Sundered | Gamer.nl

Sundered | Gamer.nl

Tempo, ritmiek en maat voeren de boventoon in Sundered, een tweedimensionale actiegame van de ontwikkelaar die in 2015 het kille href="https://gamer.nl/artikelen/preview/jotun/">Jotun</a> uitbracht. Dat zegt ten dele iets over de steeds wisselende klankmaten van de weerzinwekkende en bovenal vervreemdende soundtrack, maar het benadrukt vooral de schwung en dynamiek van de spelopbouw zelf. Hoewel enerverend, biedt Jotun een eendimensionale spelwijze: net als in Titan Souls doorloop je een serie aan eindbaasgevechten, elk van een vergelijkbaar kaliber.

Van hot naar her: veel variatie, te weinig fine e

Sundered wi elt continu van tempo. Enkele seconden beklim je een ogenschijnlijk oneindig trappenstelsel in een handgetekende, met volle kleuren verzadigde omgeving, alsof het de stilistische keerzijde van Limbo of Inside (of een tweedimensionale variant op Journey) betreft. Hier en daar spring je over een dodelijke plant of twee, maar het gaat er in principe gemoedelijk aan toe. Althans, tot er uit het niets een dozijn aan octopusachtige wezens voor je opdoemt en je op z’n Castlevania’s te werk moet gaan om ze uit de weg te ruimen. Eenmaal de daarop volgende door Super Metroid geïnspireerde puzzel opgelost en je staat voor platformsequenties die net zo afmattend zijn als Ori and the Blind Forest.

Sundered

De referenties onderstrepen zowel de ritmische variaties die Sundered binnen de kortste tijdspannes ondergaat, als de veelzijdigheid aan spelmechanieken. De tempowi elingen lijken precies uitgekiend en dragen daadwerkelijke bij aan de energieke en levenslustige momenten die Sundered probeer te bieden. De tig spelmechanieken komen minder goed uit de verf en het lijkt alsof ontwikkelaar Thunder Lotus Games te zeer inzet op afwi eling en te weinig op raffinement en verfijning. Het is bijvoorbeeld aardig dat je je vaardigheden kunt uitbouwen en vormgeven via een skilltree, maar had dat niet op z’n Metroids opgelost kunnen worden, waarbij je gaandeweg meer mogelijkheden vrijspeelt?

Sundered

Een teleurstellend begin is niet altijd noodlottig

In zekere zin loont het nu om te grinden, vooral als je even niet verder lijkt te komen, en dat is een manco dat ook sommige roguelikes kenmerkt. Het feit dat delen van de spelomgeving procedureel gegenereerd worden, maakt de keuze voor een dergelijke rpg-spelmechaniek begrijpelijker, maar het maakt het er geen sterkere spelervaring van. Sterker nog, Sundered lijkt in te calculeren dat je niet in één keer een bepaald doel bereikt: je bewegingsvrijheid is in eerste instantie dusdanig beperkt en de hoeveelheden vijanden soms dusdanig groot dat je vaker dan je lief is simpelweg geen kans maakt. Vervolgens verbeter je je statistieken en vaardigheden, hopende dat je personage nu wel sterk genoeg is om zich door de vele willekeurige (maar op elkaar lijkende) gangen en tunnels te manoeuvreren. Een dergelijke gameloop is nauwelijks uitdagend te noemen; het is eerder doelloos tijdverdrijf.

Sundered

Tegen de helft van de tweede spelwereld (er zijn er drie) beginnen je eigen vaardigheden er wel degelijk toe te doen en voor de laatste zeven, acht uur is Sundered ook als actiegame de moeite waard. Dan heb je overigens wel een uur of zes aan matige roquelikemomenten achter de rug, waar je het vooral van de fijne tempowi elingen en de fraaie vormgeving moet hebben. Oh, en tel daar ook de sporadische eindbaasgevechten bij op, die qua schaal zowel Jotun als Titan Souls doen vergeten en een steeds terugkerende hoogtepunt van de game zijn. De eindbazen zijn weerzinwekkend en meedogenloos, draaien hun hand er niet voor om je met een kogelregen of twaalf te belagen en dragen bij aan de soms lastig te volgen, doch sterk geschreven lore.

Sundered geeft zich weliswaar over aan een te grote hoeveelheid spelmechanieken en genres, de kracht zit ‘m elders, namelijk in de vormgeving, de tempowi elingen en de eindbaasgevechten. Het had de game goed gedaan als daar nog meer nadruk op zou zijn gelegd, maar ook in haar huidige vorm is Sundered een fijne actieplatformer die zich makkelijk staande houdt.

Sundered is vanaf nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, pc, mac en Linux.