Het eerste deel van Syphon Filter voor de PSP werd door ons en de rest van de gamepers zonder uitzondering goed ontvangen. Met name de diepte geliktheid die deed denken aan een volwaardige consolegame bleef ons bij. En als je eenmaal een winnende formule in handen hebt, is het gekkenwerk hier ook maar iets aan te veranderen. Dat dacht Sony tot op zekere hoogte ook met een nieuw deel voor de PSP, genaamd Syphon Filter: Logan's Shadow. Dit wil echter niet zeggen dat we te maken hebben met een simpele uitbreiding. Oude dingen zijn inderdaad gelijk gebleven, maar een hoop nieuwe dingen zijn daarnaast nog eens toegevoegd.

Wederom mogen we in Logan's Shadow rekenen op een game met een enorme production value. Het verhaal, de variëteit in gameplay, de soundtrack en ook de stemacteurs geven aan dat er veel geld en moeite is gestoken in de game. Het is prettig om te zien dat er zeker niet ingeleverd is op de aspecten die het vorige deel zo goed maakten. Het verhaal is nog steeds een beetje cheesy, maar als je daar doorheen kunt prikken, ligt er een game voor je klaar met leuke plotwendingen en afwisselende personages. De hoofdrol van Gabe Logan is er ook eentje om te prijzen, want de cynische opmerkingen van de man zorgen voor de komische noot in deze anderzijds serieuze game. Het is eerst wel even puzzelen om zo ver te komen dat je Logan's Shadow een beetje redelijk kunt spelen. De besturing is namelijk nogal stug te noemen met de richtfunctie ondergebracht onder de functietoetsen. Dit kan worden verholpen door te richten met de analoge stick, maar dit betekent ook dat de functietoetsen moeten worden gebruikt om te lopen en te strafen, iets dat onintuïtief werkt als je gewend bent aan het spelen van shooters met de controller. De derde optie is ook niet optimaal, omdat deze het strafen weghaalt uit de besturing door je met de analoge stick te laten sturen en lopen. Uiteindelijk is er wel een goede optie uit te zoeken, zeker wanneer de functie die je de crosshair op de vijand laat locken aangezet wordt.

De hoeveelheid bewegingen waarover Logan beschikt, zijn enorm. Zo is het nu mogelijk om zonder te richten over en langs muren te schieten, het zogenaamde blind fire-principe. Je zult er geen tegenstanders mee kunnen uitschakelen, maar het zorgt er wel voor dat ze op afstand blijven zonder dat ze je meteen zien. Deze nieuwe beweging werkt wonderwel in combinatie met het bestaande systeem dat je laat vastplakken aan een muur, waarna je om een hoekje kunt gluren. In tegenstelling tot het richten als je gewoon rondloopt, voelt dit systeem wel intuïtief aan. De gevechten met de tegenstanders die je doorgaans in de game tegenkomt, worden door de uitgebreide besturing echter niet gevarieerder. Meestal krijg je te maken met een level waarin van de tegenovergestelde richting de vijand je tegemoet komt. Deze verschanst zich net als jij meestal achter een aantal kratten en daarna begint daarna het voorspelbare spelletje van 'om de hoek kijken en schieten'. De variatie aan wapens zorgt er wel voor dat je op een groot aantal manieren een gevecht aan kunt pakken, maar de opzet voelt vaak hetzelfde aan. De steeds herhalende gedragspatronen van de tegenstander dragen hier ook aan bij. De voorspelbaarheid wordt wel effectief tegengegaan door tussen de standaard scripted situaties stealthmissies te plaatsen. Ook missies waarin je moet samenwerken met een door de AI gecontroleerde medestander, oftewel NPC, weten de boel spannend te houden. Nieuwe onderwatermissies zorgen daarnaast voor een compleet nieuw gameplay-element. Jammer is het wel dat de besturing onder water niet zo goed werkt als op het droge. Het is de gedachte die telt, zullen we maar zeggen.

Online belooft de game zeker niet te gaan vervelen. De standaard Deathmatch en Team Deathmatch zijn aanwezig, plus de oude Rogue Agent-modus. Nieuwe gameplay types zijn Retrieval en Sabotage. In de eerste is het zaak om een object te vinden en deze terug te brengen naar je basis. In feite is het een aanpassing op de standaard Capture the Flag. In Sabotage wordt je team per map verschillende doelstellingen gegeven die voltooid moeten worden voordat de tijd op is. De mode doet erg denken aan de oude Objective mode, maar dan met een grotere variatie aan doelstellingen. Een welkome optie is de mogelijkheid om allerlei instellingen te veranderen, zoals het maximum aantal kills en toelaten van target lock. Jammer dat onze versie van de game net als in het vorige deel moeite had om online te komen. De kwaliteit van de online gameplay zul je dus zelf moeten bepalen.

Production value is een term die al eerder is langsgekomen. Hetgeen waaraan de hoge productie waarde het best is te zien, zijn de graphics. Naast een paar prachtige 2D-games is Logan's Shadow misschien wel te beschouwen als een van de best uitziende PSP-games. Net dat stapje is er weer bovenop gedaan om het plaatje er beter uit te laten zien. Meer effecten zoals rook en mist, maar ook het toegenomen detail van de levels, weten te verbazen. Dit alles wordt bovendien met een acceptabele framerate op het scherm getoverd, dus hierop geen op of aanmerkingen.