Tearaway Unfolded

Veel aan geknutseld

Geschreven door Lars Cornelis op

• <p>Noem Tearaway Unfolded een simpele heruitgave en je doet deze game echt tekort. De bijzondere kern en creatieve visie van het origineel blijven onverminderd overeind. De (noodzakelijkerwijs) rigoureuze aanpassingen in de besturing en de subtiele veranderingen in de levels maken van Tearaway Unfolded een nieuwe, interessante en solide ervaring maken. De aanpassingen nemen echter niet weg dat Tearaway als platformer weinig om het lijf heeft en ook de tegenstribbelende camera had wel aangepakt mogen worden.</p>
    Score: 70 Goed
    • Origineel en intuïtief gebruik van PS4-controller, prachtige papieren wereld, goddelijke invloed uitoefenen
    • Als game weinig om het lijf, komt traag op gang, camera werkt tegen
In 2013 liet Media Molecule met Tearaway zien wat er allemaal mogelijk is met de PlayStation Vita. Ze brachten de vele unieke besturingsmogelijkheden van de handheld samen in één uniek avontuur waar de creativiteit vanaf droop. Twee jaar later brengen de BAFTA-winnende Britten uitgerekend deze game naar de PlayStation 4, maar voordat de Messenger opnieuw naar het mysterieuze gat in de papieren lucht is te leiden, moesten de ontwikkelaars eerst terug naar de tekentafel.

Tearaway Unfolded is geen directe overzetting, maar meer een herinterpretatie van de oorspronkelijke visie. Verhalenderwijs is er dan ook weinig aan Tearaway gesleuteld. De speler is een soort goddelijk figuur die de kleine Messenger – de mannelijke Iota of vrouwelijke Atoi – op een reis door een wonderbaarlijk land van papier moet begeleiden. Unfolded bestaat uit dezelfde drie werelden als het origineel en het bos, de berg en de woestijn zijn allemaal volledig van papier. De spelwerelden zien er niet alleen zo uit, ze gedragen zich ook echt alsof alles van papier is. Paden deuken in als de Messenger erover heen wandelt en muren scheuren als je hier iets doorheen gooit. Deze papieren wereld komt daardoor prachtig tot leven, waardoor je de droge geur van vouwblaadjes bijna ruikt.

De transitie van Vita naar PlayStation 4 betekent echter dat alle puzzels waarin het aanrakingsgevoelige scherm, de achterkant van de handheld, de microfoon of één van beide camera’s werd gebruikt – zeg maar gerust de volledige game – drastisch moesten worden herzien. Tearway Unfolded’s sterke punt? Je merkt hier als speler niets van. Media Molecule heeft op vernuftige wijze niet alleen de puzzels aangepast, maar hele levels herzien. Passages die hevig leunden op de aanrakingsgevoelige besturing zijn geschrapt of vervangen door scènes waarin je over nieuwe krachten beschikt, zoals windstoten creëren met de touchpad van de PlayStation 4-controller. Er zitten zelfs hele nieuwe levels in, om de nieuwe mogelijkheden proper te introduceren en je aandacht af te leiden van scènes waar juist de schaar in is gezet.

Prachtig op papier

Het resultaat is daardoor – je verwacht het haast niet met zoveel aanpassingen – in essentie hetzelfde als twee jaar terug. Tearaway Unfolded is namelijk ook een prachtige, creatieve, unieke game en een plezier om naar te kijken. Op fraaie wijze wordt de speler als goddelijk figuur echt in die papieren wereld betrokken. Creaties die jij in elkaar knutselt op de touchpad van de controller, zoals een kroon voor een eekhoornkoning of het versierde pompoenenhoofd van een vogelverschrikker, komen meerdere keren in de game terug en met een enkele veeg over de touchpad veroorzaak je een windvlaag die een heel papieren landschap in één klap verandert.

Wie over een PlayStation Eye beschikt, ziet zichzelf ook daadwerkelijk terug in de lucht van Tearaway, maar omdat hier zelden de focus op ligt mis je weinig als je geen camera aan de PlayStation 4 hebt aangesloten. Het is zelfs mogelijk om de wereld van Tearaway te beïnvloeden via de PlayStation App of de PlayStation Vita, door tekeningen en foto’s het spel in te sturen.

Interactieve wandeling

Heel leuk of bijzonder om te spelen is Tearaway echter niet. De game biedt namelijk weinig uitdaging en voelt vooral aan als een interactieve wandeling. Puzzels en platformsequenties zijn geen hersenkrakers en vergen zelden goede timing, maar zitten ‘m vooral in de juiste onconventionele handeling uitvoeren, zoals de eerder genoemde windvlaag gebruiken om een gescheurde brug tijdelijk te repareren. Hierbij hoef je ook maar sporadisch na te denken, want meestal is in één oogopslag wel duidelijk wat de bedoeling is.

Ook bij het vechten met de zogenoemde Scraps, kleine kubusvormige slechterikjes, zit je meer over de touchpad te vegen tot je ze allemaal van het platform hebt gewaaid, dan dat je echt iets tactisch kunt ondernemen. Een vervelende hindernis gedurende bijna de gehele game is de camera, die ondanks voortdurend bijsturen toch hardnekkig boven de Messenger wil hangen, in plaats van erachter, wat vooral tijdens platformen handiger is. Bovendien komt Tearaway traag op gang – het duurt een half uur voordat je kunt springen – en is de game ondanks de nieuwe levels nog altijd in zo’n zes uur uit te

Tearaway Unfolded is dan ook meer een ervaring die als totaalpakket wel erg leuk en bijzonder is en – ook niet onbelangrijk – dusdanig verschilt van het origineel dat het ook een tweede keer de moeite waard is. Heel veel meer zit er echter niet in Tearaway, ook niet op de PlayStation 4.

Tearaway Unfolded is vanaf vrijdag 11 september verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Win Tearaway Unfolded voor de PS4 De Gouw uit Lord of the Rings in detail nagemaakt in Minecraft
8