Super Monkey Ball Adventure (PS2) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Met Super Monkey Ball Adventurebegeeft ook de reeks met de aap in de plastic bal zich in het 3Dplatform genre. Veel games die Super Monkey Ball Adventure zijnvoorgegaan in de overgang naar een ander genre, hebben echter gefaaldin de poging de reeks te vernieuwen. Het platform gedeelte zat altijdgoed in elkaar bij de andere games in de serie, maar of deze game ookkan ontsnappen aan de valkuilen van soortgelijke conversies, moetenwe nog zien. Wij reviewen de PS2-versie van de game.

Het is een uitzondering, maar Super MonkeyBall Adventure weet me al te irriteren voordat ik ook maar éénseconde van deze game heb gespeeld. De reden hiervan zijn de absoluutonuitstaanbare stemmen van de anderzijds schattige aapjes. Dezehebben een eigen taaltje dat bestaat uit zich herhalende hoge tonen,die een klein beetje lijken op het geluid wat apen maken. Deondertiteling maakt duidelijk wat ze zeggen. Het resultaat is dat hethelemaal niets toevoegt aan de game. Je hebt immers geen reden omnaar ze te luisteren en het geluid dat ze uitkramen veroorzaakt algauw de drang om die lieve aapjes in de maag te stompen. Er is nadeze eerste irritatie ook niet echt een reden om de game verder tewillen spelen. Het verhaal is zo dun als een velletje overtrekpapieren zorgt er niet voor dat je als speler geïntere eerd wordt inhet lot van de aapjes.

De meeste mi ies tijdens deverhaalmode worden in gang gezet door met de verschillende personageste praten die in wereld van Super Monkey Ball rondlopen. De mi ieshebben, net zoals het verhaal, meestal niet veel om het lijf.Uitdagend zijn de mi ies wel, maar jammer genoeg vaak wel om deverkeerde redenen. De reden hiervan is gameplay. Het concept aapje indoorzichtige bal, in combinatie met platform gameplay werkt niet. Degameplay mag mi chien eerst uitdagend aanvoelen, maar deze uitdagingslaat al gauw om in frustratie. In een normale 3D platformgame is hetgeen probleem om te bepalen wat je personage doet. Een aap in een balis moeilijker te controleren. Vooral mi ies met smalle richels ofandere kleine oppervlakten, draaien uit op een waar “trial &error”-festijn. Daarnaast is een mi ie niet opnieuw te doen doorin een keuzemenu die optie aan te klikken. Nee, daarvoor moethelemaal de weg worden terug gevonden naar de persoon die de mi ieoorspronkelijk heeft gegeven.

Een leuke toevoeging is de mogelijkheidom de aapjes uiteindelijk uit te rusten met chants; spreuken diegebruikt kunnen worden om speciale krachten toe te kennen aan deapen. Denk hierbij aan een dikke bokshandschoen op een veer diegebruikt kan worden om hard te slaan of de mogelijkheid omonzichtbaar te worden. Om een aantal mi ies af te ronden, is hetzelfs verplicht om een aantal van deze chants te gebruiken. Dit wordtvaak niet meteen duidelijk gemaakt en het duurt nog wel eens eentijdje voordat het duidelijk wordt dat een chant gebruikt dient teworden.

 

De enige opties die de game nog eenbeetje aantrekkelijk weten te maken, zijn de party games en dechallenge modes. En het zal natuurlijk niemand verbazen: beide zijnook al aanwezig in eerdere Monkey Ball games. De party games zijnallemaal met maximaal vier personen te spelen. In je eentje is hetook mogelijk tegen drie computergestuurde tegenstanders te spelen.Modes zoals Bounce en Fight blijven leuk op een avond met vrienden,maar zijn niet leuk genoeg om lang te blijven boeien. De challengemode brengt oude gameplay terug door met 50 puzzellevels te komen diesteeds moeilijker worden. Het is ironisch dat deze modes leuker dande verhaalmode en het doet je afvragen of het pad dat Sega isingeslagen wel de juiste is.

Op grafisch gebied ziet Super MonkeyBall Adventure er niet slecht uit. Er is echter ook niets dat de gameuittilt boven andere platformgames. Kleuren zijn eentonig en ook hetlevel design is niets om over naar huis te schrijven. Het geluid is,zoals al eerder is gezegd, onder de maat. Het beste is om deze gamete spelen met het geluid uit.De hoofdmoot van de game, de adventuremode, deugt niet. De gameplay van die gepaard gaat met een aap in eenbal past gewoonweg niet bij een 3D platformer. Een reden om door dematige gameplay heen te bijten is er ook niet, want het verhaal biedtook niets extra's. De party games en de challenge mode zijn de enigedingen die behoorlijk zijn uitgevoerd en moeten de game redden. Ditis echter niet genoeg om de game ook maar enigszins boven demiddelmaat uit te tillen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou