SWAT: Global Strike Team (PS2) | Gamer.nl

De SWAT reeks van Sierra heeft door de jaren heen al heel wat verschillende genres doorstaan. Het begon ooit met een Full Motion Video simulatie, veranderde bij het tweede deel in een RTS en deeltje drie werd een bikkelharde Tactical Shooter. SWAT: Global Strike Team, de eerste SWAT consolegame, is echter een tactische arcadegame geworden – of zoals de makers het zelf noemen: SWAT3 meets Virtua Cop.

SWAT: Global Strike Team is ontwikkeld door Argonaut en begon ooit, net als Malice van dezelfde ontwikkelaar, als een paradepaardje voor de Xbox. Op een gegeven moment werd echter besloten om ook een PS2 versie te ontwikkelen, waardoor het spel er al snel heel wat minder indrukwekkend begon uit te zien. Toch is het eindresultaat grafisch nog steeds dik in orde en springt vooral de prachtige weergave van het daglicht in het oog. Ook is het leuk dat je bijna elke lichtbron in het spel – de zon natuurlijk niet – kapot kan schieten om zo de omgeving te verduisteren.

In SWAT: Global Strike Team staan ruim twintig lo e mi ies op je te wachten. In elke mi ie trek je erop uit met een squad van meestal twee of drie agenten. Als speler krijg je de rol aangemeten van Mathias Kincaid, al zal je soms ook even de rol van Kana Lee mogen vervullen wanneer er ergens een scherpschutter nodig is. Verder zal Anthony Jackson in de meeste mi ies achter je aan waggelen om deuren op te blazen en explosieven onschadelijk te maken. Tevens helpt hij je een handje bij het uitschakelen van vijandig gespuis.

Het geven van commando's aan je squadleden kan middels de headset of via de vier richtingsknopjes op de controller. Dit laatste zal al snel het makkelijkste blijken, wat de spraakherkenning is niet echt effectief. Je kan nochtans een soort uitspraaktest doen waarbij je een aantal synoniemen gepresenteerd krijgt. Door elk van deze synoniemen een aantal keren uit te spreken kan je zien welk synoniem het spel het beste verstaat. Dit woord zal dan door het spel gebruikt worden voor een bepaalde actie. Heb je moeite met het woord team, dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor squad of guys. Ondanks dit systeem blijkt al snel dat het indrukken van de knopjes het makkelijkste is. Het aantal commando's dat je kan geven beperkt zich namelijk altijd tot vier, afhankelijk van de context waarin je je bevindt.