Neonkleuren, flitsende beelden en bijzonder intense actie. Zo’n beetje iedere console heeft wel één game die met ouderwetse gameplay en nieuwerwetse beelden een oud concept zoals jagen op de hoogste score weer interessant maakt. De Xbox 360 had Geometry Wars, de PlayStation 4 heeft Resogun en de PlayStation 3 deed het met Super Stardust HD. Die laatste game wist op de Vita al een nieuw thuis te vinden en begint onder de noemer Ultra ook een nieuw leven op Sony’s vierde thuisconsole.
Super Stardust Ultra is namelijk dezelfde game als in 2007, maar dan met een aantal subtiele verbeteringen en een paar nieuwe speelstanden. Het opvallendste is hoe weinig grote verbeteringen deze Ultra-versie met zich meebrengt. Grafisch gezien was deze titel ruim zeven jaar geleden nog een hoogvlieger, maar vandaag de dag is er weinig bijzonders op te merken aan de ontploffende asteroïden en ruimteschepen.
Tijdloze gameplay
De gameplay zelf is gelukkig zo goed als tijdloos. Ook in Super Stardust Ultra speel je een klein ruimteschip dat de taak heeft gekregen een planeet te beschermen tegen ruimtewezens, brokstukken en al het andere ruimtepuin dat vlak boven de atmosfeer zweeft. Met de ene pook vlieg je het schip langs al die obstakels af, met de andere stick schiet je op asteroïden - die vervolgens ontploffen en in kleinere brokken verder rondzweven.
Het idee is net zo bejaard als games zelf. Super Stardust geeft er een eigen draai aan door drie verschillende ruimterotsen en drie verschillende wapens te introduceren. Gewone kometen zijn prima te vernietigen met de standaard proppenschieter, terwijl gouden rotsen gemakkelijk smelten met de vlammenwerper. Buitenaardse ijsblokken delven het onderspit tegen een paar schoten van de icebreaker. Met name rondom de wat moeilijkere planeten moet er constant gewisseld worden tussen die drie wapens.
Het is daarbij cruciaal het overzicht houden. Tussen de ontploffingen en het in de rondte zwevende ruimtepuin verschijnen in een genadeloos tempo vijanden en nog meer kometen. Super Stardust vereist een soort van trance waarin de speler niet echt de vele projectielen en vijandelijke schepen hoeft te zien om er op de juiste manier mee om te gaan. Beslissingen die de speler in het heetst van de strijd haast onderbewust moet nemen spelen een grote rol. Wanneer is een bom het beste in te zetten als ontkomen geen optie meer is? En wanneer is de situatie nog te redden door snel met een boost naar de andere kant van een planeet te vliegen?
Ouderwets op zijn best
Super Stardust is bij vlagen een minstens zo goede game als zeven jaar geleden. Ook Ultra komt het beste tot z’n recht komt in de speelstanden waarin alle bovenstaande elementen samenkomen. Daarom hebben we de Arcade-modus zo lief. Bommen, boosts en wisselen tussen wapens spelen stuk voor stuk een rol in Arcade. Het spel kent overigens nog een aantal soortgelijke modi, waarin je bijvoorbeeld het buitenaardse gevaar zo lang mogelijk moet bestrijden met een enkel leven of waarin een eindeloze golf aan gespuis de tegenstander vormt.
Minder sterk zijn de speelstanden waarin je het met een enkele vaardigheid moet doen. In Bomber is het schip alleen uitgerust met een beperkte hoeveelheid bommen en bij Impact draait het om het zo lang mogelijk door legioenen van vijanden heenvliegen. Ook nieuw is Blockade, waarin het ruimteschip continu gevolgd wordt door een soort staart die de weg blokkeert. Deze moderne variant van Snake breekt eveneens geen potten: net zoals de andere modi zijn de meeste Blockade-potjes te kort en oppervlakkig om Arcade ook maar enigszins te evenaren.
Dat Super Stardust Ultra zo weinig nieuws doet, maakt de game moeilijk aan te raden aan eenieder die het spel al heeft gespeeld. We hebben simpelweg het gevoel dat er meer in Ultra had gezeten. De beperkte leaderboards, waarin louter plaats is voor duizend spelers, of de onhandige opbouw van de menu’s bevestigen dat gevoel. Super Stardust Ultra is een te simpele heruitgave van een game die best een nieuwe lik verf had kunnen gebruiken.
Reacties op: Super Stardust Ultra - Simpele heruitgave
Vogeltje
ali3n8tor
Voor iemand zoals mij die de ps3 versie kapot gespeeld heeft, een 8.
voor zure reviewers die meer verwachtten, een 6.5
De gameplay staat nog steeds als een huis… je krijgt de meest opgepoetste versie van een rock-solid arcade game, 9 game modes en 5 nieuwe planeten, en 1080p/60fps
4player splitscreen…en modus waarbij je live kunt streamen en de viewers commando's kunnen geven die het spel beinvloeden.(daar lees je niet eens wat over terug hier..)
En als potjes als blockade of bomb mode te kort voor je duren ga je waarschijnlijk snel af daarin.
maar deze game een 6.5 geven is gewoon crimineel. ga je schamen. If it ain't broken.. dont fix it.
The Chosen One
Dit is zeggen een goede game toen is nu slecht.
Baukereg
Voor iedereen die deze game nog niet gespeeld heeft is het een 10, want meer arcade fun dan Super Stardust is er niet. Super Stardust is de game die mijn toentertijd heeft overgehaald om een ps3 te kopen, en als ik een ps4 aanschaf koop ik 'm gewoon weer.
Je beschrijving van de game is wel positief, maar dat je de multiplier niet benoemt is opmerkelijk, dat is namelijk het belangrijkste element waarom Super Stardust zo'n geweldige game is: hoe langer je in leven blijft, hoe spannender het wordt. Overigens, die modus met alleen bommen is een erg leuke afwisseling. Dat die modus niet zo lang duurt als de arcade vind ik een slechte reden om het te bestempelen als minder sterk en dus geen toevoeging.
Dat er voor ervaren SSD-games (als mij) te weinig nieuwe content in zit is een valide punt, maar om dan meteen een 6,5 te geven is zwaar overdreven. Zeker als de heruitgaves van Grim Fandango, Majora's Mask en Resident Evil allen een 9 krijgen terwijl ze ook nagenoeg niks nieuws brengen.
Ragingbully
SuCCeSSoR
Lees hier wel vaker reviews die totaal onrechtvaardig zijn. Ben er langzaamaan al aan gewend.
SuCCeSSoR
Niet helemaal eens met je. Ik vind SS een geweldige game maar kan stiekem toch niet tippen aan Resogun.
Één ding is zeker, de mannen van Housmarquee weten als geen ander wat arcade fun inhoud. En dan kijk ik ook weer naar Dead Nation.
3 geweldige titels van deze maker. Kijk nu al uit naar hun eventuele nieuwe arcade game.
tielo
Ja het is dezelfde game als op andere platformen maar het is goed gedaan en werkt als van oud verslavend. De game pretendeert toch geen nieuw deel te zijn ofzo?
gimbal
GRDavies
Het is in het geval van een heruitgave nog extra moeilijk, ik quotte perspectief, want de vraag is vanuit wiens ogen moet je dan een spel beoordelen? Je wilt een review geven om een zo groot mogelijk lezerspubliek een goed beeld te kunnen vormen wat het spel wel of niet goed doet en ze daarmee helpen met de keus om het spel wel of niet aan te schaffen (en/of eventueel wachten tot in de budgetbak e.d.)
Zoals uit de vele bovenstaande reacties zijn er vele meningen zoals:
- Mag het cijfer (significant) beinvloed worden door de mate van de toevoegingen in de port?
- Mag het cijfer (significant) beinvloed worden door de gevraagde prijs?
- Mag het cijfer (significant) beinvloed worden door het spel tegen de huidige gamestandaarden af te zetten?
- Etc
Ik ben niet goed in deze game, dus (ook?) ik haal het meeste plezier uit Arcade/Planet, maar dat zou niet moeten meespelen in het cijfer. Wat wel zo is dat het lijkt of er veel content is door de vele modi, maar dat zijn voornamelijk 1-leven modi en dan stoor ik me aan de menu-structuur, kan ik gewoon niet de "Again?" optie krijgen ipv weer door 3 lagen van het menu te moeten klikken, dat weerhoudt me na 2 of 3 keer om verder te spelen en dan maar weer Arcade/Planet te spelen. En dat is wel - in mijn ogen - reden tot een aftrek van (een halve?) punt.
Wat betreft gfx, het is nog steeds mooi genoeg, maar het is wat dat betreft een makkelijke port. Daar en tegen vragen ze er 12 euro voor (20 had beduidend geldklopperij geweest, 12 is de juiste prijs).
Dus een 6,5 is te laag, maar ik zou het denk ik ook niet hoger dan 7,5 geven.