Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix (XBLA) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Super Puzzle FighterII Turbo is één van de beste puzzelgames aller tijden. En omdat Capcom nietvies is van compileren, converteren, oppoetsen, heruitbrengen, ultra- enturboficeren van zijn franchises, was het vrijwel onvermijdelijk dat SuperPuzzle Fighter II Turbo ook op Xbox Live Arcade zijn opwachting zou maken. Hetspel kreeg een flinke opknapbeurt zodat het ook mooi oogt op nieuwe High Definition-televisies en kreeg deerbarmelijke naam Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix mee.  Normaal kort ik gametitels liever niet af in mijn reviews,maar in dit geval zal ik verder refereren naar Puzzle Fighter wanneer ikeigenlijk Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix bedoel. Puzzle Fighter is de puzzle spin-off van de Street Fighter-reeks,al wordt het vecht-gedeelte vooral gebruikt als metafoor bovenop eenpuzzelgame. Tijdens het spelen zie je twee schattig ogende personages elkaar inelkaar beuken, gelijk de verhoudingen in het puzzelspel. Puzzle Fighter speelje namelijk altijd tegen een andere speler, zij het de AI, iemand in jouw kamerof iemand heel ergens anders op onze planeet. Puzzle Fighter vier verschillende spelmodes, namelijk X', X,Y en Z. Iks apostrof, oftewel X', iseen licht aangepaste variant van X die speciaal voor deze HD-versie is ontwikkeld.Beide spelmodes komen ongeveer op hetzelfde neer en vormen de hoofdbrok van hetspel en zijn ook de best uitgewerkte spelmodes met veruit de meeste diepgang.Je moet gekleurde blokken die in paartjes van twee kleurtjes omlaag vallen,plaatsen in het veld beneden. De bedoeling is gelijke kleuren bij elkaar tevoegen, omdat je deze later in één klap kunt laten verdwijnen met specialeronde blokken die in kleur moeten corresponderen. Telkens wanneer je blokkenlaat verdwijnen, wordt een aantal willekeurige blokken in het vak van jetegenstander gegooid. Hoe meer blokken je tegelijk laat verdwijnen en hoe meercombo's je weet te maken, hoe meer meuk de tegenstander te verduren heeft. In Puzzle Fighter draait het meer dan in soortgelijke gamesom je tactische plan, dan om of je toevallig de juiste blokken uitgedeeldkrijgt. Je dient de juiste balans te zoeken tu en op tijd blokken weg halen enruimte maken, en uitgekiende combo's opzetten. Hierbij dien je ook goed op hetgedrag van je tegenstander te letten. Als je ziet dat hij van plan is een grotecombo neer te zetten, dan kun je voorkomen dat hij die maakt door snel jouwcombo uit te voeren. Was de tegenstander eerder met zijn combo, dan kun je zijnaankomende lading rotzooi alsnog counteren door zelf wat blokken te verwijderenmaken. Vervolgens zullen er minder of soms zelfs helemaal geen blokken van jetegenstander meer in je veld vallen. In deze zin is het woord 'Fighter' inPuzzle Fighter ook zeker niet verkeerd gekozen, want je bent echt in strijd metje opponent en niet louter zo snel mogelijk blokjes aan het verwijderen. Timingen een goede strategie zijn van groot belang, al is geluk nog steeds wel eenbelangrijke factor.De andere spelmodes, Y en Z, zijn vooral leuk voor deafwi eling, maar niet heel bijzonder. In de Y-mode dien je drie blokken vandezelfde kleur te combineren om ze te laten verdwijnen, in de Z-mode komen deblokken van onder je beeld in geschoven en dien je ze te laten verdwijnen doorsetjes van vier blokken onderling te roteren. Dat beide modes op de tweedeplaats komen blijkt wel uit het feit dat je ze niet online kunt spelen in de Ranked Matches, en deX' en X-mode wel. In de Player Matches staan overigens wel alle spelmodes tot je beschikking. Het online gedeelte is leuk en verslavend, mits je geen lasthebt van lag en er überhaupt spelers zijn om het tegen op te nemen. Hoewel hettriviaal lijkt, is lag in Puzzle Fighter toch wel een aardig probleem, omdathet schuiven van de blokken iets wordt vertraagd en ze soms net op de verkeerdeplaats belanden. De High Definitionmake-over die Puzzle Fighter voor deze gelegenheid gekregen heeft, ziet er bestaardig uit. De effecten bij het verwijderen van blokken zijn semi-spectaculair,en ook de achtergronden zien er strak uit. De personages zijn nog wel in hunoude resolutie, waarschijnlijk omdat het te veel werk was om deze ook nog vaneen opknapbeurt te voorzien. Speel je op een SD-televisie, dan is zelfs nog tezien dat de personages iets minder gedetailleerd zijn dan de rest van het spel,maar het is dan minder storend. Overigens is er niet veranderd aan de overdaadaan felle kleurtjes en ook de luidruchtige geluiden en muziek, zul je gewoonvoor lief moeten nemen. De nostalgisten waren waarschijnlijk eerder boosgeworden als die eruit waren gehaald. Toch zijn er wel wat dingetjes om over te zeuren. Zo haalteen oneindig aantal continuesenigszins de spanning uit het singleplayergedeelte, behalve als je de achievement wil halen waarvoor jegeen continues mag gebruiken. Ookblijkt het D-pad van de Xbox 360 controller wederom niet echt geschikt voor ditsoort spelletjes en ook de analoge stick is evenmin een ideaal alternatief. Somsdruk je op het D-pad bijvoorbeeld naar links, maar registreert hij dat je naarboven drukt, waardoor het blok direct om laag valt. Dit kan erg vervelend zijn.Met de analoge stick heb je daar minder last van, maar heb je weer dat hij somsnog één verder naar links of rechts gaat, dan dat je eigenlijk wil. Ook is de prijs mi chien wat aan de hoge kant. Puzzle Fighter kost 800 punten, waar de meeste arcade-ports voor 400 punten over de digitale toonbank gaan. Daarbij is het maar de vraag of je dit spel op een console heel lang zult spelen, het is eerder een handheld spelleltje. Helaas is de PSP-versie in de Capcom Puzzle World-compilatie toch wat duur als je alleen voor Puzzle Fighter gaat.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou