Sushi Striker: The Way of Sushido | Gamer.nl

De wereld is eindelijk verlost van de Sushi Struggles en er heerst vrede. Deze oorlog heeft echter een tweedeling in de samenleving achtergelaten en ervoor gezorgd dat het voor de gewone burger niet meer toegestaan is sushi te eten. Als goedwillend weeskind sluit jij je aan bij de Sushi Liberation Front in de strijd tegen de tirannie van de staat, zodat iedereen weer van het heerlijke Japanse gerecht kan genieten.

Vechten tegen de overheid en haar soldaten doe je met je liefde voor sushi. Je eet sushi, verzamelt de lege borden van dezelfde kleur en gooit deze vervolgens naar de tegenstander om schade aan te richten. Gaandeweg erkennen sushi-sprites, een soort sushi-goden met speciale krachten, jouw intense pa ie voor sushi en sluiten ze zich bij jou aan.

Sushi Strikers

Serieuze onzin

Op het eerste oog lijkt Sushi Striker op de zoveelste puzzelgame met een onzinnig, afgeraffeld verhaal, zoals Pokémon Puzzel Challenge (N64) en Puyo Puyo Tetris. Hoe spannend kan een verhaal rondom sushi immers zijn? Spannender dan Sushi Striker wordt het in ieder geval niet.

De geanimeerde tu enfilmpjes zijn van verbazingwekkend goede kwaliteit. Al tijdens het Japanse openingslied krijg je het idee dat je naar een moderne anime aan het kijken bent. Ook het plot van het spel doet niet onder voor de gemiddelde Japanse animatieserie. Als Musashi ben je je ouders verloren tijdens de Sushi Struggles, een strijd om sushi die velen het leven heeft gekost. Toch is Musashi optimistisch en omhelst hij de visie van een sushi-introduceerde vreemdeling. Wat die visie inhoudt? Sushi moet niet langer alleen voor de elite zijn, maar voor iedereen. Enthousiast laat Musashi zich meenemen in de plannen van de vreemdeling, totdat die ontvoerd wordt. Daar begint jouw mi ie.

De onzin komt al bij het eerste filmpje op je af en blijft komen. Sushi dit, sushi dat: kunnen mensen niet gewoon wat anders eten? Het fascinerende is echter hoe het verhaal gebracht wordt. Een vijand die zalmsushi haat door een tragisch liefdesverhaal, een getraumatiseerd oorlogskind dat zich bekeert tot het goede en de mysterieuze sushigeschiedenis van Musashi’s ouders: je kunt het zo gek niet bedenken. Als de game niet over sushi ging, was het zowaar nog een diepgaand verhaal geweest.

Sushi Strikers

Zo veel spelers, zo veel stijlen

In het begin oogt de game nog wat saai: het enige wat je hoeft te doen is borden van dezelfde kleur aan elkaar linken met het touchscreen. Hoe meer je er verzamelt van dezelfde kleur, hoe meer schade je doet. Al na enkele tegenstanders krijg je echter te maken met de vele opties die het spel te bieden heeft. Zo kun je drie sushi-sprites tegelijkertijd selecteren om hun krachten tijdens gevechten te gebruiken. Je kunt tijdens het spelen de speciale metertjes van de sprites vullen door sushi te eten en ze activeren voor een tijdelijk positief effect. Zo geeft Penzo je toetjes waar je je health mee kunt opvullen en geeft Jinrai al jouw borden op het veld even dezelfde kleur, wat een grote linkbonus mogelijk maakt. Er zijn in totaal honderd sushi-sprites te verzamelen, waardoor je lekker kunt experimenteren met je speelstijl.

Ook kun je je favoriete sushi kiezen voor een unieke spelbonus en zijn items in te zetten naar jouw voorkeur. Is de game te makkelijk? Gebruik dan de Black Belt, die het spel twee keer zo moeilijk maakt, maar je ook anderhalf keer zo veel XP geeft wanneer je een gevecht wint. Met deze optie is de game zo af en toe nog behoorlijk pittig. Als je het spel juist iets te moeilijk vindt, kun je een Renewal Bean gebruiken, die één keer je health teruggeeft als je dreigt te verliezen. Iedere speler kan zo zijn eigen speelstijl en moeilijkheidsgraad kiezen.

Sushi Strikers
Sushi Strikers
Sushi Strikers

Opties, opties en nog meer opties

Sushi-sprites en items krijg je niet vanzelf. Sommige van deze collectibles zijn zeldzaam en kun je alleen bemachtigen door bonuslevels te spelen of speciale puzzeluitdagingen te voltooien. Bonuslevels lijken op gewone gevechten, maar bevatten een klokje, drankje of bom die je alleen kunt pakken als je al een bepaald aantal borden van dezelfde kleur aan elkaar hebt gekoppeld. Ook kan het veld vol zitten met obstakels, of is de tegenstander immuun tegen bepaalde soorten sushi. Daar moet je dus echt je hoofd bij houden.

Daarbij kun je naar een dorpje om over de nieuwste geruchten te horen en speciale uitdagingen aan te gaan. Zo is er een puzzeluitdaging waarbij je steeds binnen een paar seconden een heel veld leeg moet eten. Hiermee kun je mooie beloningen binnenslepen. In je inventory heb je een secret scroll, waar je verschillende extra uitdagingen vindt. De scroll kan je bijvoorbeeld vragen om vijftig sprites verzamelen. Als je dat gedaan hebt, kun je naar de tempel voor een mooiere sushititel. Zo kies je of je veel extra’s op je bord neemt of dat je met haast door de campagne knalt.

Als je het zat bent om tegen de computer te spelen, kun je altijd nog je vrienden overhalen om samen te spelen. Hoewel het mogelijk is om met z’n tweeën op één Switch te spelen, speelt het nogal onhandig; je wil namelijk eigenlijk de touchscreen gebruiken om te spelen. Als je dat echter allebei probeert, zit je elkaar behoorlijk in de weg. Je kunt dus maar beter hopen dat je vrienden het spel ook aanschaffen, of dat zij liever zonder touchscreen spelen. Als je daar allemaal niet aan toekomt, heb je echter niets te vrezen: de singleplayermodus biedt meer dan genoeg sushipret.

Voor deze review is de Switch-versie van Sushi Striker: The Way of Sushido gespeeld. Vanaf 8 juni is de game verkrijgbaar voor Nintendo Switch en Nintendo 3DS.