar bijna elk object kost eenvermogen. Eén miljoen munten is geen uitzondering en als je bedenkt dathet winnen van het King of Iron Fist toernooi je maar het luttelebedrag van tienduizend goudstukken oplevert, weet je genoeg: hetpersonaliseren van je vechter gaat flink veel tijd kosten.

Gelukkigbiedt Tekken 6 ook verschillende gamemodi naast de verhaalmodus waarmeesneller geld verdiend kan worden. Zo kent het spel de welbekendeArcade-modus. Maar de meeste munten kunnen verdiend worden in de GoldRush-modus. Hierin krijg je geld voor elke klap of trap die jeuitdeelt. Des te meer afwi eling in je stoten en trappen, des te meergeld het je oplevert.

Ghost

Daarnaastkent het spel nog een Ghost-modus. Hierin kun je oneindig veelwedstrijden vechten tegen ghosts van andere spelers. Een ghost is eenopname van de vechtstijl van een menselijke speler. Natuurlijk kan eenopname het plezier van het vechten tegen een tegenstander van vlees enbloed niet vervangen, maar het is aardige afwi eling op het vechtentegen voorgeprogrammeerde tegenstanders. Vooral op de hogeremoeilijkheidsgraad is het gemis van een menselijke tegenstander miniem.

Via de ad hoc multiplayer kun je de ghosts van vrienden in jeomgeving downloaden en ook jouw ghosts naar hen doorsturen. Jammergenoeg heeft het spel geen infrastructuur waarmee je ghosts kuntuitwi elen met spelers van over de hele wereld. Hierdoor ben jeafhankelijk van mensen in je omgeving voor het verkrijgen van nieuweghosts. Desondanks heeft Tekken 6 verder genoeg te bieden om fans vanvechtspellen weer warm te doen lopen voor de PlayStation Portable.