Wat doe je als vleesetende Viking wanneer je favoriete slager wordt lastiggevallen door de vijand? Aanvallen natuurlijk! Met een beetje geluk beroof je ze ook nog van genoeg goud om na het vechten een lekker stuk vlees te kopen.

Bovenstaande is een voorbeeld van de droge humor waarmee Swords & Soldiers doorspekt is. Het past perfect bij de vrolijk gekleurde graphics die zo uit een tekenfilm lijken te komen. Maar dat is geen unicum op de Wii. Wel uniek is wat de Nederlandse ontwikkelstudio Ronimo Games, het team dat ook het originele concept achter De Blob bedacht, met de gameplay heeft gedaan.

Swords & Soldiers is namelijk een real-time strategy-game. Niets unieks aan, zul je denken, maar we hebben hier te maken met een tweedimensionale game. Personages bewegen zich van links naar rechts. En dat is juist wél uniek in het genre.

Elke missie begint met jouw basis aan de linkerkant van het level jouw en die van de tegenstander aan de rechterkant van het level. Hoewel het verhaal er omheen de meest originele situaties schetst, is je doel vaak het uitroeien van de vijanden. Deze komen gestaag jouw kant oplopen. Dus kun je soldaten aanmaken, die als ze eenmaal gecreëerd zijn vanzelf naar rechts blijven lopen tot ze op de vijand stuiten en dan uit zichzelf een potje gaan knokken. Weet je vijand door je unit te breken, dan komen ze de kant van je basis op en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als dit alles was, zou Swords & Soldiers totaal geen diepgang bieden. Maar dat doet het wel en dat komt omdat er veel meer bij komt kijken dan het bovenstaande. Zo kosten soldaten natuurlijk geld en dat verkrijg je door een unit op en neer te laten lopen van een goudmijn naar je basis. Zorg er wel voor je dat vijanden niet al je soldaten afmaken, want dan komen ze bij je werkers in de goudmijn aan, die zichzelf niet kunnen verdedigen.

Daarnaast heb je een hoop speciale krachten en mogelijkheden die je handig met de Wiimote kunt selecteren aan de bovenkant van het scherm. Zo krijg je al vrij vroeg in het spel de mogelijkheid units te helen en bliksem op de vijand neer te laten komen. Ook zijn er diverse soldaten. Een normale soldaat hakt misschien lekker op een lopende vijand in, maar wanneer een rotzak vanuit een toren je aan het bekogelen is, wil het toch helpen een unit te bezitten die zelf ook niet vies is van het betere gooiwerk.

Swords & Soldiers is een tweedimensionale en waarin je troepen automatisch hun klussen uitvoeren. Toch zorgen bepaalde elementen er voor dat je echt zelf verantwoordelijk bent voor je succes of falen. Natuurlijk is het belangrijk om op tijd in te grijpen en een soldaat te helen waar nodig, en voldoende soldaten op pad te sturen voor de hoeveelheid vijanden die je op staan te wachten. Maar je invloed uit zich ook op andere manieren. Zo kom je geregeld aan bij een vork in de weg. Door een wegwijzer van richting te veranderen kun je voor de weg gaan met de minste vijanden, of de weg waar je meer weerstand vindt, maar ook meer schatten.

Ondertussen wordt ook nog eens bewezen dat zo'n simpel ogend concept een hoop uitdaging kan bieden. De moeilijkheidsgraad van de game loopt gestaag op dankzij variatie in vijanden (wat dacht je bijvoorbeeld van ninja-apen of indianen met gif-pijltjes?) en verschillende situaties waarvoor je je denkwijze moet aanpassen. Zo heb je levels waarin je een bepaalde hoeveelheid goud tot je beschikking hebt, maar geen mijnen te vinden zijn om de goudvoorraad aan te vullen. In deze levels is het zaak heel zorgvuldig met je bronnen om te gaan. Een klopje op de schouders van de mensen bij Ronimo Games. Zelfs de grootste ontwikkelaars kunnen nog moeite hebben bij het maken van een game die zowel simpel als diepgaand is.

Een andere reden waardoor de moeilijkheidsgraad soms snel op kan lopen is dat een side-scroller toch wat minder overzicht biedt dan een RTS die je van bovenaf bekijkt. Soms valt een dozijn soldaten van jou een dozijn soldaten van de tegenpartij aan en zie dan maar eens wat er allemaal gebeurt op het scherm. Je hebt op die momenten een beetje het gevoel dat je geen controle hebt over de situatie, wat natuurlijk heel irritant is als je aan de verliezende kant bent.

De vele opties die de game biedt maken het meer dan goed. Een lokale tweespelermodus die je tegen elkaar zet, skirmishes voor in je eentje en drie verschillende facties die elk een stapel unieke missies hebben. Daarnaast heeft de game achievements. Hoewel niemand anders dan jij kan zien of je ze gehaald hebt, maakt deze optie je wel nog meer gedreven om alles in de game te zien.

Maar de echte ster van Swords & Soldiers blijft de goed geschreven dialoog, die overigens compleet in Nederlands is. In tekstwolkjes lees je hoe de verschillende facties constant aan bepaalde bepaalde stereotypen voldoen. Daarbij zijn de doelen van de missies erg goed gevonden. Natuurlijk, het is maar een kapstok waaraan de gameplay wordt gehangen, maar wel een hele grappige kapstok. Je favoriete slager die door de vijand wordt aangevallen? Je moet er maar op komen!