Superman Returns (PS2) | Gamer.nl

Het gebeurt zelden tot nooit dat licentiegames van films de releasedatum van de bijbehorende film mi en. Bij Superman Returns is dit wel het geval en zelfs met enkele maanden. Nu is de vraag of dit uitstel een positieve uitwerking gehad heeft op de algehele kwaliteit van de game. Immers heeft men meer tijd gehad om alles op te poetsen en optimaal uit te werken. Toch is meer beschikbare tijd niet meteen een garantie voor succes. Hoe zit dat met Superman Returns? Wij bekeken de PS2-versie.

Op voorhand belooft Superman Returns behoorlijk veel met een open spelwereld. Je kunt als Superman over en door de stad Metropolis vliegen, terwijl je natuurrampen afwendt en de meest kleurrijke bad-guys bevecht. Helaas laat de uitwerking veel te wensen over. Zo oogt Metropolis buitengewoon grauw en kaal. Iets wat al bij het opstarten van de game pijnlijk duidelijk wordt. De complete stad bestaat uit hoge bruingekleurde wolkenkrabbers waar uitzonderlijk dunbevolkte straten doorheen lopen. Dit voelt niet eens aan als een echte levendige stad en laat dat voor een game als dit nou net zo belangrijk zijn. Je staat er nog verstelt van dat men er niet eens in geslaagd is om deze eentonige omgeving niet tegen een stabiele framerate op het scherm te krijgen.

Bijna het gehele spel bestaat uit het uitvoeren van steeds weer vergelijkbare mi ies, zoals het blu en van brandende gebouwen, het uitschakelen van meteorieten of het vechten tegen groepjes vijanden. Doordat het spel zo veel in herhaling valt, is de lol er al snel van af. Wederom een aspect wat je liever voorkomt in een free-roaming game als dit. Het feit dat vrijwel alle opdrachten buitengewoon saai en inspiratieloos aanvoelen, maakt de spelervaring er alleen nog maar minder op. Het zoeken van brandhaarden om vervolgens met de juiste superkracht de ramp af te wenden, is simpelweg niet leuk uitgewerkt en uitzonderlijk simplistisch. De mi ies voelen aan als verplichte klusjes in plaats van boeiende uitdagingen. Er is door dit alles nauwelijks een motivatie om verder te spelen of echt je best te doen voor de mi ies.

Die motivatie wordt nog verder naar beneden gehaald door de slechte controls. De camera geeft zeer zelden een duidelijk overzicht van de situatie en veel van de actiegedeeltes zijn erg slecht afgewerkt. Zo bestaat het vechten vaak uit niet meer dan steeds maar weer op de standaard aanvalsknop rammen en de vaste combo afwerken. In de lucht is het nog dramatischer, want niet alleen is het soms belachelijk moeilijk om een vijand goed in het visier te krijgen, maar vaak raak je vijanden al terwijl je er nog enkele meters vandaan staat. Wat ook wel eens gebeurt is dat Superman of een vijand tijdens een aanval ineens naar een andere positie verschiet. Alsof er lag optreedt in een onlinegame. De game zit vol met dit soort slordige, onafgewerkte gedeeltes en het haalt al het mogelijke plezier uit het vechtsysteem.

Ohja, dan is er nog de verhaallijn die in potentie goed is. Je loopt namelijk allerlei slechteriken uit het Superman-universum tegen het lijf en daarmee volgt men niet letterlijk het plot van de film. De uitwerking van het verhaal is echter weer zeer ondermaats. Lelijk getekende en geanimeerde tu enfilmjes die overgoten zijn met pijnlijk slechte dialogen en eentonig ingesproken stemmen, is hetgeen je doorheen moet waden gedurende de game. Tijdens de gameplay zul je ook regelmatig stemmen horen. Stemmen die constant in herhaling vallen. Als je bovendien onverhoopt ergens dood gaat, wat wel eens wil gebeuren door de slechte camera en besturing, dan moet je veel van die stukken weer helemaal opnieuw doen. Dit is niet uitdagend meer, enkel frustrerend.

Nee, ondanks de latere releasedatum van deze game ten opzichte van de film, heeft het niets goed gedaan voor de kwaliteit. De game is ontzettend onafgewerkt en bevat vrijwel geen vermakelijke aspecten. Bijna alles voelt aan als een vervelende verplichting en dat wil je juist altijd voorkomen als gameontwerper. Er zat voldoende potentie in en voorgaande superhelden-games hebben aangetoond dat je met free-roaming gameplay best leuke dingen kan doen. Met Superman Returns slaat men de plank echter behoorlijk mis.