Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Sunset

Revolutie met een stofdoek

Geschreven door Erwin Vogelaar op

Conclusie

  • <p>Sunset is de nieuwste game van het Belgische Tale of Tales. De studio staat bekend om kunstprojecten in de vorm van games, zoals Fatale en Bient&ocirc;t l&#39;&eacute;t&eacute;. De toegankelijkheid van deze titels is niet altijd zoals we gewend zijn van andere games, maar daar komt nu verandering in. Sunset is namelijk toegankelijk en heeft een duidelijk verhaal, zonder hierdoor aan kracht in te leveren.</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Add something good
    • Add something bad
In Sunset speel je schoonmaakster Angela Burnes. Het is niet het werk waar ze voor gestudeerd heeft, maar door omstandigheden is het niet anders. Het is 1972 en het Zuid-Amerikaanse land waar ze vanuit de Verenigde Staten naartoe is geëmigreerd staat onder leiding van een militair dictator. Onderdeel van haar werk is een wekelijkse schoonmaakafspraak in het luxe appartement van de rijke Gabriel Ortega. Elke week een uur voor zonsondergang. Je hoeft niet de resten uit het toilet te schrobben of met een plumeau elk randje af te stoffen, maar voor elk bezoek krijg je een lijstje met specifieke opdrachten.
None

Ortega zelf is nooit aanwezig, maar het appartement spreekt boekdelen. Omdat het huis groeit, door nieuwe meubels en kunstwerken, leer je elke week een beetje meer over de man voor wie je werkt. Ortega maakt zijn eigen veranderingen in huis, terwijl jij je best doet om door kleine aanpassingen het appartement ook meer als een thuis te laten aanvoelen. Soms laat de man een briefje achter waar je op kunt reageren. Dat is het enige contact tussen jullie twee.

Schaakmat

De complete game speelt zich af in het appartement en de lift ernaartoe. Het heeft daardoor veel weg van Gone Home, want je hebt interactie met objecten in een beperkte omgeving waar het volledige verhaal verteld wordt. Dit verhaal komt tot uiting via monologen van Angela over haar situatie, observaties over objecten die Ortega geplaatst heeft en zelfs in kleinde details, zoals de stukken op een schaakbord. Ook wordt er een groot gedeelte van het verhaal verteld via de enorme ramen die uitzicht geven op een stad in chaos, waar een revolutie in de lucht hangt. Zoals in Hitchcocks Rear Window gebeuren er dingen buiten de ramen waar je als speler niet kunt komen.

Van achter de ramen, op het balkon of kijkend door de telescoop voelt de stad anoniem en afstandelijk, terwijl het appartement steeds meer persoonlijkheid krijgt. Elk object heeft wat te zeggen over de man die er woont, en elk raam en elke spiegel toont Angela als een reflectie. Het plaatje klopt niet voor haar. Ze hoort niet in deze luxe woning, terwijl haar broer vecht voor voor vrijheid en zijn leven in de buitenwereld. Toch gaat ze er zich ook stiekem steeds prettiger en vooral veiliger voelen. Zodra er schoten of explosies te horen zijn is het ver weg, maar soms komt de oorlog ook erg dichtbij. Hoe veilig is het appartement eigenlijk?

Interactieve kunst

Zoals gezegd waren de vorige games van Tale of Tales vooral kunstprojecten en lijkt het team bij Sunset meer toe te staan het een game te laten zijn. Het verhaal vertellen en de toegankelijkheid voor de speler heeft daarbij prioriteit. Dat maakt de game niet minder belangrijk, maar wel beter geschikt voor een breder publiek. De makers hebben wat te vertellen en deze vorm werkt daar uitstekend voor. Daarnaast zorgt de keuze om de volledige game in de uren voor zonsondergang te doen afspelen voor een fenomenale sfeer vol paarse en oranje kleuren. 

We stellen niet dat Sunset geen kunst is, maar het is vooral een game die commentaar geeft op en over kunst. De schilderijen aan de muur, de boeken verspreid over het appartement en de muziek die klinkt via de platenspelers zeggen iets over Ortega en de situatie in het land. Angela heeft duidelijk moeite met de kunstobjecten die Ortega verzamelt in een tijd waarin zoveel mensen het zwaar hebben. Het geld dat naar één zo'n kunstobject gaat kan een familie maanden voeden. Aan de andere kant heeft ze moeite met het verdwijnen van deze kunst in de wereld en bewondert ze Ortega voor het bewaren ervan.

Verhaal op laag tempo

Sunset is geen game die het moet hebben van de vlotte interactie of van puzzels. Elke taak, zoals het schoonmaken van de ramen of het doen van de afwas, gebeurt met één klik waarna de tijd vooruit spoelt en Angela een deuntje neuriet. Meestal heb je na je taken nog tijd over om rond te neuzen en elke keer is er wel wat nieuws te zien. Ben je klaar, dan stap je weer in de lift om de week erna weer terug te komen. Door dit wekelijkse schema zit het spel vast aan een traag tempo, waardoor het verhaal soms wat onnodig opgerekt voelt.

Maar hoewel op eigen tempo, heeft Sunset een belangrijk verhaal te vertellen. Het biedt een uniek perspectief op het ervaren van oorlog, maar vertelt onder andere ook over sociale ongelijkheid en het belang van kunst. Het wordt zo verteld dat het lang nadat de zon is verdwenen nog in je hoofd blijft ronddwalen.

Sunset is voor 19,99 euro verkrijgbaar voor Mac en Linux via Steam.

Dit artikel delen:

Lees meer

Lego werkt aan Minecraft-achtige game Nieuws van de week: 2K Games werkt aan nieuwe franchise
0

Reacties op: Sunset

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.