None

Superhot VR

Super…kort

Geschreven door Harry Hol op

• Dus zó voelt het om Neo te zijn in The Matrix. De simpele maar beeldschone vormgeving, gecombineerd met het originele principe dat de tijd alleen beweegt wanneer jij dat doet, maakt Superhot tot een unieke belevenis. De actiepuzzels zijn briljant en de voldoening die je krijgt wanneer je een scène voltooit is immens. Het spel is echter véél te kort en het onnodig herspelen van voltooide segmenten is frustrerend.
    Score: 70 Goed
    • Fantastisch in vr, goede puzzels, unieke sfeer
    • Veel te kort, irritant checkpointsysteem, calibratiebug
Superhot is zo’n spel dat al een tijd rondzingt. De game ontstond tijdens een Gamejam in 2013 (om precies te zijn de 7 Days FPS Challenge) en de browserversie was gratis te proberen. Pas in 2016 kwam dankzij Kickstarter de volledige versie uit. En nu is er ook een vr-versie, exclusief voor Oculus Rift.

Het spel draait om een aantal actiescènes zoals we die kennen uit over-de-top actiefilms. Denk hierbij aan John Woo-blockbusters, waarbij de held over bovennatuurlijke reflexen lijkt te bezitten door kogels te ontwijken en vijanden met een mes van een afstand uitschakelt, om vervolgens het pistool van de vijand op te vangen en de rest van zijn belagers uitschakelt. Dit soort momenten duren in films meestal slechts enkele seconden en zijn natuurlijk onmogelijk voor gewone stervelingen.

None

Superhot lost dit op door de wereld te pauzeren wanneer je zelf niet beweegt. In de ‘standaard’ versie van Superhot betekent dit dat er alleen wat gebeurt wanneer je een pookje of knop op de controller gebruikt. Dit levert unieke puzzels op, waarbij je langzaam kogels ontwijkt en wapens gebruikt om de stroom tegenstanders uit te schakelen. In virtual reality gaat dit een stap verder: de Oculus Rift registreert de bewegingen van je hoofd en van je handen (via de Touch controllers), wat betekent dat de spelwereld stilstaat totdat je zelf beweegt. Je moet dus werkelijk in slow motion rondkijken, wapens grijpen of vijanden slaan. Je kunt een aantal vuurwapens gebruiken, maar die hebben de extra moeilijkheid dat de tijd heel even versnelt wanneer je er mee schiet. Het spel bestaat dus uit heel behoedzaam en langzaam bewegen om uit te dokteren in welke volgorde en op welke wijze je alle tegenstanders uitschakelt.

Boem

Het resultaat is een unieke ervaring, waarbij je steeds meer in de spelwereld wordt gezogen. Zelfs wanneer je even je vr-bril afdoet, blijf je het gevoel houden dat de tijd anders loopt dan hij zou moeten. De omgeving ziet er zeer solide en overtuigend uit, al is hij niet fotorealistisch. Alle omgevingen bestaan uit wit materiaal dat overigens wel allerlei details kent. Het is dus meteen duidelijk waar je bent. Het is een vreemd soort ‘magisch realisme’ waarbij alles er uitziet zoals het zou moeten, maar dan wit. Tegenstanders bestaan uit rode, kristalachtige figuren die in scherven uiteen spatten wanneer je hen raakt met een wapen of je vuist. Superhot geeft dan ook een zeer overtuigend gevoel van aanwezigheid in de spelwereld. Zo sterk zelfs, dat de schrijver van deze recensie bijna plat op zich gezicht viel toen hij probeerde te steunen op een (virtuele) vliegtuigstoel.

None

En nog een keer

Elke actiescène speelt zich op een andere locatie af en is opgedeeld in een aantal segmenten. Elk segment moet je voltooien voordat je naar het volgende kan. Helaas is het checkpointsysteem hier nogal irritant, aangezien doodgaan in een segment betekent dat je de hele scène opnieuw moet spelen. Aangezien het laatste segment meestal het lastigste is en het soms even duurt voor je doorhebt wat je precies moet doen, betekent dit dat je sommige segmenten wel heel vaak moet herhalen. Het lijkt er sterk op dat de ontwikkelaar dat heeft gedaan om het spel kunstmatig langer te maken dan het eigenlijk is. En zelfs met deze nodeloze herhalingen is de game in een uur of twee te voltooien.

None

Over de streep

Er is nog een ander probleem met Superhot en dat lijkt meer op een echte bug. Het spel calibreert je positie in de spelwereld verkeerd. Wanneer je begint te spelen blijken sommige voorwerpen ver buiten je speelvlak te liggen, wat betekent dat je er niet bij kan. Dit is gelukkig eenvoudig op te lossen door via het Oculus Home-overlaymenu de kijkrichting te resetten. Dan is de game opeens wel prima speelbaar. Toch blijven er momenten dat noodzakelijke voorwerpen net buiten je bereik terechtkomen, waardoor sommige puzzels tijdelijk veranderen in een gevecht met de Touch. Bijvoorbeeld wanneer een pistool buiten het door de Touch-sensors gevolgde gebied ligt. Deze momenten zijn gelukkig zeldzaam, maar halen je wel onmiddellijk uit de fantasie.

Deze kleine technische onvolkomenheden zijn gelukkig niet genoeg om de ervaring helemaal te verpesten. Het blijft waanzinnig om als Neo rustig kogels te ontwijken en wapens van vijanden af te pakken om hen er mee door het hoofd te schieten. Het is daarom ontzettend jammer dat er zo weinig content is. De lengte is hierbij echt een groot probleem: de ervaring is zó voorbij en wanneer je klaar bent is er eigenlijk geen reden om terug te gaan. In essentie is Superhot VR immers een puzzelspel en als je weet hoe je elke scène voltooit, is de spanning ook weg. Superhot VR komt hierdoor gevaarlijk dicht bij een techdemo, die minstens twee keer zo lang had moeten zijn om er een volwaardige game van te maken.

Superhot is exclusief voor pc verkrijgbaar en Superhot VR alleen speelbaar met Oculus Rift. Oculus Touch is dan noodzakelijk.

Zelda-skin en andere Switch-accessoires gelekt Gravity Rush 2
13