Super Smash Bros. Melee op de GameCube wordt door velen gezien als één van de beste Nintendo-games ooit gemaakt. Inmiddels is, enige tijd na de Japanse en Amerikaanse release, het vervolg eindelijk in Europa beschikbaar en kunnen zowel fans als de nieuwe Wii-doelgroep genieten van het beste vechtspel beschikbaar voor de Nintendo Wii. Dus lees de review, loop naar de winkel en schaf Super Smash Bros. Brawl aan.

Sinds de NES heeft Nintendo een uitgebreide portfolio opgebouwd, waarin we spelreeksen aantreffen als Kirby, Super Mario, The Legend of Zelda, Fire Emblem, Donkey Kong en F-Zero. De meeste van deze games kennen één prominente 'held'. Menig persoon zal wel eens de kwaliteiten van bijvoorbeeld Mario hebben afgewogen tegen die van Link uit Zelda. Waarschijnlijk was deze vraag ook bij een medewerker van Nintendo opgekomen, wat leidde tot de geboorte van een nieuwe franchise: Super Smash Bros op de Nintendo 64.

Aanvankelijk leek Smash Bros een eenmalige iets. Veel fans waren dan ook verrast met de aankondiging van Super Smash Bros. Melee voor de Gamecube, die met zijn talloze opties het eerste deel ruimschoots zou overtreffen. Spelers waren onder de indruk van de hoeveelheid speelbare personages, de vrij te spelen opties, de te behalen trofeeën, de levels en de talloze spelmodi. Super Smash Bros. Melee kreeg overal lovende woorden. Dit keer leek een vervolg eerder onvermijdelijk.

Inmiddels heeft Super Smash Bros Melee een soort cultstatus gekregen en worden er jaarlijks alleen in Nederland al tientallen toernooien georganiseerd. Je vraagt je misschien af waarom mensen deze game zes jaar na de release nog steeds in hun Gamecube stoppen. Naast het feit dat het spel ontzettend leuk is om te doen, komt dit grotendeels omdat het training vraagt van de speler. Door te trainen, ontdek je nieuwe combo's en verbetert je behendigheid. Door de diepgaande besturing zijn de mogelijkheden eindeloos. Gamers blijven bezig met het ontdekken van de meest efficiënte vechtstijl.

In de Smash Bros-serie vecht je met verschillende Nintendo personages  in een tweedimensionale omgeving die in 3D opgebouwd is. Je kunt dus alleen naar links, rechts, boven of onder bewegen. Het level waarin een gevecht zich afspeelt is meestal opgebouwd uit een aantal platformen waar je vanaf kunt vallen. Je verliest een leven of een punt, afhankelijk van welke modus je speelt, als je uit één van de vier kanten van het level geslagen word. Door elkaar klappen uit te delen zal iedere speler een hoger percentage schade krijgen. Hoe meer schade je hebt, des te verder je weg vliegt als je geslagen of getrapt word. Heb je een veel schade en één van je tegenspelers slaat je zover dat je de linkerrand van het level raakt, dan ben je af en zul je terugkomen zonder schade. Degene die de ander het vaakst doodt, zal de winnaar zijn.

Hoewel het concept simpel klinkt, zijn er veel invloeden waar de speler rekening mee moet houden. Er vallen bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd voorwerpen omlaag waarmee de spelers elkaar het leven zuur kunnen maken. Een bom veroorzaakt bijvoorbeeld een ontploffing die de tegenspeler het level uitslingert. Je moet ook rekening houden met het levelontwerp, doordat je soms iemand alleen aan de zij- en bovenkant eruit kan slaan. Omhoog komende lava en verdwijnende platformen maken het allemaal nog wat moeilijker.

Voor veel die-hard fans zal het misschien een lichte teleurstelling zijn dat Super Smash Bros. Brawl een compleet nieuw spelgevoel met zich meebrengt vergelijken met de GameCube-versie. Van springen tot aanvallen, alles voelt anders. Dit betekent allerminst dat slechter is geworden, integendeel zelfs. Het spel perfectioneert de bouwstenen van de vorige Smash Bros-delen. Dit merk je voornamelijk in de omgang met de personages. Er wordt nu iets realistischer omgegaan met de zwaartekracht en de aanvallen van de personages. Zo zie je bijvoorbeeld bij Link dat hij nu een soepelere beweging zal maken als hij neerkomt op de grond.

Hoewel Super Smash Bros. Brawl in veel opzichten bekend zal voelen voor iemand die een eerder deel gespeeld heeft, is het nu wel degelijk moeilijker om te spelen. Het zit hem juist in de gebalanceerde gameplay die deze game zo goed maakt. Iedereen kan het spel oppakken, maar de kunst zit hem in ervaren worden. Het is nu meer dan ooit een uitdaging om de meest ingewikkelde combo's te ontdekken. Bepaalde trucs die in eerdere delen werkten, zijn nu uit de gameplay gehaald. Door het ontbreken van elitaire technieken als de wave-dash zal het voor velen een grotere uitdaging worden om zich te bewijzen in Brawl. Het gevoel wat je krijgt op het moment dat je genadeloos op een ander inslaat en hem richting de rand blijft slaan, is iets wat je pas ontdekt als je het spel gespeeld hebt. De kick die winnen geeft is groot omdat het voornamelijk je techniek is die bepaalt of je wint.

Naast de verbeterde gameplay, zijn er veel dingen toegevoegd die de speler helpen met het behalen van zijn overwinning. Naast veel nieuwe voorwerpen, is de zogenaamde 'Final Smash' waarschijnlijk de belangrijkste toevoeging op dit gebied. Elk personage heeft zijn of haar ultieme beweging, die uitgevoerd kan worden op het moment dat er een vliegend Smash Bros-logo tevoorschijn komt. Op dat moment wordt het vechten om wie er het eerst bij dit voorwerp komt. Je zult ongetwijfeld balen als een vriend dit voorwerp voor je neus gekaapt.

Toegankelijkheid is een belangrijk aspect van Super Smash Bros. Brawl, wat blijkt uit de verschillende besturingsmogelijkheden die worden aangeboden. Je kunt het spel spelen met de Wii Remote en Nunchuk, met de Wii Remote op zijn kant (als een NES-controller), met de Gamecube-controller en met de Classic-controller. Daarnaast kun je voor elk aangemaakt profiel instellen hoe je de knoppen wilt indelen. Ook op gebied van levels of voorwerpen is veel naar wens aan te passen. Heb je bijvoorbeeld een hekel aan bepaalde levels, dan kun je deze uitschakelen. Ook de verschijningsfrequentie van voorwerpen kan ingesteld worden. Bepaalde muziek is aan een level toe te wijzen, waarna je vervolgens de frequentie in kunt stellen waarin deze muziek gespeeld wordt.  Het zal je verbazen wat je allemaal in kunt stellen.

Super Smash Bros. Brawl blinkt uit in de aanwezige spelmodi. Naast de standaardgevechten kun je, net als in het vorige deel, ook teamgevechten doen. Ook zijn alle overige modi zoals Classic, All-star, Break the Targets, Special Brawl en Events weer aanwezig. Een nieuwe toevoeging is de zeer uitgebreide verhaalmodus genaamd 'Subspace Emissionary' waarin je je een weg moet banen door grote platformlevels. Hoewel een soortgelijke modus ook in Melee aanwezig was, zitten er dit keer mooie tussenfilmpjes in verwerkt die het verhaal als één geheel presenteren. Hoewel deze modus natuurlijk geen losstaand spel is, is het zeer leuk om te doen als je even geen tegenspelers hebt om een normaal Brawl-gevecht te doen. In zo goed als elke modus kan op elk gewenst moment een tweede speler meedoen. Komt er een vriend onverwachts binnen terwijl je met de Subspace Emissionary bezig bent? Geen probleem. Laat hem een controller pakken en meedoen. Alles in dit spel is gebaseerd op toegankelijkheid voor zowel één als meerdere spelers.

Eveneens nieuw in Brawl is de level editor. Gedurende het spel kun je voorwerpen vrij spelen waarmee je een eigen level in elkaar kunt zetten. Natuurlijk is er niets leuker dan je vrienden verslaan in levels die jij of zij zelf gemaakt hebben. Tevens kun je de zelfgemaakte creaties via de Nintendo Wi-Fi-verbinding met je vrienden uitwisselen. De level editor vraagt wat tijd, maar als je eenmaal een mooi level gemaakt hebt zul je er veel plezier aan beleven.

Waar veel Smash Bros fanatiekelingen op gewacht hebben is de online modus. Zoals bekend is Nintendo niet één van de sterksten op gebied van online multiplayer, wat jammer genoeg ook doorschemert in de online modus van Brawl. Hoewel deze modus technisch gezien vaak goed werkt, is het mogelijk dat je vertraging ervaart wanneer je tegen iemand uit bijvoorbeeld Amerika speelt. Na de Europese release zijn er waarschijnlijk spelers dichter bij huis online te vinden, dat dit probleem zal beperken. Los hiervan is de online modus een prima toevoeging met helaas niet al teveel diepgang. Maar het blijft toch het leukst om de tegenstrever naast je op de bank in de pan te hakken.

Super Smash Bros. Brawl heeft een gigantische herspeelbaarheid. Naast het feit dat je nog meer trofeeën kunt verzamelen dan in Super Smash Bros Melee, zullen er ook stickers verschijnen in de verschillende spelmodi. Deze stickers kun je gebruiken om je personages meer kracht te geven in de Subspace Emissionary-modus. Dit doe je door de stickers op de onderkant van de trofeevoet te plakken van het personage waarmee je speelt. Krachtigere stickers zullen een groter oppervlak innemen van de trofeevoet, waardoor je goed zult moeten overwegen hoe je de stickers op de voet plakt. Verder kent het spel een groot aantal vrij te spelen voorwerpen, zoals levels, muziek en voorwerpen voor de leveleditor.