Op het eerste deel van Stronghold zat ik eigenlijk al jaren te wachten. Ik was vroeger een groot fan van alles wat met kastelen te maken had. Dat kon je terug zien in mijn lego creaties en aan mijn vele, vaak erg ruim opgezette, tekeningen van kastelen. Zoals je jezelf wel kunt bedenken nu, heb ik veel plezier beleeft aan het eerste deel van Stronghold. De uitbreiding Crusader heb ik achteraf tot mijn spijt aan mij voorbij moeten laten gaan. Nu ik het tweede deel heb gespeeld, ben ik weer volledig terug in de Middeleeuwse sfeer. Als je wilt weten of deze game speciaal voor de liefhebbers is of dat iedereen ervan kan gaan genieten, moet je even verder lezen.

Het verhaal van Stronghold begint als de legers van de koning verslagen worden en hij genoodzaakt is om het land uit te vluchten. Deze gebeurtenis zorgt ervoor dat verschillende lieden erop uit zijn om het land over te nemen. De speler moet dit proberen te voorkomen door langzaam alle gebieden onder controle te krijgen, zodat het land verenigd kan worden. Hierdoor kan de koning weer terugkeren. Dit verhaaltje zet al een lekkere toon voor het uitbreiden van je land. Om het doel te bereiken kun je in Stronghold kiezen uit twee soorten campagnes: The Path of Peace en The Path of War. De namen spreken voor zich. De Path of Peace richt zich meer op het in stand houden en uitbreiden van een gezonde economie, waardoor legers gefinancierd kunnen worden. Zodoende kan het land worden herenigd. De Path of War richt zich dan uiteraard meer op oorlogsvoering. Economie speelt hierin een veel kleinere rol en de nadruk is gelegd op het verslaan van legers en het belegeren van vijandige kastelen.

Beide campagnes bestaan uit een aantal onderdelen. In The Path of Peace vinden we Sim Campaign, waarin je verschillende economisch gerelateerde opdrachten voorgeschoteld krijgt. Met de Free Build mode mag je een kasteel helemaal vanaf de eerste steen zelf opbouwen. Met een druk op de F1 toets kun je een invasie simuleren om te kijken of je vesting bestand is tegen een aanval. Custom Campaign laat je zelf campagnes creëren met behulp van de editor in Stronghold 2.

The Path of War bestaat uit Campaign, waarin alle nieuwe aspecten van Stronghold 2 de revue passeren. Dan heb je nog Kingmaker, een behoorlijk uitgebreide mode waarin je als speler een aantal skirmishes kunt spelen tegen verschillende tegenstanders. Hoe verder je komt, des te hoger je rang wordt, waardoor je nieuwe gebouwen en units tot je beschikking krijgt. In de Siege mode kun je een echt bestaand kasteel aanvallen of verdedigen. Naast de verschillende singleplayermodes is er ook een multiplayermode aanwezig waarin je met maximaal zeven mensen online kunt uitvechten wie de ultieme kasteelheer is.

Op gameplay gebied kan Stronghold 2 goed meekomen met andere strategiegames. Je hebt als speler de beschikking over enorm veel mogelijkheden om je kasteel uit te bouwen. Stronghold 2 is een stuk overzichtelijker geworden dan zijn voorganger, al moet ik wel zeggen dat tussen de gebouwen door het krioelt van de kleine beesten zoals kippen. Dit zorgt uiteindelijk voor een nogal chaotische aanblik van je mooie kasteel. Het plaatsen van gebouwen verloopt zeer soepel. In principe kun je overal bouwen, behalve in andere districten, die je later kunt veroveren, of op steile hellingen. Wel moet je zorgen dat er genoeg hout en steen in je opslag ligt, anders kan er niets gebouwd worden. Het mooie van dit deel, is dat bepaalde gebouwen mooi geïntegreerd kunnen worden in het kasteel. Dit is natuurlijk vooral voor de kasteelfreaks een must. Om over bepaalde gebouwen of units te kunnen beschikken, is het de noodzaak om zoveel mogelijk honor points te krijgen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door er voor te zorgen dat er genoeg eten aanwezig is en dat de straten schoon zijn. Door een kroeg te plaatsen krijg je ook mee honor points.