Syphon Filter: Dark Mirror (PS2) | Gamer.nl

Syphon Filter: DarkMirror was een puike game voor de PlayStation Portable. Gezien het succes opdat platform besloot Sony het spel eveneens over te zetten naar het grotebroertje van de handheld, de PlayStation 2. Doorgaans blijven bij zulkeoverzettingen de PSP-roots akelig zichtbaar in de PlayStation 2-versie, onderandere vanwege grote lettertypes en kale omgevingen. Maar doorgaans zijn hetook niet de echte toppers die worden overgezet. Weet Dark Mirror zich wel tehandhaven op de thuisconsole?Syphon Filter: Dark Mirror plaatst je in de schoenen vanGabe Logan, wie deel uitmaakt van een geheime eenheid die klusjes moet klarenvoor de Amerikaanse overheid waarvoor het normale leger of de SWAT niet meertoereikend zijn. Logan is uitgerust met een uitgebreid arsenaal aan gadgets,wapens en speciale vizieren, en heeft toestemming om naar hartelust om zichheen te schieten. In Dark Mirror staat Logan er overigens niet alleen voor, ookLian Xing zal in bepaalde mi ies een speelbaar personage zijn. Dark Mirror was een uitstekende game op de PlayStationPortable en op de PlayStation 2 is dat eigenlijk niet anders. Desingleplayercampagne met meer dan dertig mi ies is vooral qua gameplay zeergevarieerd, waarbij het ene moment de nadruk ligt op een stealthy aanpak, terwijl je even later als een bezetenetegenstanders neer maait. Qua setting is het wat eentoniger. Een groot deel vande tijd breng je door in nietszeggende fabrieken en basi en, waarbij je jetu en tactisch geplaatste containers en dozen door beweegt. Heel inspirerendzijn zulke omgevingen niet, maar ze laten de leveldesigners wel toe omsituaties te creëren waarin je uitermate tactisch te werk kunt gaan. In tegenstelling tot veel andere games waarin stealth en actie zich afwi elen, voertgeen van de twee echt de boventoon in Dark Mirror. Het is niet mogelijk om hetgehele spel ongezien te blijven, maar wanneer je eenmaal gezien bent betekentdat ook niet dat je de rest van de mi ie tegen de bierkaai vecht. Evenverderop zijn tegenstanders niet meer bewust van je aanwezigheid en kun jeopnieuw je stealth-vaardighedenbewijzen. Het is niet mogelijk om continu stealthyte zijn in Dark Mirror, maar ook in de vuurgevechten vormt dankzij het prima cover-systeem tactiek de boventoon.Recht op je tegenstanders aflopen en knallen kan wel, maar is niet aan teraden. Ook zorgt een te actiegerichte aanpak ervoor dat je snel door je kogelsheen bent. Een haast perfecte balans dus tu en twee spelelementen die elkaarmeer dan eens in de weg zitten in andere games. Gabe is in Dark Mirror uitgerust met een arsenaal aangeavanceerde wapens en gadgets. Er zijn zat games die volgepakt zitten metgadgets die je in de praktijk echter nooit zult gebruiken, maar in Dark Mirroris dat anders. Zonder dat men het forceert zul je vrijwel alle mogelijkhedenvan Gabe met regelmaat toepa en. Alle drie de vizieren die je kunt gebruikenzijn erg nuttig en de leveldesigners zorgen ervoor dat je continu scherp enalert moet blijven. Zo zijn er onzichtbare laserstralen die je zonder hetjuiste vizier makkelijk over het hoofd zou zien. Alleen een klein kastje aan demuur verraadt hun aanwezigheid. Slordig overigens: wanneer Gabe zo'nlasterstraal ontmantelt door het kastje te demonteren, gaat hij recht in destraal staan. Gelukkig hoef je die slordigheid van de toch zo getrainde Loganniet met de dood te bekopen.Meer dan andere PSP-naar-PS2 ports weet Dark Mirror zijnoorsprong te verbergen. Wanneer we niet beter wisten, dan had Dark Mirror besteen spel kunnen zijn dat speciaal voor de PS2 was ontwikkeld. De PSP-roots zijnnog wel zichtbaar, onder andere vanwege de relatief korte mi ies die vooraluit kleine kamertjes zijn opgebouwd en door het gebrek aan detail in degraphics en wat houterige animaties. Desondanks kampt het spel in latere mi ies met wat framerate-problemen. Debesturingsproblemen in de PSP-versie, zover die al aanwezig waren, zijn in dePS2-versie helemaal verdwenen. Dankzij de twee analoge sticks speelt het spelfantastisch en door twee extra triggers heb je werkelijk alle functies binnenhandbereik. Eén van de speerpunten van de PSP-versie heeft het echterniet gehaald op de PlayStation 2. De multiplayermode is namelijk geheel komente vervallen. Gezien de geringe populariteit van de online mogelijkheden van dePlayStation 2 is dit niet meer dan een logische keuze, maar het was leukgeweest wanneer er iets anders voor in de plaats was gekomen. Desingleplayercampagne houdt je echter lang genoeg zoet, waardoor we dit nietecht als een minpunt beschouwen.