Super Mario 3D All-Stars doet precies genoeg om te slagen

Het belangrijkste onderdeel van de 35ste verjaardag van Super Mario Bros. is de Super Mario 3D All-Stars-collectie: een verzameling van drie van de meest geliefde 3D-platformers voor de Nintendo Switch. De release is nu al omstreden door het gebrek aan Super Mario Galaxy 2 en de geforceerde schaarste, maar dat betekent niet direct dat je de collectie links moet laten liggen.

Bij het opstarten van de collectie worden spelers in een minimalistisch vormgegeven menu geworpen, waar je de Super Mario 64, Super Mario Sunshine of Super Mario Galaxy kunt selecteren. Als extraatje zijn daar ook de soundtracks van deze drie games beluisteren, maar verwacht daar verder geen uitbundig feestje; het schilletje van de collectie draait puur en alleen om spelers naar de games te leiden. Nintendo had hier best wat speelser te werk mogen gaan, met wellicht wat artwork van de serie, een verzameling trailers of interviews met de ontwikkelaars.

Het belangrijkste zijn natuurlijk de games zelf. Het moge duidelijk zijn dat dit alle drie prachtige Mario-games zijn, die destijds enorm geliefd waren en nog steeds steengoed zijn. Aan de games zelf is, naast wat technische en visuele upgrades, niks veranderd. Verwacht dus geen nieuwe levels of grote veranderingen. We nemen per game door hoe Nintendo de games heeft aangepakt voor de Switch.

mario 3d all stars

Super Mario 64

Het eerste 3D-avontuur van Mario stamt alweer uit 1996 en is logischerwijs het meest verouderd. De game ziet er op het eerste oog hetzelfde uit als wanneer je het op de Nintendo 64 speelde, maar er zijn subtiele aanpassingen doorgevoerd die erg effectief zijn. De resolutie is verhoogd en er zijn behoorlijk wat textures verbeterd. Dat zie je vooral aan de kleinere details, zoals de ogen en andere textures van Mario zelf, muntjes, luchtbellen en alle elementen van de interface. De grotere textures worden iets anders gefilterd, maar zijn verder onveranderd gebleven. Dit heeft als effect dat de game grotendeels hetzelfde oogt als vroeger, maar dat het wel wat scherper is als je goed oplet.

Het upgraden van de textures is zorgvuldig uitgevoerd, waardoor de uitstraling van Super Mario 64 niet verloren is gegaan. Neem eens kijkje bij deze pc-port van Mario 64, waarbij de originele esthetiek verloren gaat met te scherpe HD-textures. In eerste instantie waren we enigszins teleurgesteld dat er niet meer werk in zat, maar na wat tijd met de collectie te hebben doorgebracht halen we opgelucht adem dat er niet te veel gesjoemeld is met de uitstraling van deze klassieker.

Je speelt de game verder in een ouderwetse 4:3-verhouding, wat betekent er zich links en rechts van - én boven en onder - het scherm zwarte balken te zien zijn. Dat is opvallend, aangezien Sunshine wel is omgezet naar een breedbeeldformaat. We kunnen slechts gissen waarom dat het geval is. Misschien was het een technische uitdaging of vond Nintendo het oude beeldformaat beter bij de game passen. Het is een aparte beslissing, maar echt storend is het niet. Er valt wat ook voor te zeggen om een game in z’n oorspronkelijke beeldformaat te presenteren, net als bij oude zwart-wit films gebeurt.

mario 3d all stars

Super Mario Sunshine

Ook de zonnige GameCube-game is voorzien van een hogere resolutie en verbeterde textures. Omdat de oorspronkelijke game er al een flink mooier uitzag dan Super Mario 64, is de upgrade veel duidelijker zichtbaar. Super Mario Sunshine ziet er vaak bijna uit als een moderne Mario-game, mede dankzij de 16:9-beeldverhouding die deze game wel heeft gekregen. Samen met een scherpe interface en dezelfde subtiele upgrade van de textures zorgt dat ervoor dat je versteld staat van het scherpe en kleurrijke uiterlijk. Kijk bijvoorbeeld naar de portalen waar je doorheen springt om levels te betreden of de grote spiegels op Gelato Beach en je merkt dat er op visueel vlak best wat verbeterd is.

Wel jammer is dat de game in af en toe last heeft van een inkakkende framerate. Het zorgt er niet voor dat de game onspeelbaar is, maar in enkele extreme gevallen lijken framedrops heftiger dan op de GameCube. We hopen op een update die dit oplost, maar gezien hetzelfde probleem bij de Zelda: Link’s Awakening-remake ook niet werd verholpen, schatten we de kans klein in.

Super Mario Sunshine ziet er vaak bijna uit als een moderne Mario-game, mede dankzij de 16:9-beeldverhouding die deze game wel heeft gekregen.

-

Wat besturing betreft is Sunshine ook interessant. Waar de GameCube-controller namelijk beschikt over analoge schouderknoppen om te wisselen tussen manieren om de F.L.U.D.D.-waterpack te gebruiken, kan dat op een Switch niet. In plaats daarvan kan je nu lopend water spuiten met de ZR-knop vanuit stilstand belagers aanvallen met de R-knop. Die wijziging is behoorlijk wennen, maar wel een verbetering ten opzichte van het origineel. Dat komt met name omdat je niet meer voorzichtig de R-knop hoeft in te drukken uit angst dat je te ver doordrukt.

Een andere aanpassing is dat je nu de rechterstick moet induwen om vanuit stilstand 360 graden om je heen te spuiten. Dat voelt eerst heel gek, omdat er op de GameCube geen klikkende sticks aanwezig waren, maar voelt na het halen van een paar Shines al erg comfortabel.

mario 3d all stars

Super Mario Galaxy

Visueel gezien was Mario Galaxy al een fantastische game om naar te kijken. Nu de het niet meer beperkt is tot de hardware Wii, straalt de game nog meer dan het al deed. Behalve een verhoogde resolutie voor de Switch is er verder weinig aangepast, maar het resultaat mag er zeker zijn; Super Mario Galaxy ziet er fantastisch uit op de Switch. De game draait daarnaast, net als de Wii-versie overigens, gelukkig op een vloeiende 60fps.

Waar Nintendo wel flink heeft moeten sleutelen, is op het gebied van besturing. Het origineel wordt gespeeld met de Wii-mote en gebruikt motion controls voor het verzamelen van bits, het gebruiken van blauwe sterren en de spin-attack van Mario. Net als bij Super Mario Sunshine zijn wat slimme manieren gevonden om de besturing over te zetten naar de Switch, en ook in dit geval bestuurt de game net wat beter. Je kan de Joy-Con of Pro Controller op dezelfde manier bewegen als de Wii-mote om de nodige acties uit te voeren en bovendien is de spin-attack nu ook uit te voeren met de Y-knop. Je bent dus minder aan het wiebelen met je controller, waardoor preciezer bent tijdens je jacht naar sterren.

mario 3d all stars

Niet consumentvriendelijk

Tot slot is de manier waarop Super Mario 3D All-Stars wordt aangeboden op z’n zachtst gezegd niet heel consumentvriendelijk, want de bundel is na 31 maart 2021 zowel fysiek als digitaal niet meer beschikbaar. Dat is een rare praktijk die Michel al uitstekend verwoordde in zijn column. Het is verder makkelijk om te bedenken wat deze collectie nog meer had kunnen bieden; hier en daar had Nintendo zeker een stap verder kunnen gaan wat betreft nieuwe features.

Kijkend naar wat er wél in de collectie zit, mogen Mario-fans echter gelukkig zijn met de manier waarop de oude games naar de Switch zijn gebracht. Het is te hopen dat Super Mario Galaxy 2 nog wordt toegevoegd via dlc, want dan is deze collectie al helemaal onmisbaar voor elke Switch-eigenaar.

Super Mario 3D All-Stars is vanaf 18 september tot en met 31 maart 2021 verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Meer reviews:

Goed

Super Mario 3D All-Stars presenteert Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy alsof het museumstukken zijn. Dankzij subtiele verbeteringen aan de graphics en besturing zijn de klassieke games uitstekend speelbaar, zonder af te doen aan de ‘look and feel’ van de originelen. Hoewel er meer mogelijk was om de games te moderniseren, staat deze collectie als een huis en biedt het een uitstekende manier om Nintendo’s pareltjes op moderne hardware te spelen.

Verhoogde resolutie

verbeterde textures

verbeterde controls in Sunshine en Galaxy