Superhypercube | Gamer.nl

Superhypercube | Gamer.nl

Een snel puzzelspel hoeft eigenlijk maar een paar dingen te perfectioneren om goed en verslavend te zijn. Het concept moet simpel genoeg zijn om snel te snappen, maar moet de moeilijkheid rap omhoog kunnen krikken zodat je toch met je handen in het haar zit. Het moet eerlijk aanvoelen, als je verliest moet dat door je eigen beperkingen komen en niet door een willekeurigheid van de game. En het allerbelangrijkst: dat 'nog één potje dan'-gevoel, waardoor je steeds maar weer opnieuw begint totdat je ineens hele dagdelen kwijt bent. Superhypercube voor de PlayStation VR heeft dit alles in overvloed.

De opzet is simpel: voor je neus hangt een blokje en daarachter komt een muur op je af. In die muur zit een gat, waar het blokje precies doorheen past. Je kunt het blokje op alle manieren kantelen, maar ja, een blokje van 1 bij 1 past natuurlijk altijd door dat gat van 1 bij 1. Elke keer als je een muur overwint, komen er extra blokjes bij. De eerste tien muren gaat dat nog langzaam, met één blokje per keer, maar al gauw worden er blokkendozen vol omgekeerd totdat jouw oorspronkelijke blokje ineens een grote kluwen van kubusjes is geworden. Als een malloot draai je het monsterblok in het rond, wanhopig op zoek naar de juiste positie om hem precies door het gat te kunnen duwen.

Superhypercube

Dat klinkt mi chien als een alledaagse puzzelgame, een combinatie tu en Tetris en Hole in the Wall, maar de toevoeging van vr maakt het geheel pas echt compleet. Het blok hangt namelijk letterlijk voor je neus en je moet eromheen kijken om de muur te kunnen zien. In het begin gaat dat nog makkelijk, maar hoe groter de constructie groeit, hoe meer last je ervan gaat hebben. Je moet er echt overheen kijken, onderdoor bukken, of een stukje naar de zijkant verplaatsen om er langs te kunnen gluren. Dan zie je het gat wel, maar verlies je je blokjes uit het oog, en dus probeer je de vorm van het gat zo goed mogelijk te onthouden om je vervolgens weer te focu en op het blok.

Superhypercube is daarmee een van de weinige spellen op de PlayStation VR waarbij het feit dat je in vr speelt een e entieel onderdeel van de gameplay is. Waar andere games vooral bekende spelmechanieken aangrijpen en de bril gebruiken om je te laten voelen alsof je in een ruimte bent, doet dit spel echt iets dat niet zou kunnen zonder de headset.

Superhypercube
Superhypercube
Superhypercube

Voor het blok gezet

De game voelt ook eerlijk aan, elke fout is je eigen schuld. De muren blijven op hetzelfde tempo komen, maar doordat je blokformatie steeds groter wordt gaat de moeilijkheidsgraad automatisch omhoog. Wat wel bijzonder is, is dat je daadwerkelijk merkt dat je beter wordt in de game. Je leert sneller inschatten welke vorm je blok heeft en welke kant je hem op moet draaien om in de gewenste positie te komen. Je wordt beter in het inschatten van het gat in de muur en wat er moet gebeuren om je blok daar doorheen te krijgen. Superhypercube is wat dat betreft een uitstekend middel om je ruimtelijk inzicht te trainen. Tijdens je eerste potje zul je na een paar muren al afgaan, maar hoe vaker je het probeert, hoe meer punten je scoort.

Gelukkig word je op de juiste manier aangemoedigd om te blijven spelen. Niet alleen doordat je kennis groeit, maar ook – of vooral – doordat je plek op de leaderboars blijft stijgen. Het geeft voldoening om je vrienden af te troeven en net even een muurtje meer te overwinnen. Voor elk blokje dat je door een muur krijgt verdien je 1 punt. Je score groeit dus exponentieel, omdat het aantal blokjes voor je neus steeds toeneemt. Ineens verdien je tientallen punten per muur, waar dat eerst nog een enkele punt was.

Die hoge scores verdien je alleen als je perfect te werk gaat, want veel ruimte voor vergi ingen is er niet. Tijdens elk potje heb je één leven, waardoor slechts een enkele fout geoorloofd is. Wel kun je twee powerups verdienen, een klok die de tijd even vertraagt en een bom die een muur wegblaast als je er echt even niet meer uitkomt. Deze krachten moet je wel opladen door je puzzels zo snel mogelijk op te lo en. Met een druk op de knop schiet je blok richting de muur en laadt onderweg je powerup op, maar dan moet je wel zeker weten dat hij goed door het gat heen gaat.

Lege blokkendoos

Het is jammer dat Superhypercube niet meer de tijd neemt om zijn intere ante concept verder uit te diepen. Hoewel de game an sich erg leuk is, is die ene modus een klein beetje karig. De opzet van het spel leent zich perfect voor wat andere, optionele modi. Denk aan puzzels waarin je de tijd krijgt om een gigantisch blok goed te draaien, of een time attack-modus waarin je zo snel mogelijk door een aantal muren heen moet. Of een hogere moeilijkheidsgraad, zodat je wat sneller met moeilijke blokken te maken krijgt. Als je eenmaal een geoefend speler bent, moet je nu alsnog elk potje door een tiental muren die eigenlijk al te makkelijk voor je zijn. Met slechts één modus en de bijbehorende leaderboard voelt het geheel wat leeg.

Dat staat een leuke puzzelervaring echter niet in de weg. Superhypercube is een goede instapgame voor iedereen die net een PSVR in huis heeft gehaald en op zoek is naar een iets meer relaxt spel dan een Rigs of Battlezone. Het vr-effect voegt echt iets unieks toe en laat zien dat vr-games niet allemaal hoeven te draaien om het vertoeven in een andere wereld. Een beetje puzzelen met wat blokjes kan ook al een heel intensieve ervaring zijn.

Superhypercube is nu beschikbaar voor PlayStation 4 (PlayStation VR) voor 30 euro.