Als je enkele jaren geleden als ontwikkelaar met een Star Wars game aan kwam zetten, dan keerden veel gamers je al snel de rug toe. De kwaliteit van de games was al tijden niet meer om over naar huis te schrijven en er leek nog niet echt snel verandering in te komen. Toen kwamen de RPG veteranen van het Canadese Bioware ineens met Knights of the Old Republic op de proppen. Een 'instant classic' die vele awards in de wacht mocht slepen wegens het fantastische verhaal, de heerlijke sfeer en zeer solide gameplay. De mannen van Obsidian Entertainment mogen dit jaar nog eens proberen datzelfde trucje uit te halen met het tweede deel.

Maar wie is dan Obsidian? Is het wel slim om zo'n groot project ineens over te hevelen naar een compleet nieuwe, onervaren developer als je met Bioware sowieso goed zit? Nou, zo gek was die beslissing niet. Obsidian Entertainment bestaat namelijk uit ex-medewerkers van onder andere Black Isle Studios, die onder de vlag van Interplay verantwoordelijk waren voor grote titels als Planescape: Torment, Fallout en Icewind Dale. Zeker niet de minste namen binnen het RPG genre en met name Planescape en Fallout genieten veel aanzien onder de kenners van het genre. De ervaring en het talent is er dus wel. De vraag is dus enkel of Obsidian het Star Wars universum net zo diepgaand en meeslepend heeft weten neer te zetten als Bioware.

Het antwoord daarop is een volmondig 'ja'. Ik zou zelfs zo ver willen gaan door te zeggen dat ze er nog een schepje bovenop hebben gedaan. Het script van de game steekt werkelijk fenomenaal in elkaar en de dialogen zijn in het gros van de gevallen van uitstekende kwaliteit. Hier kunnen George Lucas en de zijnen echt een puntje aan zuigen wat de films betreft. Dat was met de eerste game al zo, en The Sith Lords doet het nog eens dunnetjes over met een nog beter verhaal. Ook de verschillende werelden die je bezoekt zijn met veel zorg vormgegeven en ademen stuk voor stuk een heerlijke sfeer uit. Je wordt volledig in de game opgezogen en je laat het spel niet eerder los totdat je de aftiteling bereikt hebt. Als je naar een serieuze en boeiende uitdieping van het Star Wars universum op zoek bent, dan moet je echt bij Knights of the Old Republic 2 zijn.

Net als in het eerste deel, draait de game ook nu weer constant om keuzes maken die je pad richting de donkere of lichte zijde van 'The Force' bepalen. Steeds weer word je voor morele keuzes gesteld tijdens je tocht en kom je in gesprek met een heleboel verschillende personen. Meer dan in deel één, is het onderscheid tussen goed en kwaad niet altijd even duidelijk. Dat komt vooral tot uiting in de vele quests die het spel rijk is, gezien deze haast allemaal meer dan twee oplossingen hebben. Nieuw is dat je partymembers nu met je alignment meegroeien. Als je een boosaardig persoon wordt, dan kun je de metgezellen hiermee beïnvloeden. Dat ligt er in belangrijke mate wel aan hoeveel invloed je op je partners hebt. Door gesprekken met ze te voeren of bepaalde acties uit te voeren tijdens het verhaal, kun je zorgen dat ze zich sterker tot je aangetrokken voelen. In elk geval is het verschil tussen het spelen als goed of kwaad, dit keer een stuk groter geworden.

Je begint het spel meteen als Jedi, hoewel je lightsaber iets langer op zich laat wachten. Echt positief is het feit dat je als Jedi begint echter niet, want vijf jaar na de Jedi burgeroorlog uit de vorige game, ben je nog de enige overgebleven Jedi. Althans, dat is wat de haatlustige Sith denken, en dus zijn ze naar je op jacht. Overigens speel je niet dezelfde persoon als uit het vorige deel. Die is namelijk al vier jaar spoorloos verdwenen, dus je kunt weer van voren af aan beginnen. Dat betekent ook geheel nieuwe partymembers (met een paar oude bekenden) en andere relaties met de wereld om je heen. De Ebon Hawk is wel weer terug, dus je kunt met een vertrouwd ruimteschip de planeten verkennen. Ook kun je op een gegeven moment een groot deel van je reisgenoten trainen tot Jedi, zodat alle karakters goed uitgebalanceerd blijven. Zodra je in het eerste deel namelijk tot Jedi was getraind, raakten de andere personen in je genootschap snel overbodig.