Tales from the Borderlands: Episode 3 – Catch a Ride

Gaat in de vijfde versnelling

Geschreven door Gijs Scheltens op

• <p>De derde aflevering van Telltale&rsquo;s Tales from the Borderlands zit volgepropt met een verfrissend decor, nieuwe personages, strak geregisseerde actiesc&egrave;nes &eacute;n ruimte voor het uitdiepen van personages. Ondanks het lange wachten op deze aflevering, zitten er wel veel kleine schoonheidsfoutjes in. Deze kunnen echter niet verhinderen dat Catch a Ride de sterkste episode tot nu toe is.</p>
    Score: 85 Uitstekend
    • Strakke pacing, nieuwe setting en personages, meer actiescènes
    • Schoonheidsfoutjes, snel kiezen kapt dialogen af
Na een knallend eerste deel en het vervolg dat het iets rustiger aan deed, breekt Tales from the Borderlands in de derde episode een blik nieuwe personages en locaties open, en dat loont. De toegevoegde variatie in de cast zorgt voor onvoorspelbare en spannende situaties. Verder verruilt deze aflevering de desolate zandvlakten, waar Pandora om bekend staat, voor een weelderige jungle.

Telltale wisselt de introductie van de nieuwe personages en het uitdiepen van de bekende personages vakkundig af. De groep wordt namelijk meerdere keren, gepland of ongepland, opgesplitst. De pacing van deze splitsingen is sterk neergezet: de groepsleden beïnvloeden elkaars acties, maar krijgen meer ruimte voor onderlinge gesprekken die hun relaties en motieven verder uitdiepen. Telltale houdt de vaart erin door continu tussen personages te wisselen, zodat het verhaal boeiend blijft.

De personages groeien merkbaar steeds dichter naar elkaar toe, ondanks hun onderlinge verschillen en onenigheden. Bovendien laten de hoofdpersonen meer van hun onbelichte kanten zien en ontwikkelen ze zich, waardoor je als speler meer aan ze gehecht raakt. Deze diepgang is erg welkom, maar slaat niet te ver door vanwege de luchtige en vaak komische interrupties die onverwachts en soms letterlijk uit de lucht komen vallen.

Eén, twee, actie!

Waar de tweede aflevering, Atlas Mugged, het vooral van zijn dialogen moest hebben, combineert de derde aflevering de dialogen met lekker veel actie. Telltale strooit royaal met rappe achtervolgingen, vuurgevechten en benarde situaties. Dit zorgt ervoor dat je actiever betrokken wordt bij het verloop van het verhaal, afgezien van de gebruikelijke keuzemomenten tijdens dialogen.

In de eerdere episodes kwamen interactieve actiescènes wat geforceerd over. Catch a Ride weet de interactieve onderdelen echter naadloos te verweven met de actiescènes. Dat zorgt ervoor dat ze een stuk logischer en natuurlijker aanvoelen en beter binnen het geheel passen. Zo zul je tijdens confrontaties in een oogwenk cruciale beslissingen moeten nemen, bijvoorbeeld over wie je (eerst) redt of wie je vertrouwt. Zonder te spoilen: je zult flink pittige keuzes voorgeschoteld krijgen.

Ontknoping

Sowieso krijgen Fiona, Rhys en hun medereizigers in deze aflevering met een hoop tegenslagen te verduren, meer dan in de vorige afleveringen. Aan de ene kant zorgt dat voor een hechtere band tussen de personages, maar het drijft ze op andere punten juist uiteen. Net als de veelvuldige actiescènes zorgt dit alleen maar voor meer spanning en een meeslepend verhaal.

Naarmate de belevenissen van Rhys en Fiona uit de doeken gedaan worden, begint het overkoepelende verhaal vorm te krijgen. Het duo is gekidnapt door een mysterieus persoon en ze vertellen de geschiedenis op hun eigen manier. Hoewel de uiteindelijke ontknoping nog altijd in het ongewis blijft, beginnen er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats te vallen. Er is nog genoeg ruimte voor speculatie over wie de geheimzinnige gemaskerde kidnapper is, maar bovenal hoe het verhaal afloopt en wat Telltale in petto heeft voor de hoofdpersonages.

Afwerking

Ondanks de lange pauze tussen de tweede en derde aflevering, bevat deze episode nog behoorlijk wat slordigheidsfoutjes. Zo lijken er af en toe geluiden te missen, zijn stemmen soms te zacht of staakt de muziek abrupt halverwege een scène. Ook vervelend is dat het spel niet goed overweg lijkt te kunnen met spelers die gauw een optie kiezen tijdens een keuzemoment. Regelmatig breekt een snel gemaakte keuze de zin van een personage halverwege af. Zonde, want de teksten zijn uitstekend geschreven: ze weten regelmatig een glimlach, zo niet een schaterlach tevoorschijn te toveren.

Ook steken oude, eerder benoemde problemen de kop weer op: stroeve bewegingen en gezichtsuitdrukkingen blijven een minpunt en doen af aan de totale ervaring. Ondanks deze problemen en de ietwat slordige afwerking van episode drie, zorgen de goede pacing en variatie tussen actie en dialoog ervoor dat Catch a Ride tot nu toe de beste aflevering van Tales from the Borderlands is.

Tales from the Borderlands: Episode 3 – Catch a Ride is nu beschikbaar voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, pc, Mac, iOS en Android. Lees ook de Gamer.nl-recensies van de eerste episode en de tweede episode.

Assassin's Creed 4 en Gears of War 3 in juli bij Games with Gold De Russische Zarya in Overwatch getoond
15

Reacties op: Tales from the Borderlands: Episode 3 – Catch a Ride

• Gipetto

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ben zelf groot fan van borderlands, zal dit weekend episode 3 dan ook graag spelen. Nou maar hopen dat deel 3 snel gaat uitkomen.

• ShadowX

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Deel 4 bedoel je :P

• Wormpaul

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Pre-sequel tel ik als deeltje 0 dus Borderlands 3 zou ik wel begrijpen :-)

• Gipetto

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Deel 3 is momenteel in de maak dus ik blijf bij deel 3;)

• ShadowX

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Het is maar net hoe je het bekijkt en inderdaad ook zoals Wormpaul zegt :).

Dus ja kan begrijpen dat je dan bij deel 3 blijft.

• Wormpaul

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Toevoegend daarop;

Wel vreselijk veel zin in deeltje 3 / nieuw deel, die pre-sequel deed het niet voor mij (overgeslagen) en ik hoop dat het volgende deel weer wat echt nieuwe dingen gaat introduceren om mij weer terug te krijgen bij de serie!

• ShadowX

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Moet hem nog steeds binnen halen maar me HDD is vol en krijg vandaag me externe HDD binnen 3TB voor me Xbox One.

• Wormpaul

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik wacht wel af tot hele serie compleet is, wil dit soort spellen zonder vertraging kunnen doorspelen!

• Gipetto

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Als ik jou was zou ik nu halen, is in de aanbieding bij humblebundle

• Wormpaul

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Sorry, bedoelde Tales of Borderlands!

Borderlands 1 + 2 (inclusief alle DLC) heb ik al reeds uitgespeeld…

• ShadowX

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Heb toen gebruik gemaakt van die aanbieding op de Xone om de gehele collectie Telltale te kopen voor de prijs va 50 euro gloof ik dat het was en dat is hij zeker waard.

• garciagarcia

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Kan iemand mij vertellen hoe dit spel werkt? Want het is niet zoals de echte Borderlands toch?

Ik zou graag de versie van Game of Thrones willen spelen (ook van Telltale), maar volgens mij kan je weinig doen in deze game behalve keuzes maken wat je personage gaat zeggen?

• eduardkhil

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Je kunt het het beste vergelijken met gameplay à la The Walking Dead (ook van TellTale), maar dan in het Borderlands-universum. Vooral veel keuzes maken tijdens dialogen dus, maar in deze serie zitten een stuk meer interactieve actiescènes. Het is wel een heel erg gescripte game, verwacht dus niet veel vrij rond te lopen ofzo. In ruil daarvoor krijg je wel hilarische teksten en spannende setpieces voorgeschoteld.

• garciagarcia

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ok, bedankt. De versie van Game of Thrones de moeite waard?

• eduardkhil

• 2 jaren, 5 maanden geleden
    Die heb ik nog niet gespeeld, dus daar kan ik je helaas geen advies over geven. Ik kijk zelf geen Game of Thrones. Als die serie je interesseert denk ik dat je de game ook wel leuk vindt, mits je van Telltale's formule houdt uiteraard.