We zijn allemaal op de hoogte van het overbekende Super Mario-verhaal waarin Princess Peach ontvoert wordt door Bowser, waarna Mario en Luigi erachteraan gaan om haar en het Mushroom Kingdom te redden. Dit verhaal is inmiddels bekender dan de beschreven levensjaren van Jezus Christus, de tocht van de Fellowship uit The Lord of the Rings, of het mysterie in de vele werken van Leonardo Da Vinci. Goed, misschien is dat wat overdreven, maar wellicht is het eens tijd voor een andere insteek waar het de gebeurtenissen in het Mushroom Kingdom aan gaat.

Nintendo moet er zelf ook zo over gedacht hebben, want nu komen ze met Super Princess Peach voor de Nintendo DS. Dit keer zijn de rollen omgedraaid, en zijn Mario en Luigi door Bowser gekidnapt. Nood aan de man, of vrouw in dit geval. Princess Peach is namelijk vastberaden om de loodgieters te redden en haar paddo-rijk van een ondergang te redden. Ze kan het echter niet alleen aan, dus krijgt ze de hulp van een magische paraplu. Dit mobiele regenscherm zal op verschillende manieren van pas komen en is een centraal aspect van de gameplay.

Super Princess Peach is een echte klassieke platformgame. Elk level heeft een begin- en eindpunt. Al rennend en springend probeer je het eindpunt te bereiken. Net als Mario, kan ook Peach haar vijanden aanvallen door bovenop ze te springen. Ze heeft echter niet hetzelfde gewicht als Mario, waardoor de vijanden enkel omgekieperd worden. Ze kan de schurken vervolgens optillen met haar paraplu en ze later ergens tegenaan gooien, zoals bijvoorbeeld een andere vijand. Kenners zullen hier een gameplay-element uit Super Mario Bros. 2 in herkennen. Ze kan vijanden ook in één keer neermeppen met haar paraplu. Dan ben je meteen van ze af.

Elk level is volgestopt met geheimen. Zo kun je muzieknoten verzamelen, waardoor je later de hele soundtrack kunt naluisteren, of je eigen deuntjes kunt maken. Ook zijn er puzzelstukken te vinden, die je weer kunt samenvoegen tot één puzzel, evenals minigames die je tussendoor kunt spelen voor het behalen van high scores of om gewoon even de tijd te doden. Elk level bevat eveneens drie gevangen toads, die steeds moeilijker te redden zijn. Je zult ze uiteindelijk allemaal moeten redden, wil je het kasteel van Bowser kunnen betreden. Muntjes die je in de levels verzameld, kun je uitgeven bij een shop voor nieuwe vaardigheden, een grotere levensmeter en meer van dat soort zaken. Zo heb je vaardigheden waardoor je kunt zweven en stampen met je paraplu.

Het belangrijkste aspect van de gameplay, zijn de vibes. Je hebt vier harticonen op het onderste scherm. Elk icoontje staat voor een andere stemming. Door één ervan aan te tikken, activeer je een bepaalde stemming bij Peach. Je kunt een stemming maar voor een beperkte tijd gebruiken. Deze tijd kun je verlengen bij een shop. Toch is het niet zo dat je de vibes constant gebruikt. Meestal heb je ze nodig om eindbazen te verslaan, of puzzels op te lossen. Vaak spreken de puzzels en eindbazen redelijk voor zich, hoewel je later in de game wel iets creatiever zult moeten zijn. Het is in ieder geval niet zo dat het touchscreen een erg centrale functie heeft binnen de game. Je zult de game grotendeels bedienen met de knoppen op de DS.

Super Princess Peach kent een wereldkaart, bestaande uit acht werelden, die elk weer opgedeeld zijn in een aantal levels. Deze game hanteert de klassieke indeling naar thema. Zo is er een sneeuwwereld, een vulkaanwereld, een boswereld en een spookwereld, om maar wat te noemen. Zoals altijd het geval met dit soort games, is de lengte niet heel groot. Als je de game echter uitgespeeld hebt, worden er nieuwe geheimen aan de bestaande levels toegevoegd en krijg je zelfs een aantal geheel nieuwe en moeilijkere levels voorgeschoteld. Er is dus behoorlijk wat gameplay in Super Princess Peach aanwezig.

De levels zijn bijna allemaal behoorlijk goed ontworpen. Zeker in combinatie met de vibes en de mogelijkheden van je paraplu, worden je een aantal leuke gameplay-elementen voorgeschoteld. Er zit duidelijk creativiteit in deze game. Dit zie je ook af aan de grafische stijl. Het is erg kleurrijk en vrolijk, zoals we van Mario-games gewend zijn, maar toch weer in een geheel eigen jasje zoals we nog niet eerder gezien hebben. Zo zijn bijvoorbeeld ook de vijanden onderhevig aan verschillende stemmingen, waardoor ze er anders uit zien en je ze ook anders moet benaderen. De capaciteiten van de DS worden ook goed gebruikt om de verschillende stemmingen van Peach over te doen slaan op de omgeving, met verschillende filters en 'scaling'-effecten. Sowieso kent deze game aardig wat mooie grafische effecten en soepele animaties.

Super Princess Peach is dus een lekker complete game die erg geschikt is voor een handheld als de DS. De controls zijn ook strak en snel onder de knie te krijgen, zoals we van Nintendo-games gewend zijn. De muziek is behoorlijk goed verzorgd, hoewel het niet dezelfde charme heeft als de muziek uit andere Mario-games. Het zijn niet echt hele memorabele deuntjes. Het grote probleem van deze game, is echter de lage moeilijkheidsgraad. Veel van de levels ontberen echte platformsecties waar veel vaardigheid voor nodig is. Bovendien heeft Peach een levensmeter, die redelijk simpel bij te vullen is met één van de vibes. Doordat je de vibemeter en levensmeter beide nog kunt vergroten bij de shop, wordt het bovendien geleidelijk aan alleen nog maar gemakkelijker. Je kunt bovendien per level drie keer dood gaan, waarbij je weer op exact hetzelfde punt kunt beginnen, als waar je geëindigd was.

Voor een echte platform-ervaring zullen we nog even moeten wachten op New Super Mario Bros. Super Princess Peach is over het algemeen een erg gemakkelijke en simpele game, die liefhebbers van het genre niet snel op de proef zal stellen. Dit betekent niet dat Super Princess Peach een slechte game zou zijn, allerminst zelfs. Er is genoeg gameplay aanwezig om je aardig te kunnen onderhouden. Bovendien voelt het geheel erg goed verzorgd aan. Dit is gewoon een game die lekker weg speelt en daar valt ook weer wat voor te zeggen.