Tales from the Borderlands: Episode 3 – Catch a Ride | Gamer.nl

Na een knallend eerste deel en het vervolg dat het iets rustiger aan deed, breekt Tales from the Borderlands in de derde episode een blik nieuwe personages en locaties open, en dat loont. De toegevoegde variatie in de cast zorgt voor onvoorspelbare en spannende situaties. Verder verruilt deze aflevering de desolate zandvlakten, waar Pandora om bekend staat, voor een weelderige jungle.

Telltale wi elt de introductie van de nieuwe personages en het uitdiepen van de bekende personages vakkundig af. De groep wordt namelijk meerdere keren, gepland of ongepland, opgesplitst. De pacing van deze splitsingen is sterk neergezet: de groepsleden beïnvloeden elkaars acties, maar krijgen meer ruimte voor onderlinge gesprekken die hun relaties en motieven verder uitdiepen. Telltale houdt de vaart erin door continu tu en personages te wi elen, zodat het verhaal boeiend blijft.

De personages groeien merkbaar steeds dichter naar elkaar toe, ondanks hun onderlinge verschillen en onenigheden. Bovendien laten de hoofdpersonen meer van hun onbelichte kanten zien en ontwikkelen ze zich, waardoor je als speler meer aan ze gehecht raakt. Deze diepgang is erg welkom, maar slaat niet te ver door vanwege de luchtige en vaak komische interrupties die onverwachts en soms letterlijk uit de lucht komen vallen.

Eén, twee, actie!

Waar de tweede aflevering, Atlas Mugged, het vooral van zijn dialogen moest hebben, combineert de derde aflevering de dialogen met lekker veel actie. Telltale strooit royaal met rappe achtervolgingen, vuurgevechten en benarde situaties. Dit zorgt ervoor dat je actiever betrokken wordt bij het verloop van het verhaal, afgezien van de gebruikelijke keuzemomenten tijdens dialogen.

In de eerdere episodes kwamen interactieve actiescènes wat geforceerd over. Catch a Ride weet de interactieve onderdelen echter naadloos te verweven met de actiescènes. Dat zorgt ervoor dat ze een stuk logischer en natuurlijker aanvoelen en beter binnen het geheel pa en. Zo zul je tijdens confrontaties in een oogwenk cruciale besli ingen moeten nemen, bijvoorbeeld over wie je (eerst) redt of wie je vertrouwt. Zonder te spoilen: je zult flink pittige keuzes voorgeschoteld krijgen.

Ontknoping

Sowieso krijgen Fiona, Rhys en hun medereizigers in deze aflevering met een hoop tegenslagen te verduren, meer dan in de vorige afleveringen. Aan de ene kant zorgt dat voor een hechtere band tu en de personages, maar het drijft ze op andere punten juist uiteen. Net als de veelvuldige actiescènes zorgt dit alleen maar voor meer spanning en een meeslepend verhaal.

Naarmate de beleveni en van Rhys en Fiona uit de doeken gedaan worden, begint het overkoepelende verhaal vorm te krijgen. Het duo is gekidnapt door een mysterieus persoon en ze vertellen de geschiedenis op hun eigen manier. Hoewel de uiteindelijke ontknoping nog altijd in het ongewis blijft, beginnen er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats te vallen. Er is nog genoeg ruimte voor speculatie over wie de geheimzinnige gemaskerde kidnapper is, maar bovenal hoe het verhaal afloopt en wat Telltale in petto heeft voor de hoofdpersonages.

Afwerking

Ondanks de lange pauze tu en de tweede en derde aflevering, bevat deze episode nog behoorlijk wat slordigheidsfoutjes. Zo lijken er af en toe geluiden te mi en, zijn stemmen soms te zacht of staakt de muziek abrupt halverwege een scène. Ook vervelend is dat het spel niet goed overweg lijkt te kunnen met spelers die gauw een optie kiezen tijdens een keuzemoment. Regelmatig breekt een snel gemaakte keuze de zin van een personage halverwege af. Zonde, want de teksten zijn uitstekend geschreven: ze weten regelmatig een glimlach, zo niet een schaterlach tevoorschijn te toveren.

Ook steken oude, eerder benoemde problemen de kop weer op: stroeve bewegingen en gezichtsuitdrukkingen blijven een minpunt en doen af aan de totale ervaring. Ondanks deze problemen en de ietwat slordige afwerking van episode drie, zorgen de goede pacing en variatie tu en actie en dialoog ervoor dat Catch a Ride tot nu toe de beste aflevering van Tales from the Borderlands is.

Tales from the Borderlands: Episode 3 – Catch a Ride is nu beschikbaar voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, pc, Mac, iOS en Android. Lees ook de Gamer.nl-recensies van de eerste episode en de tweede episode.