SWAT4: Multiplayer Review | Gamer.nl

Een game als SWAT4 leent zich perfect voor de huidige multiplayer gamemarkt. Met meerdere teamleden, terroristen en verschillende mi iedoeleinden, kun je een aardige setup maken naar de bestaande multiplayer modes. Omdat er echter meer onder de zon is dan elkaar naar het leven staan, bevat SWAT4 naast de nodige Deathmatch en Team Deathmatches een steeds wi elende coöperatieve mode. Een duik in de politiewereld, waar je er dit keer niet alleen voor staat.

De keuze om SWAT4 te voorzien van een coöperatieve mode is absoluut een goede geweest. De mogelijkheden die squad based gameplay met zich meebrengt zijn bijna ontelbaar en als je daar de vernieuwingen bij optelt die de hedendaagse engines mogelijk maken, kun je bijna niet meer fout gaan. SWAT4 combineert de teamplay van de singleplayer scenario's met de gedachtegangen van meerdere spelers. Zo is er wederom een teamleider aangewezen en bestaat het team ook weer uit een blauw en een rood team. Het verschil zit hem echter in wie, wie is. SWAT 4 is niet gemaakt om met je verstand op nul en de veiligheidspal van je wapen af, door een aantal gangen en kamers te rennen en elke tegenstander die je tegenkomt met een lading lood tegen de grond te leggen. Dat SWAT4 anders in elkaar zit, moeten alle medespelers inzien, want een combinatie van Rambo en stealth is gewoon onmogelijk.

Zoals bij een echt arrestatieteam, ben je aangewezen op de rest van je teamleden en moet je er voor de volle honderd procent vanuit kunnen gaan dat je rug gedekt wordt. Op dit punt blijft SWAT4 prima overeind staan. Samenwerking en de mogelijkheid hiertoe wordt versterkt door de “Picture in Picture” feature, maar valt een stap terug door het gebrek aan een ingebouwde voice communicator. Natuurlijk kun je Ventrillo en andere teamspeak programma's gebruiken voor SWAT4, maar het was er handig geweest als men dit tot de standaard features had verkozen. Er is al wel bekend dat deze feature zal worden toegevoegd aan het uitbreidingspakket dat op de markt zal komen, maar tot dan moeten we het doen met een extern programma.

De coöperatieve feature laat de spelers toe tot de 14 scenario's die de singleplayer variant van het spel ook bevat. Van overvallen op supermarktjes tot invallen in het huis van een moordende freak, je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt er met je team op uit. Om er zorg voor te dragen dat je met SWAT4 een tam tijdje vooruit kunt, heeft men gekozen om de vijanden cq. terroristen die een speelveld bevolken, dynamisch in de levels te plaatsen. Dit houdt in dat je de ene keer een vijand of hostage tegenkomt in een toilet, en de volgende keer dat je hetzelfde level speelt, deze wellicht op zolder zal worden neergezet. Hoewel het idee van de optie vernieuwend is, brengt het ook zo z'n nadelen met zich mee. Doordat gijzelaars en gegijzelden van op deze manier van plek verwi elen, schiet je soms in een schrikmoment personen neer en kun je weer helemaal van voor af aan beginnen. Het leert je in ieder geval wel omgaan met je zenuwen.