Tales of Arise voelt als een warm bad met andere zeep

Echte veranderingen blijven uit, maar de prachtige setting maakt veel goed

Geschreven door Wesley Akkerman op

Tales of Arise heeft een chaotisch maar onderhoudend en strategisch gevechtssysteem, een weelderige en prachtig vormgegeven wereld om te verkennen en personages waarin je jezelf kunt herkennen. De rode lijn van het verhaal – de underdog die de tirannie ten val brengt – is een mooie motivatie. Grotere vernieuwingen blijven uit, maar dat neemt niet weg dat deze Japanse actie-rpg een feest is voor iedereen met interesse in de reeks en ’het genre in het algemeen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Schilderachtige wereld, strategisch gevechtssysteem, pakkend en onderhoudend verhaal, personages en onderlinge relaties, nieuwe engine
  • Minpunten
  • Grote vernieuwingen blijven uit, sommige toevoegingen zijn te oppervlakkig, gevechten zijn soms chaotisch, betaalde dlc om sneller in level te stijgen
Tales of Arise moet een frisse start vormen voor een franchise die 25 jaar bestaat. Na al die tijd is de sleur er wel een beetje ingeslopen, maar met het vorige deel liet Bandai Namco zien dat de formule enkele veranderingen kan hebben, zonder z’n gezicht te verliezen. Arise frist de formule op, terwijl enkele aspecten van de game helaas archaïsch, chaotisch en oppervlakkig aanvoelen. Zijn dat redenen om je tegen te laten houden?

De Japanse actie-rpg Tales of Arise behandelt in zijn verhaal volwassen thema’s als slavernij, racisme, onderdrukking en het als de underdog opnemen tegen grotere machten. Vooral dat laatste blijkt een fijne, doch onoriginele motivatiebron. Die grote en sterke machten worden ingevuld door de geavanceerde samenleving op planeet Rena. Door diens technische en magische superioriteit heeft men de bevolking van de onderontwikkelde planeet Dahna in bedwang.

De mensen aldaar moeten als slaven werken, terwijl ze hun rijkdommen en hulpbronnen afstaan aan de machthebbers. Totdat één slaaf, genaamd Alphen, opstaat en de wereld intrekt om dat te veranderen. Hij krijgt onderweg hulp van een verrader van Rena, genaamd Shionne. Samen zorgen ze voor een revolutie terwijl ze door de vijf regio’s van Dahna reizen, metgezellen voor het leven maken en de macht omver werpen.

Skits verliezen charme

Door de lineaire opzet van Tales of Arise kan Bandai Namco zich helemaal storten op het uitgebreide verhaal, de gesprekken onderling en de skits (gesprekken die personages onderling voeren). Er zijn wel extra activiteiten om te doen, maar die vergen maar weinig tijd. Zijmissies zijn zo voltooid, het vissen gaat erg snel en de boerderij (een nieuw onderdeel) blijft qua werkzaamheden vrij oppervlakkig. Je verzamelt er ingrediënten mee waarmee je kookt. Maaltijden koken heeft als effect dat je een aantal minuten een speciale bonus krijgt; voorheen was dat voor één gevecht. De nieuwe werking is een betere implementatie, omdat het spelers meer ruimte geeft.

De eerdergenoemde skits zijn een belangrijk onderdeel van Tales of-games: ze vormen een rode lijn voor de teamontwikkeling. Ook nu is dat het geval en is er wederom ruimte voor humor, extra uitleg, zelfreflectie en verontwaardiging. Het is tof om te zien dat de personages in-game de zware onderwerpen overpeinzen en bespreken vanuit hun eigen perspectieven. Voor die gesprekken voert Bandai Namco wel een onnodige verandering door: de getekende animestijl is is ingeruild voor een driedimensionale presentatie. Daardoor komen emoties en handelingen minder goed uit de verf dan in eerdere delen. Bovendien valt op dat de lipsynchronisatie niet altijd lekker werkt. Daar tegenover staat dat de personages er uitzien zoals je hen aangekleed hebt, met de verzamelde kledingstukken en accessoires (mits dat past binnen de context van het verhaal). Dat kon in eerdere delen niet, omdat die gesprekken vooraf getekend waren.

Door de lineaire opzet van Tales of Arise kan Bandai Namco zich helemaal storten op het uitgebreide verhaal, de gesprekken onderling en de skits.

Relaties blijven een belangrijk onderdeel

De skits zijn er in overvloed. Soms zoveel, dat de vaart uit Tales of Arise eruit gehaald wordt. Ze zijn over te slaan, maar dan mis je een heel deel van het avontuur. Daar is dus geen sprake van balans. Tijdens de gesprekken vorm je banden met de personages, omdat ze praten over dezelfde dingen die je als speler meemaakt in de game.

Die verbondenheid is deels afwezig wanneer je de prachtig ogende wereld verkent. De teamleden converseren constant met elkaar. Omdat je te allen tijde één teamlid bestuurt en niemand achter je aan loopt, voelt dat toch aan als een droevige en eenzame bedoening. Juist een game in de Tales of-serie heeft baat bij teamleden die zichtbaar met de speler meelopen, omdat het teamgevoel dan des te groter is. Dat gaat ten koste van de saamhorigheid. Het maakt van Tales of Arise een ietwat archaïsche ervaring, terwijl dat niet hoeft. Dat heeft de Definitive Edition van Dragon Quest 11 inmiddels wel bewezen.

Flitsende en chaotische gevechten

Gelukkig komt dat teamgevoel goed naar voren in de actievolle gevechten. In de basis zijn de gevechten onveranderd gebleven ten opzichte van eerdere Tales of-games. Het team strijdt in een ronde arena en gebruikt allerlei snelle en uitgebreidere aanvallen, genaamd Artes. Die aanvallen hebben soms strategische elementen: de gewone versie doet schade en de uitgebreide versie doet méér schade en gaat ook ten koste van de levenspunten van de speler. Die gebruik je dus niet zomaar.

Verder is ontwijken meer dan in voorgaande games een valide optie in Arise. Die optie maakt de combat sneller en veelzijdiger dan ooit, waardoor het nooit aankomt op domweg knoppenrammen. Ook gezamenlijke aanvallen, Mystic Artes – krachtigere versies van bestaande Artes – en een soort hypermodus waarin Artes ongelimiteerd uitgevoerd kunnen worden maken onderdeel uit van de gevechten. Je gebruikt al die elementen op verschillende momenten en kan daarin de unieke eigenschappen van de teamleden gebruiken wanneer je wil. Meestal zijn er specifieke situaties waarin je bepaalde personages wil gebruiken, waardoor elk teamlid wel een keer aan bod komt.

Door al die opties en aanvallen kunnen gevechten nogal chaotisch worden, waardoor je soms het overzicht verliest. Als het eenmaal klikt, heb je gelukkig altijd de benodigde controle en overzicht die nodig is tijdens de flitsende gevechten. Je hebt bovendien zelf een effect op de chaotische gameplay. In het menu geef je namelijk aan hoe je andere teamleden spelen. Je bepaalt hoe ze reageren op situaties door hun gedrag aan te passen. Als het je niet bevalt, wissel je snel en op toegankelijke wijze van personage, waardoor je hun vaardigheden overneemt.

CP gebruiken

Nieuw is het gebruik van CP, wat staat voor cure points. Tijdens gevechten kunnen personages met helende vaardigheden teamleden van health voorzien en hen weer tot leven wekken. Je gebruikt die punten echter ook voor interactieve elementen in de regio’s. Bepaalde kamers of gebieden op de kaart bereik je alleen door CP in te zetten, en dat geeft constant een fijn gevoel van verkenning en ontdekking.

Dat laatste geldt overigens ook voor het skill-systeem. Per personage verschillen de skills en de manier waarop ze er toegang tot krijgen. Soms moet je een bepaalde aanval meerdere keren uitvoeren, specifieke onderdelen in de wereld bezoeken of mensen helen. Het systeem motiveert je de wereld te verkennen en de verschillende personages uit te proberen, want anders krijg je geen toegang tot nieuwe mogelijkheden.

Die wereld is zoals gezegd weelderig en beeldschoon. Bandai Namco heeft een schilderachtige techniek toegepast die het geheel een aquarelverfachtig uiterlijk geeft. Doordat er voor het eerst gebruik gemaakt wordt van Unreal Engine 4, is dit de mooiste Tales of-game die we tot dusver gezien hebben. Het loont dan ook om af en toe je tocht naar het volgende avontuur te staken en de omgeving in je op te nemen.

In de digitale winkels staan artefacten waarmee je meer ervaringspunten verdient per gevecht of voor een paar echte euro’s wat levels koopt. Nu is dit niet nieuw voor de serie, maar het blijft tijdens het spelen wel knagen.

Knagende microtransacties

Wanneer je door de wereld loopt, is het vrijwel altijd duidelijk waar je naartoe moet en hoe je er komt. Ook de gameplayonderdelen worden goed uitgelegd. Maar Tales of Arise is helaas slecht in het communiceren van het benodigde niveau voor zijmissies. Wanneer je door hebt wat nodig is, is het vaak te laat. Ook komt het spel een beetje traag op gang, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Er komen namelijk veel gameplayonderdelen op je af, waardoor er genoeg tijd is die tot je te nemen.

Dan is er nog de downloadbare content. In de digitale winkels staan artefacten waarmee je meer ervaringspunten verdient per gevecht of voor een paar echte euro’s wat levels koopt. Nu is dit niet nieuw voor de serie, maar het blijft tijdens het spelen wel knagen. Heeft Bandai Namco bepaalde onderdelen moeilijker gemaakt om nog wat extra geld uit spelers te knijpen? Eindbazen kunnen namelijk pittig zijn en je items opvreten – de vraag is nu in hoeverre dat bewust gedaan is en welk doel dat dient.

Het kopen waard

Tales of Arise is in de basis geen andere game in vergelijking met voorgaande delen. Wel is duidelijk dat Bandai Namco veel aandacht aan het spel besteed heeft, om een ervaring af te leveren die zowel nieuwe als oude spelers moet aantrekken. Dat is grotendeels gelukt. De combat is snel en responsief, de personage zijn herkenbaar en de spelwereld heeft er binnen de franchise nog nooit zo aanlokkelijk uitgezien.

De ontwikkelaar voert enkele verbeteringen door, maar grote veranderingen blijven achterwege. Echte risico’s neemt Bandai Namco niet. Dat is jammer, want de Tales of-reeks kan wel wat vernieuwing gebruiken. Ondanks dat is Tales of Arise het spelen zonder meer waard. Het spel voelt mede door het gebrek aan echte vernieuwingen als een warm bad voor de fan, waarbij je voor de verandering eens een andere zeep gebruikt. Hopelijk durft de ontwikkelaar bij het volgende deel grotere stappen voorwaarts te zetten.

Tales of Arise is verkrijgbaar voor PS4, PS5, Xbox one, Xbox Series X/S en PC.

Metroid: de spin-offs, cameo’s en andere optredens van Samus Abonnementsdienst Rocksmith+ uitgesteld naar 2022
12

Reacties op: Tales of Arise voelt als een warm bad met andere zeep

• avatar

-JK-

• 15 september 2021 12:52
    Nog na het opzoeken ervan weet ik nog niet wat je bedoelt. Misschien ouderwetse gameplay? maar wat is dat dan, het lopen over de kaart net als andere Tales games? of dialogen van links een mannetje en rechts een mannetje? Of nog iets anders?

Wil de betekenis hier plakken mar dan denkt de site dat het spam is

Archaish: uit een zeer oude periode van de beschaving: archaisch taalgebruik (opzettelijk) ouderwets.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

DaVinkie

• 15 september 2021 13:28
    Leuk om te zien dat Arise zo hoog scoort overal. De Tales-serie werd inderdaad iets te traditioneel, maar deze lijkt net fris genoeg te zijn. Als ik een PS5 of Series S heb, ga ik deze zeker kopen.

• avatar

WvA

• 15 september 2021 14:33
    Ik vind het zo bizar dat geen enkele review iets rept over het feit dat co-op uit de game is gesloopt. Ik kan toch niet de enige zijn die deze functie gebruikte? In mijn ogen was dat juist een van de eigenschappen die Tales games uniek maakte. Toen ik de hoge cijfers zag langskomen stond ik enthousiast op het punt om de game te kopen, tot ik zag dat het een pure 1 speler game is geworden.

• avatar

Sabor

• 15 september 2021 15:15
    @WvA
    Dat is bizar inderdaad!
    Mijn vriendin en ik spelen alle Tales Of games altijd compleet in coop. Was voor mij ook een groot pluspunt van de game..
    Zeer zonde dat deze zonder is. :(
    Hopelijk komt dat dan nog in een update.

• avatar

WvA

• 15 september 2021 15:19
    @Sabor Het is zo te zien niet een kwestie geweest van geen tijd of budget, het weinige wat erover gezegd is, is dat de ontwikkelaar zich wou focussen op een sterk verhaal voor een speler. Ik heb het spel niet gespeeld, dus ik kan niet beoordelen of dit ergens op slaat (bijvoorbeeld dat je lange stukken met slechts 1 karakter speelt) maar alsnog is het een bijzonder keuze.

Ik kan de quote niet plaatsen door het spam filter.

Edit: de spam is irritant maar dit filter is ook behoorlijk frustrerend aan het worden jongens. Kunnen jullie niet een strengere controle op het aanmaken van accounts aanzetten ofzo?

• Ziminar

• 15 september 2021 15:41
    @WvA Nee dat kunnen ze blijkbaar niet, het speelt nu al een half jaar of langer zelfs, maar blijkbaar is het implementeren van een captcha bij registratie teveel moeite.
    Sorry dat ik het zeg maar het komt heel amateuristisch over

• controvi

• 15 september 2021 16:43
    @WvA zover ik weet en ook kan zien terwijl ik de game speel is een coop ook niet mogelijk met de manier waarop je speeld

Je speeld de game in thirdperson en je kunt tijdens gevechten switchen met welk personage je wilt vechten.

Door de thirdperson view kun je ook gewoon niet coop doen tenzij je het via splitscreen of online zou moeten doen.

Nou is tales nooit online geweest zover ik weet en local coop was mogelijk omdat je zo goed als altijd, de hele arena waar je in vecht in beeld is.
    gezien dat nu weg is, is het ook niet meer mogelijk om local coop te doen zonder splitscreen en dat zou ik helemaal niet willen.

Ga er ook maar niet vanuit dat het met een update wordt ingevoerd gezien ze zich daar deze game totaal niet op gefocused hebben.
    Persoonlijk hoeft het ook niet ook al deed ik het wel vaak met een maat.

Game verhaal zit sterk in elkaar voor alsnog en ben echt blij met deze vernieuwingen in de game.

• Ziminar

• 15 september 2021 15:40
    @WvA En vooral grappig dat het bij een andere bekende game (kuch Halo kuch) groot uitgemeten wordt als de co-op daar ontbreekt.

• controvi

• 15 september 2021 16:44
    @Ziminar denk niet dat Tales of series daar echt om bekend staat.

het is een leuke toevoeging als het kan maar gezien de stijl van vechten in de game past dat gewoon niet

• avatar

WvA

• 16 september 2021 09:26
    @controvi Bedoel je tales games in het algemeen of dit specifieke deel? In Symphonia was het nog een beetje clunky, omdat de camera enkel op speler 1 zoomde, maar co-op werkte bijvoorbeeld prima in Vesperia en Xillia.

• controvi

• 15 september 2021 16:53
    Ok leuke review maar teveel "persoonlijke mening" in mijn optiek.
    Begrijp het niet verkeerd, een review is natuurlijk altijd een mening, maar voel iets te veel "waarom hebben ze dit veranderd want ik vond het oude beter" maar tegelijk is een conclusie dat de game niet genoeg veranderd is.

Nou ben ik het daar totaal niet mee eens.
    En ik zou ook graag willen weten wat er dan allemaal hetzelfde is als in de oude games?

Ik bedoel,
    - Healing is totaal veranderd
    - Arts gebruik is totaal veranderd
    - Skits in anime stijl houden zou niet passen in de stijl van de game en dat emoties niet goed overkomen snap ik niet helemaal. Ik je kunt je veel betere closeups krijgen en lichaamstaal lezen als er iets gebeurd.
    - De style van de game is totaal anders, niet als de sfeer die de meeste tales games afgeven.
    - er is geen overworld meer zoals bij voorgaande dus je loopt van regio naar regio, wat compleet anders is.

Eigenlijk kan ik zeggen na het spelen van Berseria, Zesteria, Vesperia, Symphonia 1 en 2 en Abyss, Dat deze game vrij weinig van de oude games overgenomen heeft.
    Sterker nog, alleen de wapens en aanvallen zijn gelijk gebleven bij naam maar grafisch natuurlij geupdate.
    mystic arts is er nog steeds maar dat is gewoon iets wat logisch is dat het blijft.

Ik denk eerlijk gezegd zelfs dat de hele game een risico is maar wel 1 waar vele tales fans al lang op hebben zitten wachten.

Ik zit er zelf nu zon 18 uur in en de moeilijkheidsgraat van de game is ook niet eens erg laag.
    als je hem op Moderate of Hard zet moet je toch flink wat zeilen bij zetten om niet in de problemen te komen.

Iedereen zijn mening natuurlijk maar ik kan het niet echt eens zijn met een deel van de conclusie

• Mistory

• 15 september 2021 19:06
    Ben benieuwd! Gisteren even kunnen spelen dus nog niet zoveel gezien. Mijn eerste Tales game was Tales of Xillia en die (en deel 2) vond ik fantastisch. Delen daarna konden me niet geboeid houden tot het einde.